Skördare

Hur mycket producerar ni??

51 inlägg 29065 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hur mycket producerar ni??

221  
#75255 Skulle vara kul att veta överlag hur mycket en skördare producerar i timmen?
skriv gärna medelstam och maskin.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket producerar ni??

Knegarn  
#75271 Jag antar du menar gallring, jag brukar försöka få 1000 stammar om dan i klenare gallringar. allt mellan 7 och 15 kubik då i timmen.
grövre gallringar försöker jag få åtminstone 100 kubik om dan och där kan man ju ligga på en 15 kubik i timmen då när de flyter på.
det finns inget bra medelsvar på denhär frågan, en gång var jag uppe i 48 kubik i timmen på en bra slutavverkning och nästa dag var jag nere på 4 kubik i timmen på en förstagallring.
Kör ofta enkelskift på våran nyare 901:a med 350 agg.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

mrme  
#75287 mitt snöre är så häääääääääääääärrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr långt,
seriöst så beror de väl på hur terrängen ser ut backvägar eller rundkörning mycke röjning eller röjt steningt å brant eller platt å fint.

Medelstammen spelar väl oxå roll å hur mycket skog det ska stå kvar på objektet eller hur stort uttag de är per hektar. Antal sortiment å vilka sorts sortiment vissa är ju väldigt tidskrävande om man ska vara noggran(beror ju på hur rak skogen är oxå).
Sen beror de väl på om man räknar på 8 timmars skift eller om man räknar ut effektiv körning (G 0 alla sca) å de blir väl aldrig 8 timmar effektiv körning utan över tid, tar ju sin tid att starta upp å hjula ut till körningen å evventuellt hjula tillbaka vid skift slut å smörja å tanka en skvätt.

Ja tycker att ligger man på drygt 100 träd i timmen =800-900 träd på raka 8timmars får de väl duga kör man mindre går de nog inte ihop. Är väl lika på slutavverkning oxå men som sagt de är mycke som spelar in.

Kör en ponsse beaver oftast i gallring en del väg linje å ibland om ja har tur sluthuggning men allt för sällan.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket producerar ni??

Kenneth  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75337 Helt ärligt.....jag producerar för lite :wink:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket producerar ni??

221  
#75362 jo de är mycke som spelar in, men bara rakt över så där på en höft:) kört dual nu i 1.5 år den är ju ungefär 80% skördare och 120% skotare så har dålig koll på vad en "vanlig" skördare ligger på.. men tack för
de svaren

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur mycket producerar ni??

totte  
#75369
221 skrev:jo de är mycke som spelar in, men bara rakt över så där på en höft:) kört dual nu i 1.5 år den är ju ungefär 80% skördare och 120% skotare så har dålig koll på vad en "vanlig" skördare ligger på.. men tack för
de svaren


Måste vara en helsickes maskin som sammanlagt kommer upp till 200 % :lol:

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket producerar ni??

221  
#75371 hehe om ändå de kunde vara så, kapaciteten jag givitvis mena.. man kan inte få 2 bra saker ur 1..

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75404 120+ stammar i timmen försöker jag hålla iaf... oftast går det bra, men såklart kan det sinka ner lite ibland om det är besvärlig terräng eller snårigt. Det normala för mig är nog 120-140 stammar i timmen i slutavv. Men som sagt det är inte alltid normalt i skogen ;)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

mrme  
#75422 nu ser vi vad ja menade me mitt långa snöre , lika som storfiskarn berättr om fisken han fick den växer för varje dag :wink: .

Valmetnissarna tar ju i så de knakar sitter säkert å små super glögg såhär i juletid :lol: skulle tro att dom ligger på 120 träd i timmen om dom drar bort 3 av dom arbetade timmarna :???:


Fixar man 100-120 träd i timmen tycker ja de är bra, sen är de ju klart att är förhållandena bra så går de ju att dra ner en hel arme med träd,är ju bara att kolla vad johan nordh klarade de är ju hellt makalöst producerat.

Ena skiftet har man fullt upp att klara 700 träd nästa kör man 1400.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

novis??  
#75428 ja du mrme hade du räknat med något annat 890 är nog ett sådant där troll :o annars kan du ju titta på vilken mark han kör 180 borde väl han klara ? en stock o en bit :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75429
novis?? skrev:ja du mrme hade du räknat med något annat 890 är nog ett sådant där troll :o annars kan du ju titta på vilken mark han kör 180 borde väl han klara ? en stock o en bit :grin:



Här nere har vi 4 stockar och 4 massabitar i ett träd =)) =))

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75430
kjugekarlsson skrev:
novis?? skrev:ja du mrme hade du räknat med något annat 890 är nog ett sådant där troll :o annars kan du ju titta på vilken mark han kör 180 borde väl han klara ? en stock o en bit :grin:



Här nere har vi 4 stockar och 4 massabitar i ett träd =)) =))


skogsbilder/image.php?mode=thumbnail&album_id=2&image_id=2285

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket producerar ni??

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#75434 15,5 m3/tim 0,07 i medelstam..............okdå kanske inte i snitt men ibland............................jajja kanske inte så ofta då :oops:

Svårt att få en en vettig snittproduktion i den körning vi har stam/g0 kommer man nog bara upp i 50-70% mot om man slutavverkade samma skog 👎

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

novis??  
#75581
Klargplutte skrev:15,5 m3/tim 0,07 i medelstam..............okdå kanske inte i snitt men ibland............................jajja kanske inte så ofta då :oops:

Svårt att få en en vettig snittproduktion i den körning vi har stam/g0 kommer man nog bara upp i 50-70% mot om man slutavverkade samma skog 👎

det var bra om man håller den farten raka 8 timmars 1800 timmar om år :surp:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket producerar ni??

mrme  
#75584 Har suttit i 0.037 två skift, smågran väldigt dåligt röjt och oröjt kolsvart upplega som tusan lite stenigt oftast backvägar glest å luckit,122 stam i timmen har ja presterat där å de är ja toknöjd med trots medelstammen, ett under att ja inte tagit livet av mej 😡 . Är nog en av dom sämsta körningarna ja nånsin kört :sad:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).