Sågtimmer

Timmer blev massa

20 inlägg 13126 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Timmer blev massa

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75270 Körde under förra vintern/ våren ut virke åt mellanskog på 2 olika avlägg. Anmälde och allt var ok. Tjällossning gjorde vägarna obrukbara efter ca 3 veckor och sedan hade åkarna haveri på bilen sas det. efter ca 2 månader kom dom och hämtade. Grantimmret försvann först, och sedan resten. Nu har vi börjat kolla och funderat hur dom fick med allt grantimmer på samma gång till inmätning även fast mätbeskedet visade liten volym och varför vi hade så väldigt mycket massa. Jo, ringer upp kontakten på mellanskog som efter mycket snack och bevis i form av mina bilder berättar att åkaren hittat svamp i timmret på ena avlägget och därför kört allt det till pappersbruket 😈 Utan att låsas om något..
Ansvaret kan väl knappast vila på mig när virket är anmält :x
Garanterat inte första gången det händer

Jo visst skulle vi kunna få betalt.. Om vi själva räknade hur många stock som fanns på avlägget :lol: :x ingen större ide att gå högre med detta utan bara säga åt dom vad man tycker :ymdevil:
Nästa år blir det att köra ut till Stora enso istället och se hur dom sköter sig



   TS
Användarvisningsbild

Re: Timmer blev massa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75277 Vet inte hur det är i Mellanland, men här i Södraland så tjänar Södra ca 1 miljard kr/år på massan, men endast 46 miljoner kr/år på timret enligt en artikel i senaste Skogsland (pappersversionen). Tyvärr finns inte uppgifterna i nätversionen av samma artikel http://www.skogsland.com/konkurrensen-o ... 2009-12-18

Såg Mellanskog möjligtvis chansen till lättförtjänta pengar på ett fult trick?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Timmer blev massa

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75299 Blev lite undrande och kollade artikeln (som jag inte hunnit läsa tidigare). Där står att vinsten var 46 milj. /år i sågverksrörelsen. Inte vinsten på timret! Större delen av det timmer Södra hanterar förmedlas vidare till andra sågverk eftersom man inte har tillräcklig industrikapacitet (finns andra orsaker också).

Avatar Fallback

Re: Timmer blev massa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75300
getost91 skrev:Ansvaret kan väl knappast vila på mig när virket är anmält :x


Det står i kontraktet, hos Södra är det de som tar risken.

Avatar Fallback

Re: Timmer blev massa

Pensionär  
#75344 Skördarmätning så hade det här aldrig hänt. Eller om man vill sälja leveransvirke tillämpa systemet som vi har i Finland.
Ni kommer väl ihåg hur det gick med björktimmret som jag skrev om i någon annan tråd.

Avatar Fallback

Re: Timmer blev massa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75347 Vad har ni för system för leveransvirke i Finland, måste ha missat det?

Användarvisningsbild

Re: Timmer blev massa

Fredrik Reuter  
#75349 Hej,
Är inte hundra säker, men tror det är detta som avses: viewtopic.php?f=37&t=4860&st=0&sk=t&sd=a#p55088

Lockande metod, lite som det varit förr i tiden även hos oss fast det kanske var VMF som kom ut till vältan då.

Avatar Fallback

Re: Timmer blev massa

Pensionär  
#75351
Mangan skrev:Vad har ni för system för leveransvirke i Finland, måste ha missat det?


Finns i praktiken 3 sätt som vi handlar med virke.
Rotförsäljning. Då blir det nästan till 100% skördarmätning.

Fabriksmättning. Liknar väl ert system i Sverige. Skall inte nämna de desto mera eftersom jag aldrig sålt virke så. Till saken hör väl att man skall få lite bättre pris för virket då eftersom de kan mäta mer exakt. ( I teorin ).

Leveransförsäljning. Köparn kommer ut i skogen och mäter upp virket. Stock toppmäts på bark. Massaved meter*meter*omräkningstal.

Skriv kontrakt när mätningen är avklarad, om du godkänner den vill säga. Sen är det bara att vänta på likviden. Tar ca 3-4 veckor. Lämnar virket att ligga och blir angripet av svamp eller liknande är det bolagets förlust. Skogsägarn har fått sina pengar.

Om någon har missat mina björkar ska jag snabbt skriva ner de här.
Ca 10 år sen så sålde jag lite björktimmer. Betalningen kom som den ska efter en månad ca. Björkarna ligger fortfarande kvar.

Avatar Fallback

Re: Timmer blev massa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75353 Fördel är att man kan ta ut olika köpare och titta på vältan och ge ett pris. Men tidsaspektern ör ju besvärande, det blir ju gammalt virket om alla köpare är tveksamma.

Mätningen borde bli dyrare i vilket fall.

Användarvisningsbild

Re: Timmer blev massa

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75385
Ernst skrev:Blev lite undrande och kollade artikeln (som jag inte hunnit läsa tidigare). Där står att vinsten var 46 milj. /år i sågverksrörelsen. Inte vinsten på timret! Större delen av det timmer Södra hanterar förmedlas vidare till andra sågverk eftersom man inte har tillräcklig industrikapacitet (finns andra orsaker också).


Tja, vad sågas om inte timret?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Timmer blev massa

Pensionär  
#75436
Mangan skrev:Fördel är att man kan ta ut olika köpare och titta på vältan och ge ett pris. Men tidsaspektern ör ju besvärande, det blir ju gammalt virket om alla köpare är tveksamma.

