Bioenergi

olika fukthalt olika träslag?

9 inlägg 9651 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

olika fukthalt olika träslag?

Kai  
#72949 Hej igen.
Flisar å klipper för fullt. Har inte råd eller tid eller plats att lägga allt på välta även fast jag skulle vilja.
Undrar ifall det är nån skillnad på fukthalten nå nämnvärt på gran, björk, asp, å salix?
Hoppas jag var tydlig nog



   TS
Avatar Fallback

Re: olika fukthalt olika träslag?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73036 10% är väl 10%,eller?

Användarvisningsbild

Re: olika fukthalt olika träslag?

halvproffs  
#73080 Det är det nog. Jag har sågat asp på våren, och då har det varit en sprut med vatten från klingan. Så har det inte varit med andra trädslag under samma tid.

Avatar Fallback

Re: olika fukthalt olika träslag?

träis  
#73176 Tunga och hårda lövträd behöver ca 3 gånger längre tid för att torka än ex gran.Fukthalten i färskt virke är säkert högre i lövträd än i barrved.

Avatar Fallback

Re: olika fukthalt olika träslag?

Kai  
#73186 tack träis. De va det jag misstänkte.

   TS
Avatar Fallback

Re: olika fukthalt olika träslag?

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#73688
träis skrev:Tunga och hårda lövträd behöver ca 3 gånger längre tid för att torka än ex gran.Fukthalten i färskt virke är säkert högre i lövträd än i barrved.


Du har garderat dig med ett litet "säkert".

Jag vet väl inte så värst mycket mer, men färsk gran och tall har högre vattenhalt än färsk björk. Färsk björk är så vitt jag vet det enda träslag som går att elda färskt i en vedpanna. Barr går bara inte. Möjligt att man kan elda även färsk ek och bok, övrigt löv är tveksamt.

Frågan handlade visserligen inte om eldningsbarheten, men det säger en del om vattenhalten.

Användarvisningsbild

Re: olika fukthalt olika träslag?

stegmaster  
#73693
Ernst skrev:
träis skrev:Tunga och hårda lövträd behöver ca 3 gånger längre tid för att torka än ex gran.Fukthalten i färskt virke är säkert högre i lövträd än i barrved.


Du har garderat dig med ett litet "säkert".

Jag vet väl inte så värst mycket mer, men färsk gran och tall har högre vattenhalt än färsk björk. Färsk björk är så vitt jag vet det enda träslag som går att elda färskt i en vedpanna. Barr går bara inte. Möjligt att man kan elda även färsk ek och bok, övrigt löv är tveksamt.

Frågan handlade visserligen inte om eldningsbarheten, men det säger en del om vattenhalten.

Håller med Ernst.
Och en annan sak e ju at en färsk björk och gran har vel ungefär samma vikt, men när båda har torkat så e ju vikten på björk mycket högre enn på gran. Har för mig at fukthalten i färskt virke e ca 55% .
Orsaken til den langa torktiden på björk och ek e vel at tettheten i virket e mycket högre enn i barrträd. :???:
Inte säker, men tror det e så. :???:

Avatar Fallback

Re: olika fukthalt olika träslag?

Kai  
#73816 Jo frågan handlar delvis om eldningsbarhet eftersom de blir flis av träden. Eftersom vi för tillfället flisar det mesta direkt efter fällning så vill man ju veta vilka träd som lämpar sig bäst för det. Gran har vi lagt på välta eftersom barret har en tendens att täppa igen flistuggen.

Så har jag även hört att det lönar sig att flisa vid minusgrader då kylan "spränger" ut en del av fukten, om det stämmer vet jag inte.

   TS
Avatar Fallback

Re: olika fukthalt olika träslag?

träis  
#73906 Att gran och tall blir svårare att elda färskt beror på att kärnveden innehåller mindre vatten än ytveden på barrträd.Löv träd har ungefär samma fuktkvot i hela stammen.Sedan så skiljer fukthalten mer pga växtplatsen än skilnaden mellan olika trädslag som är liten.Jag svarade nog lite konstigt i första svaret.Men att lövträd behöver längre tid att torka stämmer!Det bästa sättet att torka lövträd är att avverka på hösten/vintern så virket får frystorka lite i början av virkeshanteringen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).