Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

36 inlägg 25151 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

granqvist  
#76323 Jaha, något man länge funderat på börjar bli verklighet. Någon tidigare ägare har byggt drag i vagnen till Terrin, sen har någon annan demonterat den. Nu håller vi på att sätta dit drivningen igen.

kuusikuitua.jpg


motorhus1.jpg


motorhus2.jpg


motorhusen.jpg


motorhus3.jpg


motorbygel2.jpg


flexkoppling.jpg


flans.jpg


flans2.jpg


mantel.jpg


mantel2.jpg


motor_mantel.jpg


skyddsbrickor.jpg


pump_gearbox.jpg


Återkommer senare med mera bilder och önskar gott nytt år till forumet!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

stegmaster  
#76330 Grattis. Detta va trevlig läsning med fina bilder. Ser fram til fortsättingen. :-bd
Och grattis til gubben med svarven på 87. :surp: Måste vara en friskus för sin ålder. :wink:

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

granqvist  
#77831
stegmaster skrev:Grattis. Detta va trevlig läsning med fina bilder. Ser fram til fortsättingen. :-bd
Och grattis til gubben med svarven på 87. :surp: Måste vara en friskus för sin ålder. :wink:


Jo, och sen fick jag höra att han inväntar operation för gråstarr. Men allt han gjort härtills har varit 100% rätt.

Fick köra ut Terrin från verkstan igår, då vi testade så snurrade faktiskt bägge drivhjul som väntat när man kopplade draget. Ska försöka att lägga in några bilder snart.

--
Antti

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

pollefi  
#77905 Intresant projekt det där, Antti 🤗

Lycka till!

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

granqvist  
#78310 Här kommer nya bilder.

stodstag.jpg


vagn_klar.jpg


ventiler.jpg


hytt_overblick.jpg


styrsystem.jpg


t-styck.jpg


band_ute.jpg


band_inne.jpg


bandschablon.jpg


Behöver många nya järn till banden, hoppas på att få dom nästa vecka. Verkstan har haft fullt upp på sista tiden, när de äntligen slapp Terrin ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

totte  
#78339 Känns som klart läge för att vara ordentligt imponerad nu! Ett synnerligen snyggt och välgjort jobb enligt min åsikt. Skall bli spännande att få höra hur det funkar sen när det hela är klart för körning.

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

granqvist  
#78439 Ja, såhär långt har allt gått ungefär som planerat :). Grovjobbet är ju gjort av någon tidigare ägare, har liksom bara smidit på det befintliga. Vet inte vem som gjort tidigare satsningen på att bygga om. Det måste ha kostat lika mycket som Terrin som ny i tiderna. Har funderat att det kan ha varit ett skogsbolag, kanske för att demonstrera drivning på blöta marker, eller en skogsskola. Dom har alldeles tydligt vetat vad dom hållit på med.

Frågade ett slag av personer som varit med och planerat Terrin på -70 och -80 -talen om de kände till det här projektet, men det gjorde de inte. Då räknade jag upp 16 punkter där det här exemplaret skiljer sig från Terri 1000 i originalutförande.

Är grymt sjuk på att sätta in en differential i växellådan. Har samma problem som Dojatan i denhär tråden http://www.skogsforum.se/viewtopic.php?f=21&t=6084, eftersom styrvariatorerna är ersatta med drev och kedjor = konstant diffspärr. Har dubbla styrkolvar så själva styrningen är vanligen inget problem, men när banden tvingas till samma hastighet i kurvtagning så _måste_ dom slira. Vissa underlag tillåter slirning dåligt (t.ex stubbåker) och då går något sönder i drivlinan. Har knäckt bägge drivaxlar pga detta. En knäckt drivaxel har faktiskt blivit återvunnen i vagnen nu ;). Dessutom suger slirningen en massa effekt, speciellt om underlaget är 'styvt'. På risade körstråk är problemet inte så stort.

Nåja, differentialbygget får vänta tills vagns-draget är klart och ibruktaget. Men ett försök ska det nog bli!