Mätningen borde bli dyrare i vilket fall.



I teorin ja kan det bli besvärande det är sant. Men i praktiken har det aldrig hänt mig iaf att en köpare är tveksam till att köpa. Kolla länken som Fredrik satte upp, där beskrev jag lite kort i en annan tråd hur det brukar fungera. Tack föresten Fredrik.

Jag har aldrig haft några problem att få små partier om 30-50 stockar sålda, vilket jag säljer ibland när man har tagit ner någon överståndare,vindfällen å dylikt.

En orsak till att det fungerar så här är att uppköparna ser lite in i framtiden. Köper jag bort de där 50 stockarna nu så får jag va med och bjuda på dom där 5 hektaren slutavverkning om några år också.

Sen till det roliga i kråksången, mätningen av virke kostar inte. Uppköparen köper, helt enkelt han gör det som han har till titel.

Användarvisningsbild

Re: Timmer blev massa

Knegarn  
#75439 Vill tillägga några saker angående våra mätsystem i finland.
Vid rotpost mäts allt med skördaren och det är betalningsgrundande! Stockarna passerar dock mätlinjen även vid sågen och därifrån får vi entreprenörer våran feedback, tex om vraken blir för många så påpekas det coh om inmätningen skiljer mer än 2% så säger dom till att kalibrera lite nogare osv.. så man kan ju säga att allt mäts 2 ggr.
Men att skördarmätning är betalningsgrundande är ju otroligt bra för skogsägarn för han drabbas ju aldrig av vrak tex. är det för mycket vrakstockar med så är det entreprenören som får ta skiten, skogsägarn får fullt betalt för allt som har blivit hugget som timmer. Dessutom får man ju betalt för allt innom en kort tid efter avverkningen och inget virke kan mögla eller försvinna obemärkt, blir virket gammalt så är det ju köparens fel eftersom dom har lämnat det att ligga för länge.

Angående leveransförsäljning så är det bara dom små partien som toppmäts i välta, nästan allt mäts vid fabriken nuförtiden.
Massaveden kan mätas i vältor om skogsägaren är nöjd med inmätningen som sådan eller så fabriksmäts partiet vid inkörning. (som oftast inte tar länge, vilket innebär att det inte hinner mögla)

Har aldrig hört att inmätning skulle kosta nått, man får samma pris oavsett inmätningssystem.

Användarvisningsbild

Re: Timmer blev massa

Knegarn  
#75440 Dessutom mäts allt virke i finland PÅ bark FPB så även barken får man fullt betalt för.

Lite prisbilder i dagsläget. barrmassa leveranspris ca 27 eur fpd. timmer 52-53 eur fpb. björkmassa 27-28 eur fpb.

Avatar Fallback

Re: Timmer blev massa

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75448
Pensionär skrev:
Mangan skrev:Fördel är att man kan ta ut olika köpare och titta på vältan och ge ett pris. Men tidsaspektern ör ju besvärande, det blir ju gammalt virket om alla köpare är tveksamma.

Mätningen borde bli dyrare i vilket fall.



I teorin ja kan det bli besvärande det är sant. Men i praktiken har det aldrig hänt mig iaf att en köpare är tveksam till att köpa. Kolla länken som Fredrik satte upp, där beskrev jag lite kort i en annan tråd hur det brukar fungera. Tack föresten Fredrik.


Har du pratat med olika köpare, eller har du en som du går till varej gång? Jag funderar på om man kan hugga först och sälja sen, dvs man kontaktar några olika köpare när väl vältan ligger på marken? Eller om man blir oense om priset och vill prat med någon annan köpare.

Avatar Fallback

Re: Timmer blev massa

Pensionär  
#75640 Har du pratat med olika köpare, eller har du en som du går till varej gång? Jag funderar på om man kan hugga först och sälja sen, dvs man kontaktar några olika köpare när väl vältan ligger på marken? Eller om man blir oense om priset och vill prat med någon annan köpare.

Ärligt talat så har jag nästan bara sålt till en och samma uppköpare. Orsaken till det här är att i Finland styrs skogsindustrin annorlunda än i Sverige. I praktiken har vi 3 stora aktörer på marknaden UPM, Metsänliito och Stora Enso. Dessutom är inte Stora verksama där jag har min skog. Mindre lokala sågverk kan man ju höra med förstås men det är samma sak med dom, finns inte där jag har skogen. Fast för några år sen börja en ny lokal såg köpa upp virke här i trakten. Har inte testat dom ännu. Främst p.g.a att jag inte har gjort några större avverkningar på några år.

Sen till prisbilden, bolagen betalar samma pris här. Lite enkelt sagt. Inte länge sen det kom domen för en stor omfattande kartell gällande de 3 ovannämda bolagen. Men det kan vi ta i en annan tråd.

Det är först när man börjar sälja lite större mängder virke som man kan få olika priser. Just i sådana här fall att bara sälja några kubik virke blir priset snarlikt. Den ena veckan är ett bolag 1 euro högre nästa vecka de andra bolaget. Jag kollar alltid upp priset före men i mitt fall har det ena bolaget nästan alltid erbjudit lite bättre pris. Bara två gånger de har förlorat större slutavverkningar. Och då har det skillt mycket på offerterna.
En orsak till den snarlika prisbilden här i öst är väl också att här är sortimenterna nästan identiska mellan bolagen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).