Skogsvagn (Huggarvagnar)

Radiostyrd vinch

5 inlägg 5969 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Radiostyrd vinch

HN  
#70314 Hej skulle vilja höra om det är någon som har erfarenhet eller någon ide om hu man kan montera radiostyrning på min starvinch. Den sitter på min griplastarvangn. Dels radiostyrningen och vad som ska påverka vinchen.



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd vinch

Skogstomte  
#70318 Kolla http://www.weimer.se de har färdiga paket till mekaniska vinschar. De manövreras med el/hydraul från traktorn.

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd vinch

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#172705 Hur kopplar man in hydrauliken till den här weimer lösningen?
Kan man sätta den i serie med flödet till ventilpaketet eller typ T-kopplingar? Förstår inte hur detta skulle fungera, den lilla cylindern måste ju kunna fjädra tillbaka när man släpper knappen på fjärrkontrollen och medans man trycker på knappen vill man väl inte ha jättehögt tryck hela tiden?

Någon som kopplat in denna på en Star winsch?

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd vinch

Skogstomte  
#173215 Ta inte mina påståenden här för absolut sanning. Det finns flera olika lösningar. Den som diskuteras ovan för mekanisk vinsch (typ Star) verkar som den behöver egen oljecirkulation och den har en ställbar överströmare så det behöver inte vara så högt tryck. När man släpper knappen går oljan i retur. Tror man får ha en annan typ av ventil om man ska ha ett ventilpaket efter.

Men va tusan, bor du i Vetlanda så är det ju nära att åka upp till Weimer, de har alltid varit hjälpsamma mot mig iaf. Då får du ju riktig info :)

Användarvisningsbild

Re: Radiostyrd vinch

Swinto  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175097 Tänkte jag skulle fylla på med lite info om det är någon i framtiden som har samma fundering:

Precis som Skogstomte säger ska ventilen ha eget flöde.
Problemet med att lägga ventilen i serie med ventilpaketet (efter ventilpaketets returport) är att när man trycker på winschknappen stiger trycket bakåt mot returporten, och det är inte gjort för tryck där.

Min lösning blev att sätta i en HPCO (High Pressure Carry On eller "serienippel)) plugg i ventilpaketets Out-port. Då separeras P och T kanal så jag en seriekoppling av trycket utan att trycksätta returen. Fick då även komplettera med en egen returslang från ventilpaketet (använde en Tank-port som var pluggad) och satte en T-Skarv på returen till eftersom det blir två ventiler som ska anslutas till returen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).