Virkesmätning och Matrisfub

Mina första mätbesked!

3 inlägg 3016 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Mina första mätbesked!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67399 Såhär 5 år efter jag köpte skog för första gången har jag nu äntligen fått mina första mätbesked. Ser väl ut som man kan förvänta sig. Det är alltså 1:a + 2:a gallring, utkört längs två olika vägar. Totalt 400 m3fub, uppdelat på 6(!) stycken mätbesked.

Vad bör jag kontrollera på dessa mätbesked, något särskilt man skall vara vaksam på?

Mina första kommentarer:

1) Jag fick avdrag för vägklass när de valde att köra ut 120 m3fub mitt under tjällossningen (2 veckor) och åkaren inte vågade köra ned med släp (svaga kanter). Det kan jag tycka kännas lite konstigt, de har ju ändå hållit på i nästan ett halvår från skördaren började till allt var utkört. I och för sig så grusade vi vägen senare, så det kanske var grusningen som saknades i början.

2) Visst blir det vrak, samanlagt 7,98 m3fub dvs 2% vrak, bla en del för lagringsröta och dålig upparbetning.

3) Felaktig dimension på stockarna (länderna antar jag), så det blev bara halva priset för 2 m3fub där.

Detta var ett experiment, jag kom inte överens om någonting från början, utan litade helt på inköparen för att se vad resultatet skulle hamna. Kunde varit värre. :-)

Är någon intresserad så kan jag lägga upp mätbeskeden.



   TS
Avatar Fallback

Re: Mina första mätbesked!

orre  
#67427 Leveransvirke eller averkningsuppdrag?
Leveransvirke = ditt "fel" (vrak + fel längder)
Averkningsuppdrag, Varför ska du betala för fel som någon annan gjort.
Vrakersättning? (enligt min uppfattning borde den vara samma som för energiveden)

Avatar Fallback

Re: Mina första mätbesked!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#67433 Gallringsuppdrag, allt i ett.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar