Vedmaskiner, flishuggar

massproducering av ved (stor maskin)

24 inlägg 17080 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

massproducering av ved (stor maskin)

Mellis  
#77166 är det någon som sett denna maskin i jobb å har en aning om vad den kan kosta ??
kan ju vara intressant om man ska göra mycket ved 8) dock så lär nog priset springa i väg i hästlängder :roll:

http://www.tecura.se/page109.html



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: massproducering av ved (stor maskin)

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#77783 såg den på elmia woods, tror den som var där kostade runt 500´kr eller så, fast den var större än den som är på bild... :)

Användarvisningsbild

Re: massproducering av ved (stor maskin)

stegmaster  
#77793 Då kan du ju kjöpa en Binderberger 520 til nästan halva priset. :wink:

Avatar Fallback

Re: massproducering av ved (stor maskin)

Tajfun 400  
#79156
Mellis skrev:är det någon som sett denna maskin i jobb å har en aning om vad den kan kosta ??
kan ju vara intressant om man ska göra mycket ved 8) dock så lär nog priset springa i väg i hästlängder :roll:

http://www.tecura.se/page109.html


Hej!
Tror inte 500 räcker långt.
Du får punga ut med dryga milen. :surp: :surp:
ska du satsa 500 kolla in den här

Senast redigerad av Tajfun 400 fre 05 feb 2010, 19:46, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: massproducering av ved (stor maskin)

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79488
Tajfun 400 skrev:
Mellis skrev:är det någon som sett denna maskin i jobb å har en aning om vad den kan kosta ??
kan ju vara intressant om man ska göra mycket ved 8) dock så lär nog priset springa i väg i hästlängder :roll:

http://www.tecura.se/page109.html


Hej!
Tror inte 500 räcker långt.
Du får punga ut med dryga milen. :surp: :surp:
ska du satsa 500 kolla in den här



En Tajfun får du för 128`


hemst vad du spammar alla trådar med din tajfjun, har du provision eller? :)

Avatar Fallback

Re: massproducering av ved (stor maskin)

Tajfun 400  
#79497 Vad är spamm?
Lite reklam skadar ej.
Säljer du kisa eller?
Fin maskin.
Hade gott i kylan, mygg fritt.

Användarvisningsbild

Re: massproducering av ved (stor maskin)

halvproffs  
#79548 Vedmaskinen på tuben verkar väldigt begränsad när det gäller längden på veden!? Tyckte även att sågen var slö?

Användarvisningsbild

Re: massproducering av ved (stor maskin)

stegmaster  
#79566
halvproffs skrev:Vedmaskinen på tuben verkar väldigt begränsad när det gäller längden på veden!? Tyckte även att sågen var slö?

Det e något av va som kan förbettras på Tajfun tycker jag. Den bordet haft en.404 kedja för at riktig stilla i "proffsklassen". :wink:

Avatar Fallback

Re: massproducering av ved (stor maskin)

Tajfun 400  
#79613 Hej!
Maskin tar 50 cm hade kunna vara 10 cm till.Men dom som kör pannved vill ha mellan 40-50.
Den jag kör är väldigt snabb, dom är väl dålig på att slipa :lol:
Det kanske blir så på nya maskin som kommer att ta 60 cm Rca 60 Tror jag att den heta. :P

Avatar Fallback

Re: massproducering av ved (stor maskin)

Mojjemannen  
#80007 Undrar vilken som är bäst,,
Tajfunen ser lite ut som en leksak tycker jag, kisan jag har är ok. Men det borde finnas en bättre maskin än dessa utan att de kostar 500 000 kr. Inmatning och all övrig skit du måste ha till kostar ju en del det med. Spånfläkt, elevatorer, rensare, packutrustning, matning, sortering, lastare, gripar, pallgafflar, såg, nåt att torka i, kanske en tork, en släpkärra/lastbil. funderar lite på en liten vedfabrik kostar egentligen,, mitt är ju inte hundra klart än och vad det slutar på vill jag inte ens tänka på nu.

Ca en halv mille hittills tror jag, + lokalen, men den går ju ha till annat med om man inte fyller ända ut..

Och då är det ändå inte så där jättebra egentligen, som det borde kunna vara.

