Gallring

Medelstam- hur räkna?

5 inlägg 17041 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Medelstam- hur räkna?

ruta  
#68254 Håller på letar, letar och letar lite till för att räkna ut medelstammen på en grundyta för att sedan räkna ut hela m3fub på ett bestånd. Men ingenstans har jag hittat något svar och för mej sitter det lite för långt inne. Så jag undrar om någon skulle vilja undvara en minut och påminna mej om hur man gör?

Detta gäller alltså en provyta med relaskop, och stam på 7,98m radie



   TS
Malwa
Avatar Fallback

Re: Medelstam- hur räkna?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68257 Blandar du inte äpplen och päron nu? Är det hela kubikmassan på ett bestånd du söker så blir det grundytan X medelhöjden X 0,6 (formtalet) X arealen.

Avatar Fallback

Re: Medelstam- hur räkna?

ruta  
#68499 Kan så vara, men det jag mest är intresserad av är just hur jag får fram en medelstam av en grundyta. Och den har jag ett minne av också har en egen formel för att få fram just den, eller har jag fel?

   TS
Avatar Fallback

Re: Medelstam- hur räkna?

massa-ved  
#68554 Googla på kunskap direkt På startsidans översta rad klicka på verktyg sen på mått och mätning där finns en del intressanta hjälpmedel för uträkning av stammantal per ha, grundyta , volym plus en del annat.

Avatar Fallback

Re: Medelstam- hur räkna?

alias  
#69089 Hej Ruta!

Är det den aritmetiska eller den grundytevägda medelstammen du vill ha ut?
Jag gissar att du vill ha ut den aritmetiska medelstammen då du vill få reda på m3/ha och m3/bestånd.

OBS! Tabellverk för skogsuppskattning är vanligen angivna i m3sk/ha och inte m3fub/ha.
Finns även olika varianter vad det gäller höjden, en del utgår från övre höjd och en del från medelhöjd (tror det brukar vara grydytevägd medelhöjd).

Provyta= 7,98^2*pi=> ca 200m2

Grundyta/ha= Antingen antalet träd som uppfyller relaskopspalten (med räknefaktor 1) eller summan av ytan på ett tänkt hotisontalplan, av trädstammarna inom provytan, 1,3 meter från markplan (brösthöjd) delat med inkusionssannolikheten, i detta fall (200m2/10000m2).
Vill utifrån resonemanget ovan hävda att man INTE KAN TA EN PROVYTA MED RELASKOP utan möjligen få fram en GRUNDYTA från en RELASKOPPUNKT.

För att få fram den ARITMETISKA medelstammen skulle jag klava samtliga stammar inom PROVYTAN (ej grundytan) för att sedan mulitplicera den sammanlagda grundytan med medelhöjden och formtal och sedan dela med antalet stammar inom provytan.

SUM((Dbrh/2)^2*pi)*Hmedel*Formtal)/Sum(stammar/provyta)=M3sk/träd

För att få fram volymen i m3sk/ha skulle jag räkna enligt följande:

SUM((Dbrh/2)^2*pi)*Hmedel*Formtal)/Inklusionssannolikheten=M3sk/ha

För att få fram den grudytevägda medelstammen skulle jag GISSA att man klavar de stammar som gått med i grundytan från relaskoppunkten (räkna ut den aritmetiska grundytan av dessa stammar) och sedan mulitplicera med medelhöjden av dessa stammar och ett formtal. Den aritmetiska grundytan av de stammar som fyllde upp relaskopspalten representerar i vart fall den grudytevägda medeldiametern.
Det går även att räkna ut den grundytevägda medelstammen av provytan men orkar inte redogöra för detta här och nu.

Rätta mig gärna om mitt resonemang inte håller eller om jag är otydlig med något (så helvetes svårt att förklara i skrift för andra vad man menar i sådana här tekniska resonemang och dessutom lätt att man snubblar med orden när man försöker följa en röd tråd).

MVH
Alias

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).