Skotare

Lämpliga maskin för utkörning av teak.

15 inlägg 8540 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lämpliga maskin för utkörning av teak.

A_M_H  
#75998 Funderar på vad för maskin/er vi skall skaffa för att körra ut gallrings virke till vår teak plantage i panama.

Vi förvaltar ~500 ha teak som är 12-14 år gamalt 25-30 cm i dbh. ~300-350 stam per/ha.

Innan slutaverkning vid 20-25 år ålder kommer vi troligen att gallra minst två gånger. en första gång innom det kommande två åren samt en gång till innan slutaverkning. Kvar till slutavrekning ~175-200 stam/ha.

Eftersom teak är ett värdefullt träslag så vill inte ha några körskador alls iform av påkörning eller skadade röter. Eftersom lönerna är låga en duktig huggare tjänar 150kr/dag och en förare 100 kr/dag. Medan en vanlig arbetare har 70 kr/dag. så ser ekonomin lite anorlunda ut.

Sedan så finns det inga skogsmaskiner i närområdet att hyra in. Det som finns att tillgå ar bärarlag som kan bära ut på stockarna axeln till närmaste väg för ~250kr/m3to. detta gjordes vid tidigare gallringar innan vi tog över och träden var mindre.

Så alla maskiner måste vi skaffa själva.

Har gjort expriment med polaris 6x6 med T1500 vagnar från kranman som lastats manulet där 1 person
kör och två lastar stockarna manuellt detta funkade bra så länge stockarna är mindre är 30 cm diamter och motorcyklarna inte gått mer än 4-500h då låg körningkostnaden på ~110 kr/m3to. Men nu börjar maskinerna bli lite för slitna så det blir mycket reparationer. I kalkylen räknade jag med att maskinerna skulle hålla 1000h.

Så nu funderar vad jag skall använda istället. Kärrorna från Kranman håller bra. Har hittat att kubota gör små mini trakrorer 19000 usd. 140 cm breda.

Funderar även på om en Wimek 606 tt skulle kunna funka.

Marken är igen planterad åkermark men lerjord. med 4 månades torrperiod och 8 månades regn period. Så marktrycket måste vara lågt. Om man skall kunna köra i regn perioden.

Sedan så är nästa problem reservdelar ordna en reservdel från sverige tar 3-4 veckor. Så min mekaniker som är dukitig på att svetsa måste kunna reparea allt lokalt. t.ex Amerika och Europa har olika standader på hydralik. När en liten hydralkoppling gick sönder till min moheda kärra (använder för att köra ut stockarna på plantagens eget väg nät och kör ut viket till stora vägen där vi kan lasta lastbilar) kunde jag inte köpa den i Panama utan fick köpa den i sverige. Kunde plocka delen från ena stödbenet så vi kunde använda kärran tills jag kunde få ner delen från sverige. Har nu laggt upp ett lager på alla vanliga hydral delar.

Så vad skall jag satsa på nu för de kommade årens gallringar innan träden blir grövre? Till sluaverkning måste vi troligen ordna en riktig skotare.



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Lämpliga maskin för utkörning av teak.

Naders  
#76013 Hej på dej du.
Det verkar ju vara enormt kul att ha skogsbruk med en sådan återbäring :grin: :grin:

Jo, om du är ute efter maskiner med lågt marktryck så skulle kanske detta kunna vara ett alternativ.
Ska enligt tillverkaren klara att köra där en person utan stövlar ej tar sig fram....

http://www.terri.se/filer/index2.htm


Eller om du vill ha lite större grejer så kan du ju alltid skaffa dessa band..... Ska visst bära enormt bra.



Vid närmare eftertanke hittade jag denna maskin i bakhuvudet....
Kan dock bli väldigt svår att få tag på men visst hade den funkat :?: :grin: :grin:

Karl-Gustav

Mvh Anders

Avatar Fallback

Re: Lämpliga maskin för utkörning av teak.

A_M_H  
#76057 Det jag är ute efter är något som kan ta sig fram beståndsgående utan att skada något.

Terri maskinen såg intressant ut.

Någon som vet något om den är den är dirftsäker? lätt att reparera?

Hur är Terri jämfört med Vimek 606?
/A_M_H

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämpliga maskin för utkörning av teak.

Pensionär  
#76059 De här var intresant, berätta gärna mera om hur man odlar teak.
200 stam/ha vid slutavverkning. Grova då eller? Höjd?
Som sagt berätta mera...

Användarvisningsbild

Re: Lämpliga maskin för utkörning av teak.

Nisselund  
#76060 Ja nu får man ju sitta och jissa hur det kan se ut dära 🤷‍♂️
BILDER BILDER BILDER 🙏 :D

Avatar Fallback

Re: Lämpliga maskin för utkörning av teak.

Naders  
#76068 Vet inte mer om terrin än det som står på hemsidan.
Men maskinen är nog väl beprövad då den har funnits ett bra tag att köpa.

