Uppvärmning

flisbrännare

5 inlägg 5258 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

flisbrännare

Liden  
#50517 Hej.någon som har erfarenhet av säätötuli eller veto talkkari? är det typ förugnsförbränning på dom? eldade med kilaforsugn med förråd ovanpå, men fick lov att blanda i råspån i flisen för att inte rökfylla förrådet, fast jag kontrollerat att det var tätt,så vart det så.Tyvärr så går det inte att köpa spån idag-för dyrt. Köpte förra året en beg. mekanostoker som jag eldar med nu,men det är bara en vanlig brännskål,den verkar inte alls tåla lite surare flis,så jag undrar om säätötuli och veto har förugnsförbränning? eller några andra tips på liknande anläggningar?



   TS
Avatar Fallback

Re: flisbrännare

Pelle  
#50522 Hej

Jag har haft en Iwaboförugn, hadde samma problem som du.
Jag har idag en Vetomat på 40kw som fungerar helt perfekt
Det igen förugnsförbräning på Vetobrännarna (All förbräning sker inne i pannan)
Jag har eldat med flis som har en fuktighet på ca:35% och det fungerar men torrare flis = högre verkningsgra
Kolla på denna sida för mera info: http://www.energiteknik.net/

Mvh
Pelle

Avatar Fallback

Re: flisbrännare

Burvik  
#52582 Jag har en veto tallkari 40kw fungerar bra att elda fuktig flis.Men det är en vida skilnad på rå och fuktig.rå tror jag nog inte går så bra.Men typ35% fungerar bra

Avatar Fallback

Re: flisbrännare

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#52818 Hur mäter du fuktigheten? Har du typ spannmålsmätare eller någon form av snickerivirkes mätare?

Avatar Fallback

Re: flisbrännare

Liden  
#54230 hej pelle. jag ringde upp till dom som gjort kilaforsugnen och dom menar att det ska gå att elda bara flis.så nå fel lär man ju göra! kollade lite på veto,det verkar vara ett keramiskt inklätt brännhuvud.vad mäter du fukthalten med? funderade här i veckan om man skruvade av själva behållaren av ugnen,kastade den åt h.....e, å istället bygga ett fallschakt å skruvmata den istället. jag vet inte.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).