Användarvisningsbild

Re: massproducering av ved (stor maskin)

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#80016 Vedfabrik går ju att göra oldschool åxå: Motorsåg och klyvyxa +arbete = ved till försäljning.
Undrar hur många kubik en väl intrimmad gubbe med såg & yxa kan göra på en 8h dag?

Användarvisningsbild

Re: massproducering av ved (stor maskin)

stegmaster  
#80035
Mojjemannen skrev:Undrar vilken som är bäst,,
Tajfunen ser lite ut som en leksak tycker jag, kisan jag har är ok. Men det borde finnas en bättre maskin än dessa utan att de kostar 500 000 kr. Inmatning och all övrig skit du måste ha till kostar ju en del det med. Spånfläkt, elevatorer, rensare, packutrustning, matning, sortering, lastare, gripar, pallgafflar, såg, nåt att torka i, kanske en tork, en släpkärra/lastbil. funderar lite på en liten vedfabrik kostar egentligen,, mitt är ju inte hundra klart än och vad det slutar på vill jag inte ens tänka på nu.

Ca en halv mille hittills tror jag, + lokalen, men den går ju ha till annat med om man inte fyller ända ut..

Och då är det ändå inte så där jättebra egentligen, som det borde kunna vara.


Va e det som har kostat en halv mille hittils??? :shock:
Fast vil man ha en komplett ny vedfabrik så kostar det ju, om man inte kan gjöra nåt eget.
Finns en vedfabrikk i mitt närområde, dom har en helaut. Pezzolato 1000 med stegmatere. Dom fick betala över millen för detta för ca 3år sen(norske kr). Dom e 4-5 man som jobbar när maskinen kjörs.
En mater på stokkbordet och kjör undan storsekkar, en skjöter vedmaskinen och 2-3 stk står vid et utmaterband och packar 60l sekker, det dom inte hinnar packa förs vidare upp i storsekk.

Avatar Fallback

Re: massproducering av ved (stor maskin)

Mojjemannen  
#80102 tjaaa, spånade mest vidare när allt verkade handla om priset på själva processorn, det är ju så mycket runt omkring som skall till också. OM man talar om kommersiell tillverkning av ved.
När jag nämner en halv mille räknar jag med bl.a en lastare i det, den köptes ju till detta och skall givet med i kalkylen. Traktorn används ju även den och borde också varit med, men det viktiga är inte alltid bara vad själva vedmaskinen kostar- har du skit innan och efter (och bakom) spelar det mindre roll vilken processor du har.

När jag säger att jag tycker att en processor i kisaklassen borde kunna vara bättre menar jag att det saknas fantasi när dessa konstrueras, det går igenom på de flesta maskiner. Pezzolaton har jag inte sett vad jag kan minnas, mer än på den hemsida de har men den är ju sparsamt illustrerad.. den ligger ju i en annan prisklass också.

Det går ju köpa ved från baltikum också...

Förresten, hur går det för dina grannar som investerat stort i pezzolaton, egentligen om man tittar på antalet sysselsatta (om det nu är heltid dom kör) så är ju investeringen så stor. Räkna på vad en vvs firma eller andra hantverkare har på det manskapet 4-5 bilar med utrustning kostar nytt lika mycket. Ställt i det perspektivet är det ingen märkvärdig grej.

Användarvisningsbild

Re: massproducering av ved (stor maskin)

stegmaster  
#80202 Här kan du lesa reportaget som tidningen "Norsk ved" gjordet hos detta företaget. S 8-11 i pdf filen.
http://www.norskved.no/docload.asp?popu ... =6&src=394
När det gjälder det med sysselsatta. så hörs ju det fint ut, problemet med ditt eks. e vel at vvs firmat tar 600-700 kr timmen, vilket inte e lika lätt at få til innom vedproduksjon skulle jag gissa,eller?
Här e en Video av alla Pezzolato`s modellar.
http://www.pezzolato.net/video/redline.html

Avatar Fallback

Re: massproducering av ved (stor maskin)

Mojjemannen  
#80525 nej, sex-sjuhundra blir nog inte så ofta.
men vvs tar bra betalt, dåligt vald yrkeskategori, fel av mig, för övrigt tillämpligt på snickare som ligger mer nära i pris,
tre-fyrahundra.
I vilket fall var det en fin anläggning dom skaffat sig, och fin maskinhall med.
En mille stoppar inte där på långa vägar, hoppas det går bra för dem.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).