Du får helt enkelt lägga ut en krok här på forumet om det är någon som har en eller har kört denna.
Så får du se om du får något napp. :-bd

Avatar Fallback

Re: Lämpliga maskin för utkörning av teak.

sumper  
#76069 varför inte en lightlogg? vet dock inte hur det är med reservdelar och sånt men den lastar ju runt 10 ton.

http://www.timbear.se/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=6&Itemid=23&lang=sv

Avatar Fallback

Re: Lämpliga maskin för utkörning av teak.

A_M_H  
#76280 Vår hemsida med lite bilder

http://www.ecotopiateak.com/photos.htm

Bilderna är inte helt rättvisande av nästan hela plantagen är svagt böljande eller nästan platt. Medan ~5 ha är mer eller mindre slalom backe. två av bilderna är tagna i början på "slalom backen"
/A_M_H

   TS
Avatar Fallback

Re: Lämpliga maskin för utkörning av teak.

swetrac  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#76287 Om du är nöj med ATV och vagn, så skulle jag fundera vidare på alternativet med minitraktor, jag är givetvis förespråkare för minitraktorer då jag sålt hundratals begagnade. Dom är otroligt slitstarka och driftsäkra. för dig med de låga lönekostnaderna så är väl en liten griplastarvagn tveksamt ekonomiskt. Bättre att handlasta ock komplettera med en hydraulisk vinsch med kranarm för de tyngre träden. vinschen driver du med traktorns hydraulik. Traktorn kan ju även användas med slaghack för att hålla efter undervegetationen.
en lite filmsnutt:

Användarvisningsbild

Re: Lämpliga maskin för utkörning av teak.

totte  
#76312 En fördel med minitraktor är att dom ju finns på amerikanska marknaden, med tillgång till reservdelar mm. Skulle nog inte satsa på en specifikt svenskbyggd maskin i dom trakterna, om du inte är beredd att lägga upp ett eget reservdelslager.

Avatar Fallback

Re: Lämpliga maskin för utkörning av teak.

A_M_H  
#76351 Film snutten var intressaant,
Den lilla Kubotan jag tittade på, kan fram axeln endast pendla ~10 cm i höjd led. Kan detta bli ett problem så att den blir vält sjuk.


Hur mycket kan andra märkens framaxllar pendla?
/Martin

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lämpliga maskin för utkörning av teak.

Temlav  
#79778 Valmet 830.3 http://www.komatsuforest.com/default.aspx?id=2413 eller helt nya 840TX http://www.komatsuforest.com/default.aspx?id=37399 borde båda vara riktigt bra alternativ för er!
Små, smidiga, snabba, effektiva, produktiva och prisvärda.
Valmet / Komatsuforest har stor verksamhet / service / support i såväl Sydamerika som Nordamerika, så reservdelar kommer inte att vara svåra att få tag på.

Avatar Fallback

Re: Lämpliga maskin för utkörning av teak.

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#79787
Temlav skrev:Valmet 830.3 http://www.komatsuforest.com/default.aspx?id=2413 eller helt nya 840TX http://www.komatsuforest.com/default.aspx?id=37399 borde båda vara riktigt bra alternativ för er!
Små, smidiga, snabba, effektiva, produktiva och prisvärda.
Valmet / Komatsuforest har stor verksamhet / service / support i såväl Sydamerika som Nordamerika, så reservdelar kommer inte att vara svåra att få tag på.


Finns väl ingen som har sämre reserdelsförsörjning än Valmet :!:
2 dygn för att få en grej från Umeå till Jakobstad,nån j-la byråkrat i Umeå som kör allt via Tammerfors :!:

Avatar Fallback

Re: Lämpliga maskin för utkörning av teak.

axwell  
#79806 Vi är märkestrogna Yanmarfanatiker som oftast förekommer på en tråd här som heter Yanmar Iseki Kubota där vi beskriver främst Yanmars fördelar, men även faktauppgifter om det mesta runt minitraktorerna. Min Yanmar 186d (kan heta 1510D utanför Nordamerika) är från Japan utrustad med 405 mm breda bakhjul för att begränsa markskador, om man vill ha tyngre redskap hängande bak.
Yanmar minitraktorer kan i USA heta John Deere men har fortfarande avgasröret på höger sida, till skillnad från JD.
"D" eller "X" efter siffrorna i modellbeteckningen betyder 4wd. Googla Yanmar Tractor och du får upp bla Yanmarforum där ev problem löses, ofta handhavandefel. Yanmars största traktormarknad är troligen i USA.

A_M_H skrev:Film snutten var intressaant,
Den lilla Kubotan jag tittade på, kan fram axeln endast pendla ~10 cm i höjd led. Kan detta bli ett problem så att den blir vält sjuk.


Menar du till pendlingsstoppet för framaxeln eller hur högt framhjulen effektivt kan pendla?
Om jag idag skulle köpa en boggievagn så skulle jag försöka hitta något lite större och kraftigare än en 1500:as ATV-vagn, troligen en liten traktorvagn.
JD-handlarna brukar även serva Yanmars traktorer i USA, det är ju samma kontinent, kanske någon likhet.

Avatar Fallback

Re: Lämpliga maskin för utkörning av teak.

Blivande snickare  
#153547 Hur har det gått med plantaget?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).