Skotare

Kockum 836B

7 inlägg 9253 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kockum 836B

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4156 Någon som har erfarenhet av den maskinen? Byggd på ford med manuell låda dock med hydrostatisk drift på vagn. Får en svag känsla att det blir en dyr erfarenhet att köpa en sån traktor för enbart vedkörning. Ett plus i kanten är lastkapacitet 15000 kg. Maskinvikt 10100 kg. När får vi se ett sånt förhållande på dagens nya maskiner?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4213 Finns ju även KL836 och KL836DB. (4 och 8-hjulig)

Det är väl en ford traktor rakt av förutom att man monterat navreduktioner.
Synd med den hydrostatiska driften då man inte kan använda den på alla växlar.
Har höra att den ska va svag i driften också, så om du kommer med fullt lass och ska upp för en backe så kan du helt plötsligt bara ha framhjulsdrift.

Fattar egentligen inte om kockumen är så mycket kraftigare än en SM868 att den kan lasta 7ton mer!
Dom väger ju ungefär lika mycket i sig.

Många jämför den ju med 868:an och 868:an brukar vinna pga att den är modernare och mer smart byggd.

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4215 868:an verkar vara en bättre maskin än KL836. Har aldrig sett någon KL836DB till salu. Det ska sitta en ford motor på 128 hk i den och har dom
bara löst drivningen bättre till vagnen så har det varit en bra maskin.
Att tappa driften till vagnen när man behöver den bäst är inte vad man önskar sig. Hörde också att driften till vagnen inte var i klass med 868.
Det borde vara lättare med reservdelar till 868 och 668.
Ska läsa lite på elmia.se/wood om dom andra.

   TS
Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#4239 Aldrig funderat på en Kockum 850?.
Den har sämre viktförhållande, men jag tror du har igen det på maskineri sidan.

Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4241 Om vi ändå snackar förhållandevis stora skotare så kan ju 850 vara ett alternativ.
Sen finns ju 84-31 som är en mindre 850.

Tror att Kockums "egna" maskiner håller extremt hög kvalle.

836:an är ju efterföljaren till den gamla Brunetten.

Medan 850 ska vara efterföljaren till 875??
875 är ju i sin tur efterföljaren till Uddevallaföretaget Nordverks skotare 150.

Eller räknas 850 som SMV 21:ans efterföljare?

Avatar Fallback
T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4290 Tittade på en stornalle med renoverad motor i bra skick i övrigt men utan navreduktion :cry:. Pris 40000:- + moms :shock: Tänkte hitta någon lämplig gallringsmaskin och då kanske 850:an blir för stor? Helst en bandgående då jag har en del myrar man ska över ibland. Det verkar ha svårt för att frysa till i år och jag tror inte att det blir bättre. Aktiv gjordes väl både i 6x6 och 8x8. Är 6x6 versionen bättre eller var den också dålig? Man vill tänka på reservdelstillgång också när man skaffar en skotare. Inte ofta man ser en 850 till salu.

   TS
Användarvisningsbild
Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#4292 850 och efterföljaren 85-35 tillverkades nog i ganska stora serier, dom har ju Clark växellåda och Scaniamotor så ddet finns nog delar.

Men dom är ju rätt stora för gallring.

Aktiv har ju 3 modeller, Kvicken, Skoten 747 och Skoten 758.
Det står ju om dom på Elmia Classics.

Kvicken verkar vara rätt fin, lågt marktryck och smidig.
Läste om en i "Vi skogsägare" han hade en av dom sista tillverkade Kvicken och var mycket nöjd.
Enda nackdelen var att den gick så sakta.

SM 460 Lill-nalle kanske är en maskin för dig.
Den är ju smidigare än Stor-nallen.

Annars finns det ju en uppsjö av 3/4 bandare som Teg och VMV Stalo..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).