Uppvärmning

Flisbrännare

19 inlägg 18230 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Flisbrännare

Pelle  
#5559 Är det någon som har någon erfarenhet av flisbrännare Veto , Säätötuli.
Har idag en iwabo ugn som gjort sitt
Har 2st hus ca. 400kvm som skall värmas ( kulvet mellan husen)



   TS
Avatar Fallback
tobbjo  
#5660 Kört Veto Flisomat sedan 5 oktober i fjol.
Helnöjd med driftsäkerheten.

Byggde egen, konisk, flisförrådsförhöjning och det bildar bryggor något kopiöst. Sikta på vertikala väggar i förrådet.
Idag får jag peta i förrådet varje dag, även aska ur.

Arimax flisbrännare ser snarliga ut, en del lösningar är något annorlunda, vad är bäst?

Med 2x400m2 lär du behöva mycket effekt och mycket flis. Hus stor brännare siktar du på?

Tobias

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5661 Ni som eldar med flis, hur fixar/torkar/förvarar ni flisen innan eldning?

/Björken

Avatar Fallback
Pelle  
#5682 Hej Tobias
Jag har funderat på 40-60kw brännare
Har du eldat med flis tidigare ? med annan utrustning?
Vilken storlek har du flisen samt fuktighet?
Är det enkelt att tända brännaren?

Tack på förhand.
Pelle

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5704
björken skrev:Ni som eldar med flis, hur fixar/torkar/förvarar ni flisen innan eldning?

/Björken


Jag avverkar på vintern; får ligga över sommaren; täcker för att höstregnen inte skall blöta ned för mycket. Hugger upp ett lager att börja med och när det lagret är slut hugger jag efter behov under vintern. Eldar med vanlig ved under den varma delen av året.

Fungerar skapligt även i min Lundsbrunn-stoker som inte tål allt för blöt flis.

Björk brukar ruttna något och fur torkar inte alls om jag inte drar en rita med sågen i samband med kvistningen. Gran som jag har mest av torkar snällt.

Avatar Fallback
tobbjo  
#5731 Jag har aldrig tidigare eldat flis, var inne på ved, men en bekant förde in mig på flisspåret och en annan bekant hade en Erjohugg till salu och så var jag igång ;-)

Bekanten och hans släkt har eldat flis sedan -70-talet för att värma upp tre hus, på 300 resp 400m2.
Har avverkat ett antal anläggningar och har fastnat för Veto-principen. Dvs inget fallschakt utan rak skruv.

Vetos nya styrsystem (Arimax verkar liknande) har så pass bra bakbrandsskydd att det troligen funkar bra ändå, om man inte har på tok för torr flis/otät burk.
Jag har sett att bakbrandsskyddet aktiverats en gång, då jag hade fenomenalt torr flis (10-15% max enl clasohlsonmätaren)

Nu har jag fenomenalt sur flis, 30-(40)% flisad för några veckor sedan, innan kylan kom och har då problem med bryggbildning och frysning i burken.

Fördelen med det här systemet, enligt mig och enligt bekantingen är att det inte finns något som kan krångla. En rak skruv. Bekantingen har hittat en kofot i sitt askutrymme, den så mer ut som en korkskruv, men inget driftstopp...

Ernst kan nog mer om bra sätt för vedhanteringen, men jag siktar på liknande metod. Vi flisade upp gamla röjningsbjörkar i somras (den torra flisen) och gallrings/röjningslöv nu i vinter.
Håller på att bygga upp ett lager på en oanvänd äng som jag tänkte flisa i sommar. Om jag täcker det kanske det går att flisa senare, jag tänker på frysrisken.

Den minskar ju om man har förrådet (burken) uppvärmt, något som jag börjar fundera på nu...

Upptändningen är busenkel.
Har man bara en lucka ovanför som man kan öppna, pilla bort huven ovanför brännaren (jag har svetsat dit handtag) på med lite diesel (tändvätska) tänd, på med fläkten. När det tagit sig så slår man över i automatik och lägger tillbaka huven. Klart.

T

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5811 Tack för info.
Jag har vattenburen el idag (+vedspis och kamin) tanken är att bygga nån slags pannrum för att värma vattnet med annat än el.
Tankarna har gått från den uppenbara veden, via jordvärme till att just nu stanna på flis och/eller spannmål.

