Bioenergi

Vedtork

27 inlägg 24050 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vedtork

Bengt olsson  
#63697 Har lite funderingar ang en vedtork,eftersom det regnar mer eller mindre varje dag i detta land.
Tänkte ta ett isolerat frysskåp som det får plats ca 4-6 pallar med ved i och sätta in en avfuktare (liknande modell som man har i källare i hus) som man kör ca 3-4 dar vad tror ni om det?.
Det kanske inte är lämpligt att sätta in dyngsur ved men lite halvtorr ved borde funka.
Tanken är att få ner fukten i veden från ca 30% till kanske 18-20%.
:-bd



   TS
Avatar Fallback

Re: Vedtork

Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63699 Skulle säkert fungera. Torkar bra då luften hålls torr. Men frågan är om det inte, långsiktigt, vore mer ekonomi att bygga ett tak. El kommer att bli dyrt i framtiden.

Användarvisningsbild

Re: Vedtork

masterchief  
#63701 Jag har en gammal plansilo som jag satt tak på. Fungerar perfekt till vedförvaring.
På så sätt slipper man något regn överhuvudtaget på veden..

Användarvisningsbild

Re: Vedtork

Skogstomte  
#63709
Bengt olsson skrev:Har lite funderingar ang en vedtork,eftersom det regnar mer eller mindre varje dag i detta land.
Tänkte ta ett isolerat frysskåp som det får plats ca 4-6 pallar med ved i och sätta in en avfuktare (liknande modell som man har i källare i hus) som man kör ca 3-4 dar vad tror ni om det?.
Det kanske inte är lämpligt att sätta in dyngsur ved men lite halvtorr ved borde funka.
Tanken är att få ner fukten i veden från ca 30% till kanske 18-20%.
:-bd


Jag tror att du kan glömma avfuktaren. Tog en snabbtitt på denna http://www.swedishenergyagency.se/WEB%5CSTEMFe01e.nsf/V_Media00/C12570D10037720FC12572E6004AA769/$file/alla_avfuktare.pdf. Då ser man att det går att torka ur ungefär 1 - 2 liter per förbrukad kWh beroende på driftförhållanden. Vad blir detta i reda pengar och tid? Jag antar följande siffror:

1 pall = 1m3s
1m3s = 0,5 m3fub (brukar vara en hyfsad tumregel)

5 pall med 0,5 m3fub ger 2,5m3fub. Att torka bort 10% = 250 liter vatten kostar 150 - 300 kr i elkostnad vid ett elpris på totalt 1,20kr.

De "normala" avfuktarna tar ur 5 - 10l per dygn vilket ger en torktid på c:a 25 - 50 dagar vid 10% minskning av fukthalten.

Kräver flera och/eller större avfuktare för att komma ned till 3 - 4 dagar.

Som ni säkert ser så är beräkningarna och antagandena ovan ungefärliga och förenklade bara för att se i vilket härad man hamnar.

Avatar Fallback

Re: Vedtork

Forsgren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63728 Borde nog vara effektivare att bara torka med en fläkt och kanske lite värme, precis som man gör med hö eller spannmål.. Det billigaste är nog ett tak, och möjligtvis en fläkt som blåser bort den fuktiga luften kring veden om inte vinden gör det. Men då krävs det ju att det är finväder, ska det torka när det regnar så måste det till lite värme för att sänka den relativa luftfuktigheten..

Användarvisningsbild

Re: Vedtork

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63782 Har man en sån fin plansilo eller liknande så borde ju en skorsten fixa ventilationen gratis?
Jag tänker mig att det blir en hel del självdrag helst om man målar skorstenen mattsvart så
solen värmer den och på det viset sätter igång ett rejält luftombyte.

Användarvisningsbild

Re: Vedtork

masterchief  
#63794
Slurfi skrev:Har man en sån fin plansilo eller liknande så borde ju en skorsten fixa ventilationen gratis?
Jag tänker mig att det blir en hel del självdrag helst om man målar skorstenen mattsvart så
solen värmer den och på det viset sätter igång ett rejält luftombyte.

