Socialt (mer om oss)

Handikapp i skogen?

6 inlägg 2416 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Handikapp i skogen?

roger82  
#79299 Tjena! Är en kille som jobbat i skogen i 7 år. Föddes en gång för länge sedan med fel på mina fötter och detta ledde till 3 operationer genom åren och nu även rygg/höftproblem. Där jag jobbat hittills hade jag ett lönebidrag men inget som helst stöd för mitt handikapp. Körde skotare/skördare under alla dessa år och slet med slirskydd osv. Bitvis hade jag så ont i ryggen att tårarna kunde komma. Jag var klassad som lat och oduglig och när jag upplyste om att höften började krångla fick jag omdömet "du har väl inte slitit ut den". Dessutom fick jag en dotter som föddes med samma fel som jag och naturligt är ju att jag vill med till sjukhuset för att höra prognoserna. Gissa vilket stöd jag fick? Jag var lat, bekväm och oengagerad. Kan någon här säga att ni skulle strunta i er lilla dotter till förmån för en maskin? Jag vet också att en maskin måste gå idag men min dotter hade problem och omänsklighet passar bäst vid vissa myndigheter (nämner inget namn).

Jag vill med detta fråga följande: Finns det idag någon som tror att det är lönt att jobba vidare i skogen? Med min tidigare erfarenhet ser jag knappt en del som människor längre. Jag har en jättestort maskinintresse och saknar numera skogen här hemma. Mitt alternativ är ett kontorsjobb eller liknande och det kan nog många här säga att det inte är så lockande. Jag tycker att särskilt skotare är det roligaste som finns att köra och klarar även de flesta reparationer. Men man frågar ju sig: Ska man ge upp skogen eller vågar man satsa vidare? Min kropp tål inte fler överbelastningar. Har kanske någon av er handikapp och kör ändå?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Handikapp i skogen?

skogsjan695xl  
#79308 Kämpa bara på och ge inte upp skogen, så tycker jag iaf.

Avatar Fallback

Re: Handikapp i skogen?

Fredde73  
#79311 Lite synd att säga så men jag skulle nog ge rådet att tänka långsiktigt...du ska ha din kropp i många år till så slit inte sönder dej totalt i förtid. Finns det inget alternativ som inte förpassar dej till nåt kontor...t.ex. timmertraktor eller truck på ett sågverk. Naturligtvis inte lika intressant som skogen men trots allt kvar bakom spakarna så att säga. Och inte samma slit med slirskydd och reparationer. Har själv varit truckförare och midjemåttet ökade rätt bra den tiden...

Men hela grundfrågan är väl dagens arbetsmarknad som du själv påpekar. Kan man inte prestera till 110 procent är man inte mycket värd för dagens arbetsgivare. Åtminstone inte för dom större...en mindre enskild maskinägare t.ex. kan ju vara hur god arbetsgivare som helst men pressen kommer uppifrån hela tiden. Fler kubik på mindre tid annars tar vi nån annan vid nästa kontrakt. En spark i röven på dej och in med nästa gubbe som får slita ut sej både kroppsligt och med stressen. Vinsten går till aktieägarna och styrelsens miljonbonus...

På vissa sätt är vi tillbaka i tiden innan facket bildades och gav oss trygghet i arbetet...

Användarvisningsbild

Re: Handikapp i skogen?

Kse  
#79319 Klart att du ska jobba i skogen om det ar det du vill.
Har ar ju mest skogsfolk och det finns nog kunskap for vilka regler som galler ang lonebidrag och handikappstod osv.
Det gar ju att fa bidrag till att bygga om bilar mm om man har nagot sorts funktionshinder
Att folk klankar ner pa dig och kallar dig lat ar nog bara att vanja sig vid, varlden ar full av folk som ser allt i svart eller vitt och den sista idioten ar inte fodd an :)
Sammtidigt sa ar det ju som Fredde73 sager att presterar man inte 110% sa ar man inte valkommen hos manga entreprenorer.
Men tro mig, det finns entreprenorer dar ute som inte har kniven mot strupen hela tiden och tom sover gott pa natterna.
Ar det folk som inte litar pa att du presterar nog bra sa far man val komma overens om provannstallning med lon efter prestasion till en borjan.
Laste for ett tag sen om en kille som korde skotare eller skordare med bara en hand. Maskinen var ombyggd sa att han kunde kora med en spak. Kommer inte ihag i vilken tidning det var, kanske nagon annan som vet?
Bra och inspirerande lasning.
Sta pa dig och ge inte upp, det finns en plats i skogen for dig med

Avatar Fallback

Re: Handikapp i skogen?

