Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Band på boggien på atv kärran

11 inlägg 4403 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Band på boggien på atv kärran

Qkeeper  
#60153 Var i skogen en sväng förut och kikade lite med fyrhjulingen samt gallrade ur lite gran och som vanligt så finns de ju lite små stubbar kvar som gärna vill hamna mellan däcken på boggien och har man last på¨är det lätt att man sedan sitter där så då slog det mig, varför inte band på boggien? Någon som har några bra idéer om vad man skulle kunna använda eller om det finns? Aldrig sett men :S Tror ni vagnen kommer svänga sämre eller kommer den gå hyfsat? har ju sett band på t.ex alstor och liknande så borde ju gå att fixa till en vanlig kranman kärra också. har ni några idéer eller tankar så skriv!



   TS
Avatar Fallback

Re: Band på boggien på atv kärran

Valmet830.3  
#60154 Visst borde det fungera, men har en känsla av att det kränger mer i banden efter fyrhjulingen än t.ex. på en alstor.

Avatar Fallback

Re: Band på boggien på atv kärran

Qkeeper  
#60158 Mycket möjligt har faktiskt inte en aning de va bara en idé som slog mig att de kanske skulle kunna fungera.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Band på boggien på atv kärran

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60160 Bra idé, jag har ingen kärra men det kan bli ett bygge snart och då är det ju fint att veta i förväg
om man ska anpassa osv för band eller nåt.

Avatar Fallback

Re: Band på boggien på atv kärran

Qkeeper  
#60166 tack=) jag tror man skulle kunna ha stor användning av de om man bara kommer på en bra lösning ska klura lite nu under helgen å testa lite eventuellt så skriver ja väl om jag får några idéer..

   TS
Avatar Fallback

Re: Band på boggien på atv kärran

mrlynx  
#60169 En kompis till mig gjorde band till sin fyrhjulingsvagn av gamla traktordäck.
När man hittat ett par av lämplig dimension får man kapa ner sidan på däcket för att få det lagomt mjukt.
Kapar man för mycket torde det kränga av för lätt.

Avatar Fallback

Re: Band på boggien på atv kärran

Nolltax AB  
#60170 Drivrullen tenderar vara ivägen.
Kedjedrift är att föredra.
Hur Alstor löst frågan vet jag ej.
Grensla stubbe utan drift är pest.
Jag har grenslat några gånger med drift, kommit loss envar gång.
Utan banddrift.... Boggin klättrar gärna över dylikt hinder...

Avatar Fallback

Re: Band på boggien på atv kärran

Nolltax AB  
#60172 Ett hjul upp i luften å vinkar.
Ett hjul tyngd av tyngd gräver framåt...

Avatar Fallback

Re: Band på boggien på atv kärran

Qkeeper  
#60184
mrlynx skrev:En kompis till mig gjorde band till sin fyrhjulingsvagn av gamla traktordäck.
När man hittat ett par av lämplig dimension får man kapa ner sidan på däcket för att få det lagomt mjukt.
Kapar man för mycket torde det kränga av för lätt.


Det tänkte jag också på mycket bra idé faktiskt.! har du bild får du gärna ladda upp!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Band på boggien på atv kärran

halvproffs  
#60286 Hur funkar det på vintern då? Snö mellan hjul och traktordäck? Jag menar, traktordäcket kommer ju att samla upp allsköns bråte eller?

Avatar Fallback

Re: Band på boggien på atv kärran

Qkeeper  
#60289
halvproffs skrev:Hur funkar det på vintern då? Snö mellan hjul och traktordäck? Jag menar, traktordäcket kommer ju att samla upp allsköns bråte eller?


bra fråga! ingen aning faktiskt men man får väl kanske testa och se..

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).