Traktorer och processorer

Diesel i oljan tror jag.

28 inlägg 37635 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Diesel i oljan tror jag.

Edner  
#56068 Det tror jag.
Oljenivån i min Deutz 9006 har stigit till en bra bit över maxmarkeringen.
Något måste alltså läcka in någonstans
Vatten kan det ju inte vara då den är luftkyld.
Det måste alltså vara diesel.
Men vilken väg kommer de in?
Kan det vara förpumpen?
Vad kostar en sån, eller byter man bara nån tätning?
Eller kan huvudpumpen läcka in diesel i oljan?
Här är en bild på huvudpump med förpump utanpå.
Dieselpump Deutz 9006.jpg


Tack på förhand.



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

orre  
#56202 Fars bm 840 hadde samma symtom. Det visade sig vara axeltätningen på hydraulpumpen som hadde försvunnit :surp:

Användarvisningsbild

Re: Diesel i oljan tror jag.

masterchief  
#56216 På bägge skördarna(jonh deere motorer) så sitter det en tätning mellan dieselpumpen och blocket, på 2004an böt vi den i höstas då den började spä diesel i oljan.
Rottne ville vi skulle ta en utbytespump, men vi skaffade fram packningssatsen istället och sparade ett antal sköna tusenlappar.
Kan även vara handpumpen som läcker.

Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

Skogsmange  
#56250 [quote="masterchief"]På bägge skördarna(jonh deere motorer) så sitter det en tätning mellan dieselpumpen och blocket, på 2004an böt vi den i höstas då den började spä diesel i oljan.
Rottne ville vi skulle ta en utbytespump, men vi skaffade fram packningssatsen istället och sparade ett antal sköna tusenlappar.
Kan även vara handpumpen som läcker.[/quote

Likadant på iveco motorerna..

Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

nybliven mekaniker  
#56274 Tjena

Det är inte roligt när det lukta pannkakor/rapsolja om motoroljan. Det är ju vad dieseln luktar idag. Ganska vanligt är det faktiskt på både nya och gamla grejer. Hände i somras på en traktor på jobbet att en traktor gjorde samma sak mf -99 årsmodel (min gamla klasskompis traktor), den f-rbannade insprutningspumpen läkte igenom ett par liter per dag. Och min kompis som använder denna traktorn till att utfodra sina djur 2 gånger om dan 365 dagar om året. Tog en vecka innan det låg delar på bordet, så det var bara att tappa av några liter på kvällen och fylla på kanske 2 liter ny olja. Hänt även på en traktorgrävare far kollat att oljestickan ploppade ur hålet och det kom olja rinnades ur oljesticke hålet, hydraulpumpen läckte igenom och satt naturligtvis driven genom motortransmissionen. 17 liter för mycket när far och säljaren tappade motoroljan. Den verkstaden jag börjat på efter skolan är bra, man gör som man gjorde förr, byter inte bara ut hela delar som motorer, växellådor, hydraulpumpar, vattenpumpar utan nästan allt renoveras upp istället. Mycket roligare på det viset, jätteroligt och intressant att få va med någon av de väldigt kunniga mekanikerna som kan repa det mesta.

Lycka till
MVH/Daniel

Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

E-J Eriksson  
#56950 Har varit med om fenomenet två gånger. Första gången var på Belarusen. Efter många om och men fick vi tag på en kille som jobbade hos generalagenten som kunde traktorn och det räckte med att dra nipplarna mellan insprutningspump och insprutningsrör utav bara H**vete. Dom var tydligen koniska och tätade på något vis mellan smorningen och bränsle. Andra gången var på en av mina gamla arbetsplatser där helt plötsligt en dag när man hoppar upp i traktorn och ska starta börjar rinna ur hålet för oljestickan. Denna gången konstaterades problemet till matarpumpen.

Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

Edner  
#59438 Tack för alla svar.
Jag har inte hunnit reda ut problemet ännu.
Jag bytte olja istället. Men nu har det börjat stiga igen.
Verkar som att det händer när traktorn står still. Jag har nu stängt bränslekranen för att kunna bekräfta detta.
Jag såg även att det droppade diesel här.
DSC00695.JPG

Vad är detta? Kan det ha med mitt problem att göra?
Det ser ju ut som om det är en smörjledning och en dieselledning.
Det är svårt att se vart den tunna ledningen tar vägen.
Den grövre ledningen är ihopkopplad med returen efter spridarna.
Kan det vara smörjning? Pumpen måste väll ha någon smörjning någonstans?

