Motorsåg och handhållet

Sko ett klyvyxskaft

78 inlägg 34498 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sko ett klyvyxskaft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58509 Jag tycker mig ha märkt att många klyvyxskaft skadas då man råkar träffa vedklabben med yxskaftet istället för med yxan. Efter ett antal sådana missträffar brukar det vara dags att byta skaft 😡. Nu har jag sett att Gränsfors klyvyxor har ju skott den del av yxkaftet som är närmast yxhuvudet med någon sorts plåt, vilket syns på http://www.gransfors.com/htm_sve/produk ... fotar.html" onclick="window.open(this.href);return false; Det verkar smart.

Vi som saknar klyvyxor med skott yxskaft borde kanske sko våra yxskaft med någon lämplig plåt. I så fall vilken plåtkvalitet rekommenderas och hur lång del av skaftet bör skos? Finns det några nackdelar med att sko ett yxskaft i trä?
/Niklas


Senast redigerad av Niking tor 25 nov 2010, 01:00, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Crille68  
#58511 Ja, det är verkligen jättebra med det plåtskodda skaftet som sitter på Gränsfors klyvyxa.
Jag har en gammal yxa som jag använde tidigare för att klyva ved. Det skaftet blev riktigt slitet för dels var jag en riktig gröngöling då och dels var det en vanlig yxa och följaktligen inte hundraprocentigt lämpad för klyvning...
Min far har berättat att de förr i världen skodde skaften på klyvyxor med lock från en anjovisburk. Borde ju fungera med vilken plåtbit som helst men ett konservburkslock man drar upp får ju en snygg böjd form på en gång...

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

totte  
#58512 Tror att dagens ansjovisburksplåt är för tunn. Jag skulle ta nåt i stil med 0,4-0,5 mm takplåt eller liknande. Men har aldrig gjort det så det är bara vad jag tror.

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58573
totte skrev:Tror att dagens ansjovisburksplåt är för tunn. Jag skulle ta nåt i stil med 0,4-0,5 mm takplåt eller liknande. Men har aldrig gjort det så det är bara vad jag tror.


Menar du den typ av plåt som man lägger över takens kantbrädor och taknock? Sådan plåt finns att tillgå hos farsan.

Hur är plåttjockleken i vanliga koservburkar för t.ex. Bullens Pilsnerkorv?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

swe#kipp  
#58584 plåten på gränsfors yxorna jag har är nog 1mm och kanske lite mer, nyttigt är det dock inte märke på skaften trots ett antal sneträffar :)

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

totte  
#58641
Niking skrev:
totte skrev:Tror att dagens ansjovisburksplåt är för tunn. Jag skulle ta nåt i stil med 0,4-0,5 mm takplåt eller liknande. Men har aldrig gjort det så det är bara vad jag tror.


Menar du den typ av plåt som man lägger över takens kantbrädor och taknock? Sådan plåt finns att tillgå hos farsan.

Hur är plåttjockleken i vanliga koservburkar för t.ex. Bullens Pilsnerkorv?
/Niklas


Ja nån plåt i den stilen, det brukar vara samma sorts plåt i sånt som i vanlig korrugerad plåt. Den är väl tjock nog att skydda rätt bra och ganska lätt att böja och hamra till rätt form. 1 mm plåt är rätt besvärlig att handforma till starkt böjda ytor om man inte har specialverktyg för det.

Skulle tillägga: Vet inget om korvburkars plåtkvalitet.

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58708 Ett annat tips, som jag fick igår, är att använda ståltråd som skoning. Ståltråden viras då längs yxskaftet. Är det tunn ståltråd bör kanske ståltråd-skoningen vara några lager tjockt.

Vad tror ni, plåt vs ståltråd som skoningsmaterial?
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

totte  
#58709 Ståltråd låter inte alls dumt, köp då najtråd för armering, den är glödgad så den är mjuk och går lätt att linda tätt mot skaftet. Brukar vara 1,5 mm så ett lager borde räcka. Skulle nog rekommendera att smörja på lite epoxilim eller liknande innan du lindar för att hålla den på plats så den inte glider.

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58748 Ok! Då ska jag kolla efter najtråd i den lokala verktygsbutiken.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Sko ett klyvyxskaft

matz  
#58763 stjälv lindar jag runt några lager tandtråd..sitter hårt och är starkt

Avatar Fallback

Re: Sko ett klyvyxskaft

BjornL  
#58769 Skär sönder en konservburk, linda två varv silvertejp innanför , böj runt konservburken och linda sedan tre varv silvertejp till, så får man lite elasticitet i mottagningen med. Håller för evigt. Kan behövas ett nytt varv silvertejp efter 50 snedträffar (när burken börjar synas).

Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58862 Jag vet inte om jag vill sätta silvertejp på min "nya" yxa utan lutar mer åt alternativet med najtråd. Fast med silvertejp blir kanske inte yxan lika stöldbegärlig.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sko ett klyvyxskaft

totte  
#58878 Två stora fördelar med najtrådsvarianten är att:

Det är billigt.
Det är "reversibelt", dvs om man inte är nöjd så är det bara att linda av och testa nån annan variant. Tråden kan man ha att t ex laga mopeden med i stället, så man har inget förlorat :lol: .

Avatar Fallback

Re: Sko ett klyvyxskaft

BjornL  
#58892 Blir det verkligen så mycket snyggare med en (sedermera) rostig ståltrådshärva längst upp på yxan?

Avatar Fallback

Re: Sko ett klyvyxskaft

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#58896 Kör med rostfri tråd :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).