Ha det bra,

Antti

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

Dojatan  
#78992 Hallå

Jaså på din är maskinen ombyggd till kedjedrift? sitter här med orginalpappren från -84 men instruktionen om hur man skulle göra denna ombyggnad!

Det är rätt synd att de gjordes om på detta viset eftersom T1000 hade möjligheten att driva banden var för sig, bästa lösningen enligt mig hade varit att låta styrvariatorerna sitta kvar och eftersom maskinen har dubbla bromsskivor montera ett separat bromshandtag till vardera skivan och ha möjligheten att bromsa ena bandet vid ställen där man helt enkelt har "för bra fäste"

Sålde för övrigt min T1000 och kör en 1020 nu. På väg ut i skogen när jag kör på en grästäkt orkar den knappt svänga men väl i skogen funkar det bra!
Lycka till med bygget.

Köper du förresten bandjärnen hos Martinell modellservice? är själv i behov av några. Har knäckt några trots att jag tidigare förstärkt dem.


MVH
Anders

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

granqvist  
#79042
Dojatan skrev:
Köper du förresten bandjärnen hos Martinell modellservice? är själv i behov av några. Har knäckt några trots att jag tidigare förstärkt dem.


MVH
Anders


Vagnsbanden har gamla drivjärn som är ca 43 cm långa, vilket är bandbredden. Tror att de är specialtillverkade i samband med ombygget av Terrin. De är pressade av 3,5 mm plåt så att vinkeln (> 90 grader) blir den samma som kuggtanden har på drivhjulet. Dvs när järnet ligger mot hjulet så matchar kanterna mot tänderna. U-et är också aningen osymmetriskt.

Tand-delningen går i mitt fall, liksom i terrin, på 80mm. Dom gamla banden i vagnen hade järn fastsatta med 160 mm delning, emellertid. Nu när det blir drift så måste jag ha dubbelt upp av järn. De tillverkades i verkstan av 5 mm profilstål med 40 mm kant genom klyvning. De har alltså formen av ett symmetriskt U. Nu kommer dessa järn inte att falla helt till botten mellan tänderna i drivhjulet. Borde kanske ha varit profil med 30 mm kant. Tänkte inte riktigt efter här. Att tillverka kopior av de gamla, bockade, drivjärnen hade varit möjligt, men blivet betydligt dyrare.

Styrjärnen på insidan är ett kapitel för sig. De är tillverkade i samma verkstad, som 87-åringen jobbar i. Ska återkomma med bilder när jag byggt första bandet färdigt.

--
Antti

Ps. Det är väl inte Martinell Modell Service som har Terrins reservdelar längre, utan Alfing i Älmhult AB. Finland har en egen agent, vi måste beställa av honom och han beställer från Sverige.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

halvproffs  
#79115 Här i Hedesunda byggdes det om en Terri som var utan drivning på vagnen, tror att det var en 1020. Om jag inte minns fel så blev det navmotorer monterade. Kommer ihåg att denne ägare hade problem med hållbarheten på bandjärnen, men fick tag på järn som var billigare och bättre än original. Kul att renoveras upp gamla maskiner och tack för ett fint reportage!

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

granqvist  
#79288 Lite bilder för att klargöra för järnen i banden.

drivjarn_orig.jpg


drivjarn_ny.jpg


styrjarn_mall.jpg


styrjarn.jpg


Första bandet väntar nu på att monteras. Blir troligen av inom nästa vecka.

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

Robertberg  
#79292 Var sitter styrjärnen?
Vad har de för funktion?

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

granqvist  
#79321
obantteg skrev:Var sitter styrjärnen?
Vad har de för funktion?


På insidan av bandet. De sitter parvis och ska styra, dvs hindra bandet från att glida av boggihjulen. Den styrande delen här är tillverkad av rör för att vara skonsamt mot däcket.

--
Antti

   TS
Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

Robertberg  
#79347 Då förstår jag! :-bd

Avatar Fallback

Re: Terri 1000D: återuppliva drag i vagnen

Dojatan  
#79389 På min 1000 satt det också lösa styrjärn, på 1020:in sitter de ihop med den andra "kläm" plattan

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).