Vill ju som alla andra ha så billigt system som möjligt både i investering och drift, utan att behöva spendera varje ledig timme i pannrummet.

Ved har ju nackdelen med att kräva stora acktankar och ändå krävs en hel del manuellt jobb att trava ved och elda. :?

Havre har man hört ska vara aggresivt mot skorstenen (och miljön?) samt skapa råttproblem :?

Flis verkar ju bra på pappret, röjstammar finns det ju gott om och med ett bra system runtomkring borde ju den mesta hanteringen kunna skötas med traktor :)

Min släkt eldade flis (och sågspån) för kanske 50 år sedan och jag har alltid fått höra vilket elände det var, frös ihop i fickor och skruvar när det var som kallast, sen kom frälsningen med oljan. Så det behövs lite positiva erfarenheter för att flisen ska hamna på plus.

Finns det några bra länkar om detta?

Tack,
Björken

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5812 Du funderar lite om spannmålsröken. Håller man en temp, över 50-70 grader ur skorstenstoppen så blir det inte kondens.
Pga, att spanmmål tar upp näringssalter och även svavel ur marken så kan både salt syra och svavel syra bildas i kondensatet.
Det har labborerats med bikarbonat i blandat i spannmålen för att eliminera syrabildningen. Jag har eldat spannmål under ganska många år utan dessa problem iskorstenen.
Men helt klart så kan det uppstå problem om man inte känner till förutsättningarna. Det finns modulskorstenar som är glaserade invändigt då är det inte någon fara för skorstenen. Därimot behöver spannmål vara torr max 15% dels för din skull hygienmässigt ,mögel. Men det förhindrar att det blir mycket vattenånga som blandar sig med näringssalterna så syrorna kan bildas. Endera måste man ha egen tork eller köpa torr spannmål.
MEN BEKVÄMT ÄR DET NÄR VÄL ALLT ÄR PÅ PLATS

Avatar Fallback
björken  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5815 Tack för ditt svar Famag.
Låter ju inte som man ska räkna bort spannmål helt heller, jag har flera grannar som odlar spannmål och har egna torkar så det borde gå hyggligt enkelt att få tag på lagom torr havre.

/Björken

Avatar Fallback
biogurun  
#6335 Jag har började att elda flis 1977 och har sedan -87 använt mig av en iwabo x5. Året om kör jag med flis och har förra sommaren byggt ett hyraulförråd som rymmer 11kbm vilket gjorde att det var ännu roligare att bränna flis.

Avatar Fallback
Huggis  
#6524 Jag är mkt nyfiken på flis, borde ju igentligen vara mer vettigt än pellets. För det betyder ju att alla skogsägare hade kunnat få finare planteringar och mer betalt för sina gallringar och eventuella röjningar om det fanns lite bättre ekonomi i flisningen. Nu propagerar dom ju för pellets, men finns det ugnar som är lika driftsäkra/enkla som en pelletsbrännare?

Avatar Fallback
orre  
#41297
biogurun skrev:Jag har började att elda flis 1977 och har sedan -87 använt mig av en iwabo x5. Året om kör jag med flis och har förra sommaren byggt ett hyraulförråd som rymmer 11kbm vilket gjorde att det var ännu roligare att bränna flis.


Även jag har en X5 samt ett föråd med hydraulsklrapor som styrs av en fotocell och hydrauliskt öppningsbart tak. Volym 16 kbm
(eldat med denna utrustning sedan -96

Avatar Fallback
roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41308 Om man bor så knöligt till att man inte kan ha dom här förråden ni har byggt, hur sköter man logistiken då på flisen. Har min skog ett par mil bort! Vad kostar en anläggning innan man är igång? Värmebehov ca 180 kvm.

Avatar Fallback
Storken  
#41379 En lastväxlarcontainer med skrapor i botten kanske vore en variant?

Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41386 En bekant hade problem med flisen, då började han täcka vedhögarna
innan flisning och då blev det väsentligt bättre.
Tydligen är torkningen av veden före man flisar viktig mao.

Har man veden långt bort kanske man kan flisa i pelletssäckar och köra hem vid behov?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).