   TS
Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

massa-ved  
#59441 På första bilden har du en plugg till vänster om spridarrören skall sitta en oljesticka på den, är påfyllningshål till pumpsmörjningen. Samma olja som motorn. Röret på nippeln är väl till köldstarten. Rätt gammla grejer det där BM hade samma på 470 och 800 bla.
Handpumpen passar också till gammla mercedesbilar. Det vanligaste brukar vara att det går över diesel i pumpsmörningen. Läckaget över til motoroljan borde ju vara tätningen på pumpaxeln för matarpumpen på de där drivs av pumpaxeln och har ingen kontakt med motoroljan som en kamaxeldriven matarpump. Fungerar den för övrigt borde det räcka att byta tätning fast går du till en dieselservicefirma vill de nog gärna renovera hela pumpen för ett x antal tusen. Det är som masterchief skrev tidigare byter man tätningen sparar man en rätt bra slant.

Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

Edner  
#59452 Ok.
Så det du menar om jag fattar dig rätt är att förpumpen först läcker in diesel i pumpsmörjningen och då blir det överfullt
där och då läcker det sedan ut via matarpumpens drivaxel ut i motoroljan? Om så är fallet, så kanske det räcker
att få ordning på förpumpen då?
Om pumpen har egen olja till smörjning, behöver man då inte byta den ibland, eller förbrukas den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

massa-ved  
#59454 Att det kommer in diesel i motoroljan beror på tätningen på pumpaxelns drivända mot motorblocket. Att det kommer diesel i pumpsmörjningen så kan det nog komma både från själva insprutningspumpen och matarpumpen. Att det kommer diesel i oljan till psmörjn. var inget större problem förr men med den dieseln som är idag lär det inte smörja så värst bra. CAV pumparna som sitter på MF och JD får ju sin smörjning av dieseln , har vart en del problem med med miljödieseln. Det är ju inget de här gammla boschpumparna har problem med tack vare oljesmörjningen. Om de går torra i smörjn. så kan de hänga sig i pumpelementena eller i värsta fall skära och då blir det ganska dyrt. En stor gård inte så långt ifrån där jag bor hade två 9006 den ena hade gått 9000 timmar endast bytt motorolja på den.

Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

Edner  
#59455 Ok.
Måste man plocka bort pumpen för att byta den tätningen?
Isf måste man väll göra pumpinställning efter?
Hur stort jobb är det?
Kanske inte blir så dyrt att lämna bort?

   TS
Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

massa-ved  
#59466 Ja. Pumpen sitter med tre skruv med avlånga hål för pumpinställningen man brukar göra en markering på p.huset och blocket så man vet läget när man sätter tillbaka. Har inte skruvat med 9006 men de flesta motorer har en liten lucka framför pumpen på transmisionskåpan så man kan lossa pumpdrevet och då kan man ta bort pumpen utan att drevet kan flytta sig någon kugge. Vet inte hur det är med den motorn. Annars får man ställa motorn i nolläge och göra en markering pådreven så man vet vilken kugge det skall vara och sen absolut inte snurra på motorn. Är du osäker är det nog bättre att lämna bort jobbet. Det ser likadant ut på en äldre personbilsdiesel. Kanske känner nån bilmek.

Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

Edner  
#59474 Men duger det att bara markera och sätta tillbaka? Jag trodde det var tiondelar som gällde.
Det påverkar väll bränsleförbrukning och effekt om det inte står helt optimalt.
Eller är det inte så noga på dessa gamla motorer?

   TS
Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

massa-ved  
#59496 Om du gör ett streck på anslutningsflänsen på pumpen och över på blocket så är det bara att se till så strecken är mitt för varandra vid monteringen. Du får det exakt som innan om du är noga med märkningen.

Avatar Fallback

Re: Diesel i oljan tror jag.

Edner  
#59692 Pluggen till vänster om spridarrören hade ingen oljesticka. Hur vet jag hur mycket olja det ska vara där?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).