Traktorer och processorer

Traktordäck i skogen

11 inlägg 8436 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Traktordäck i skogen

valtra a 72  
#71789 Funkar det med radialdäck i skogen? Har någon erfarenhet av detta.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Traktordäck i skogen

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71817 Reparerat bak 1 gång bytt 1. reparerat fram 1 gång bytt 1 sedan 02

Användarvisningsbild

Re: Traktordäck i skogen

skogsjan695xl  
#71819 beror väll lite på vad det är för mark också.

Användarvisningsbild

Re: Traktordäck i skogen

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71820 Man skall nog ha lite tur med.... Pappa körde 50 m över ett hygge, och satten en pinne rätt i sidan av framhjulet...

Avatar Fallback

Re: Traktordäck i skogen

valtra a 72  
#71833 Använder man kedjor så skyddar det väl en del.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Traktordäck i skogen

skogsjan695xl  
#71834
valtra a 72 skrev:Använder man kedjor så skyddar det väl en del.


ja kedjor skyddar bra, lika på en skogsmaskin, en däcken med kedjorna går i regel längre än de utan, om de är väl sträckta och sånt då.

Avatar Fallback

Re: Traktordäck i skogen

Danne  
#71841 Man ska inte va med traktorn i skogen och köra! :lol:

Men om man nu måste det så är ett tips att ha rejält tryck i däcken så de är hårdare än när man kör på åker. Det skyddar en del.

Användarvisningsbild

Re: Traktordäck i skogen

halvproffs  
#71849 Har haft en punktering på 2000tim i skogen med diagonaldäck. Grannen körde ut i kraftledningsgata 50m sen var det hål på radialdäcket. Följde med en person för att titta när han skulle köra fram virke. I en högerkurva trycks däcket mellan fälgen och en sten och det blev ett rejält hål i däcket. Hade han haft kedjor på så hade han nog klarat däcket. Sidorna på radialdäck är tunnare än på diagonal.

Användarvisningsbild

Re: Traktordäck i skogen

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71871 vi har kört i både gudrun och per och allt här hemma med Radial däck och vi har klarat oss :D

Avatar Fallback

Re: Traktordäck i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71895 Har kört en sesång med radial på traktorn med takmontage, totalt odugligt, däcket vek sig under traktorn varje gång jag svängde ut kranen kändes som jag skull välta, klarade mej dock från punktering.
Köpte sen 14 lagrade Alliance, stabila som attan.
Kör nu på Trelleborg Twin 8 lagers, dom var så billiga(beg)så var bara tvungen att prova om dom håller :mrgreen:
Var dock inte skogsförstärkta fälgar på dom 😡

Avatar Fallback

Re: Traktordäck i skogen

valtra a 72  
#71949 Jag kör mest i skogen på vintern när det är snö så de flesta stubbarna hamnar under snön. Kör med en Valmet 755 med takmonterad Fmv 360 kran och Pika fällhuvud på kran och Pika 36 processor på trepunkten, på den traktorn har jag skogsdäck men på Valtran med Moheda 10 tons vagn som jag skotar med har jag radialdäck.Jag kommer att skota på redan uppkörda stickvägar så man får hoppas att däcken håller.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).