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79340 En perfekt värld med bara perfekta människor...
Nu är det ju inte så.Världen är långt ifrån perfekt och den perfekta människan finns väl inte heller.
Alla har vi våra fel och skavanker,"skelett i garderoben" och annat vi får bära med oss.
Handikapp :?:
Vem bestämmer när nån är handikappad :?:
Är det nån annan eller en själv :?:
Var går "gränsen" i så fall :?:

Som entreprenör ser jag bara ett handikapp som kan utgöra problem och det är alltför dålig syn.
Allt annat ska gå att lösa om viljan är den rätta,finns ju rullstolslyftar att montera,läste i en Valmet-tidning om en sån grej en gång,tyvärr minns jag inte vilket nummer det var i,kanske nån annan har bättre "kom-i-håg" :oops:
Däremot förstår jag inte varför du inte skulle få vara med din dotter till sjukhuset,tydligen har du haft fel arbetsgivare.

Ok ok,"maskinen måste gå"

Den visan har jag hört länge nu och det är klart så länge som vi stod i fjol så går ju inte,(finns i bloggen :D) men kör du tex ensam på en skotare så spelar det väl ingen roll när på veckan du kör dina timmar :?:
Detta är ju en fördel med skogsjobbet,man kan justera den egna tiden på ett annat sätt jämfört med tex fabriksarbetare.

Kör man skift däremot så gäller det att komma noga överens med sin skiftkompis ifall man måste va ledig nån viss dag så man kan justera skiftgången efter det.
Är liksom inte så kul om man har kvällsskift och när man kommer till maskinen på kvällen och man konstaterar att kollegan varit hemma den dan utan att meddela,då kunde man själv ha kört dag den dan och fått en hemmakväll med familjen extra.

Som jag skrivit om förut så den viktigaste egenskapen jag letar efter vid en ev. anställning är att jag kan lita på den arbetssökande,vi måste kunna jobba som ett "team"

Stå på dej och sök vidare,men du måste hitta en seriös entreprenör,efter vad jag förstått så finns många "busar" till entreprenörer kvar i SWE,här i FIN är dom bortstädade tack vare uppdragsgivarnas krav på att man inte får ha obetalda skatter eller pensionsavgifter eller annat slarvande efter sej :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Handikapp i skogen?

skogsrået  
#79345 jag ingår i ett projekt tillsammans med naturbruksgymnasiet i Kalix,mfl. som innebär att man ska försöka locka fler att köra maskin i skogen-såna som har svårt att i vanliga fall komma sig in i den branchen,kvinnor,invandrare med skoglig bakgrund men man har även pratat om att försöka få med fler med olika former av nedsättningar i arbetsförmågan...man planerar utbildningar eller möjligheter till validering beroende på var o ens förkunskaper..vad jag förstår så om projektet godkänns fullt ut så ska man också kunna ha riksintag. För mig är det en självklarhet att kunskaper o erfarenheter ska tas till vara på bästa sätt...
Om ett ordinarie maskinförarjobb skulle vara för slitsamt för din kropp ..har du funderat på instruktörsjobb istället? Har du t.ex något naturbruksgymnasium med inriktning skogsmaskiner i din närhet-finns det någon möjlighet att du kan fungera som handledare eller liknande gällande skotning t.ex.
Hör dig för om du tycker det låter intressant..självklart ska det finnas plats för alla i skogen. Det är du själv som sätter begränsningen. Var rädd om din kropp men våga ta utmaningar i livet...följ ditt hjärta o din dröm.
Lycka till !

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).