Kan lova att ventilation inte är något problem.
2 öppna väggar gör att det är ett jäkla drag igenom 8)

Avatar Fallback

Re: Vedtork

Bengt olsson  
#63827 Tack för alla svar,jag får se vad jag hittar på.
Jag har ganska bra tork förhållande utomhus (sprängsten-sol-vind) om jag hade kört ca 100-200 m3 per år.
Men det har blivit mer så jag måste klyva mer eller mindre hela året,har inte möjlighet att ha tak över hela mitt område,plus att det är svårt att täcka med presenningar över alla pallar.
Skall låna svärfars avfuktare någon dag och testa med en pall.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedtork

Skogstomte  
#63835 Jag är rädd för att om man har för dålig kapacitet på avfuktaren och stänger in veden i ett skåp så är det risk för att veden möglar. Avfuktaren måste ju klara att hålla ned luftfukten så mycket att mögelsvamparna inte trivs alltför bra. Dessutom brukar vanliga villaavfuktare tappa rätt mycket i kapacitet om temperaturen sjunker. Inte så bra om du ska köra året runt. Misstänker att de fryser ihop helt och hållet ner mot +5 grader, men jag har inte provat det själv.

Ska du torka så stora mängder så kanske en panna vore något? Med rätt panna kan du ju även elda upp spån, bark och rester som blir över kanske?

Avatar Fallback

Re: Vedtork

Bengt olsson  
#63837 Jag har varit inne på en vedeldad varmlufts panna i container,det blis ju en hel del bös man kunde elda,men man måste ju passa pannan och fylla på med ved eller bös,färdelen med el att det går dyngnet runt.
Ang mögel så tror jag att det funkar om ved inte är allt för blöt.
I detta landet är det bara ca tre fyra månader som luftfuktighet är under 70%.
Jag fattar inte hur dom stora vedproducenterna som torkar i stora lagerhallar med el får det hela att gå ihop,med det priset dom får för sina småsäckar så blir man inte rik!.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vedtork

Henrik Petersen  
#63862 Såg på blocket här nyligen en vattenburen virkestork (container) den var inte als dyr, tror 16000kr. Kanske något for dig om den är
kvar??

Henrik

Användarvisningsbild

Re: Vedtork

stegmaster  
#63919 vet inte vilka priser ni har på veden i Sverige, fast i Norge ville det inte bli mycket penger kvar om man inte kunne törka efter naturmetoden, då veden redan e lågt prisat. Her e det bara bra väder som gjälder :wink: , och det har det faktisk varit en del av(vestra delar av landet). Var ute med fuktmåleren för ca 3 veckor sen, och det visade gjamt ca 18% i mitten av pallen.

Avatar Fallback

Re: Vedtork

andy_83  
#63938 hej på mitt gammla jobb klöv vi björk ved å lagrade dom i gammla lim häkar på ca 1.2 m3fub på en yta på 2500- 3000 kvm med tak om jag inte mins fel. 1 täkt vägg så 3 öppna väggarså blåsten tokrade veden . hallen rymmer över 1000 m3fub på torken å lika mycket färdig packad ved + mycket annar skit .länk på min gammla jobb tyvär är det gammla bilder på 1500 kvm. så utbyggnaden syns inte på bilderna


http://www.twh.se

Avatar Fallback

Re: Vedtork

Bengt olsson  
#64038 Ang vedpriser så är dom lite lägre här än i Norge läser (Norskved).
Men det är alldeles för många som inte tar tillräckligt betalt för sin ved.
18% fukt är ju kanon,ang den naturliga torken så är den nog bäst och billigast,problemet är bara att på den marken jag hyr så kan jag inte sätta upp ett tak på 1000kvm,går inte att få fast i marken sen blåser det som fasen här längst ut på kusten.
Får se vad jag hittar på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedtork

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64078 Jobbade på ett vägbyggnadsföretag för flera år sen, kom och tänka på de stora rören som vi la under vägen för att djur skulle kunna passera (och traktorer med för den delen). Kanske sådan långa rör som du kan köra in med pall i skulle funka ute på vi kusten. Du skulle kunna få ett jäkla drag igenom och samtidigt regnskyddat. Måla du dem svarta sen så :smile:

Fast jag har tyvärr ingen aning om priset.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).