Jakt och Fiske

Vargjakten 2010

167 inlägg 56855 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vargjakten 2010

Fredrik Reuter  
#76373 Hej,
Den omdebatterade vargjakten startade ju idag.
Även om man inte är jägare är det intressant att följa.

För Värmlands del verkar det snart vara över, det var väl knappt att Länsstyrelsen hann med att sätta upp sin sida på twitter och sin blogg på posterous.

Länka gärna vidare liknande sidor i denna tråd.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76384 Hittade denna sidan http://jinge.se/
Intresant sida, läser man bland kommentarerna så är det en allmän "sanning" att jägarna är onyktra, är dåliga skyttar, går aldrig mer än fem meter från bilen / skotern...

För övrigt så är jakten i värmland avlyst för tillfället...

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

novis??  
#76390
Zixten skrev:Hittade denna sidan http://jinge.se/
Intresant sida, läser man bland kommentarerna så är det en allmän "sanning" att jägarna är onyktra, är dåliga skyttar, går aldrig mer än fem meter från bilen / skotern...

För övrigt så är jakten i värmland avlyst för tillfället...

ja det var en hemsk sida trodde i min enfald att sådana mäniskor var en myt :roll: men man kan bara glädjas åt jägarna i dalarna :!: :!: här i norr hälsingland har det inte vart samma tur 😈

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76393 hehe... 2 sköts här på byn... ja va inte med å jagade själv men känner att det faktiskt behövs jagas lite varg för det börjar bli lite för många å när dom börjar synas inne i byarna så vill man inte ha dom faktiskt, men ja är ingen sån där nitisk jävel som verkligen hatar dom, men som sagt i normal mängd å utspritt!

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

novis??  
#76395
nutte skrev:hehe... 2 sköts här på byn... ja va inte med å jagade själv men känner att det faktiskt behövs jagas lite varg för det börjar bli lite för många å när dom börjar synas inne i byarna så vill man inte ha dom faktiskt, men ja är ingen sån där nitisk jävel som verkligen hatar dom, men som sagt i normal mängd å utspritt!

ja nåra på björn parken ett par på järvzoo då kastrerade o sterileserade jag är ingen varg hatare 😈 😈 utan fanatisk varg hatare :grin:

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76405 det visa sej att det är 2 skjutna å en till påskjuten...

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76407 Då har man varit på vargjakt! Kan väl bäst beskrivas så här:

1) Svårt att somna igår
2) Massor med adrenalin och förväntan i morse när vi samlades klockan 7 :smile:
3) 4,5 timme ensam på en väg (kallt!) utan ett knaster i radion.
4) En bil kommer förbi och en jaktkamrat säger "Nu är det klart- jakten är avlyst".

Men värst är när jag senare idag kollade i lokaltidningen på nätet. Fy tusan, hatartiklarna mot jägarna har formligen exploderat och helt utan hämningar (släpps bara igenom tydligen, kolla in på www.dt.se och vidare i artiklarna om jakten).

Man undrar vart allt detta hat ska sluta med? :???:

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76410 En dum fråga kanske, men.. hur jagar man varg egentligen?

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76425
Uvskogen skrev:Då har man varit på vargjakt! Kan väl bäst beskrivas så här:

1) Svårt att somna igår
2) Massor med adrenalin och förväntan i morse när vi samlades klockan 7 :smile:
3) 4,5 timme ensam på en väg (kallt!) utan ett knaster i radion.
4) En bil kommer förbi och en jaktkamrat säger "Nu är det klart- jakten är avlyst".

Men värst är när jag senare idag kollade i lokaltidningen på nätet. Fy tusan, hatartiklarna mot jägarna har formligen exploderat och helt utan hämningar (släpps bara igenom tydligen, kolla in på http://www.dt.se och vidare i artiklarna om jakten).

Man undrar vart allt detta hat ska sluta med? :???:



Läste samma där, å jäklar va inlägg??? men man inser ju hur många jägare som visat intresse å som vet vad det är frågan om till skillnad från kärringarna som inte ens tillbringat en minut i skogen... såg åxå att nån skrev nått inlägg om att det var så innåt helvete me folk som jaga vargarna... hur många äre inte som jagar älg då? nåja... ett par vagra mindre iaf;)

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76426
Mangan skrev:En dum fråga kanske, men.. hur jagar man varg egentligen?


Med bössa :surp: (tänkte att jag skulle lägga in en länk här men hittade ingen info om det...)

Jag är inte emot varg men tycker absolut att de ska jagas så de ev lär sig att hålla sig från byarna. När man inte vågar låta barnen leka för sig själv så är det inte kul.
Jag har ju haft alldeles färska spår efter varg när man varit och jobbat men det är inte riktigt samma sak som för de som bor med varg runt knuten, jag kan ju välja att jobba med annat om jag tycker att det är obehagligt...

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76427
Palms skrev:
Mangan skrev:En dum fråga kanske, men.. hur jagar man varg egentligen?


Med bössa :surp: (tänkte att jag skulle lägga in en länk här men hittade ingen info om det...)


Jasså, inte varggrop eller varglav längre? :-)

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76428
Mangan skrev:
Palms skrev:
Mangan skrev:En dum fråga kanske, men.. hur jagar man varg egentligen?


Med bössa :surp: (tänkte att jag skulle lägga in en länk här men hittade ingen info om det...)


Jasså, inte varggrop eller varglav längre? :-)


Näe, nya tider nu vettu!
Glykolsmittat älgkött verkar också vara poppis :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vargjakten 2010

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76442
Mangan skrev:En dum fråga kanske, men.. hur jagar man varg egentligen?


Vi gjorde så här (flera lag samverkade över ett riktigt stort område, inga normala gränser gällde.)

1) Med bil ringade in det område inom vilket vargarna (i vårt fall 2) fanns. Tog lite tid men vid ca 08 hade vi färska spår.
2) Snabbt ut med passkyttar som spärrar vargens tänkta väg. Man måste ta till ordentligt med avstånd då den rör sig fort. (för fort för oss visade sig, när första bilen kom fram till gränsen längst bort sprang ena vargen förbi fronten på den och ut ur ringen :surp: )
3) Spårföljarna gick på spåret och följer/"driver" vargen framför sig.
4) Allteftersom det utvecklar sig får man "ringa om" och ställa om skyttarna.

Det är visst ganska likt lo-jakt säger de som vet, fast utan hundar som driver (de skulle bli åteljakt då... :wink:, och det är förbjudet )
Men det märktes att detta är en alldeles ny jakt. Framförallt att koordinera så många jägare över ett stort område behöver utvecklas. Dessutom från olika jaktlag med olika "kulturer".
Även sättet att kommunicera och säkerställa att "alla hör allt", otroligt viktigt att alla vet var vargarna befinner sig. Ska bli intressant att se hur det här utvecklar sig.

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76446 Tänk om älgarna jagades lika ''flitigt''

Avatar Fallback

Re: Vargjakten 2010

Ulf  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76448 Har tittat och läst lite i diverse nät-tidningar om vargjakten..Känns inte som om att debatten är riktigt sund och rättvis..
Det är bara en sida av händelsen som får göra sig hörd..och dom skränar som en flock fiskmåsar på en soptipp..
Jag är FÖR vargjakten..Bara för att förtydliga..
MvH. Ulf

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).