Skördare

Webasto DBW46 Styrenhet

9 inlägg 9579 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Webasto DBW46 Styrenhet

AndreasOls  
#46996 Hej,

Jag har en Valmet 901 med en Webasto DBW 46 värmare i. Till denna har jag en styrenhet som sitter inne i hytten.
På nätet har jag hittat manual för själva värmaren, hur den är uppbyggd och hur man ska felsöka, etc. Det jag nu saknar är en manual för styrenheten. Jag bifogar några bilder på denna i hopp om att någon vet hur denna fungerar.

Det jag är ute efter i första hand är hur man startar värmaren direkt utan att programmera datum och klockslag. Dvs direktstartknappen på styrenheten.

Med vänliga hälsningar

Andreas Olsson
andreas@canit.se
070-245 67 80



   TS
Användarvisningsbild

Re: Webasto DBW46 Styrenhet

Lill Junior  
#47001 Är de inte bara att trycka på "värm", så ska den starta.

Användarvisningsbild

Re: Webasto DBW46 Styrenhet

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47002 Man ska trycka på värm och sedan på antingen tim eller min tills det kommer upp streck och prickar då ska den starta (tror det var så) bara värm räcker inte för att den ska gå igång

Användarvisningsbild

Re: Webasto DBW46 Styrenhet

NZ  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47003 Och ska man starta den på timer så ställer man ju in tiden bara och trycker på värm så står tiden den startar, sen ställer man dygn med "dy" 0 för dagen efter och 2 från fre till mån. Gångtiden ställs med "ti"

Användarvisningsbild

Re: Webasto DBW46 Styrenhet

masterchief  
#47010 Ska du direktstarta värmaren så tryck in värm så den lyser.
Tryck sedan in Dy knappen, då står det alltifrån 0-15.
Stega sedan med tim och min knappen tills då passerar 0 eller 15, då kommer det fram en rad punkter alternativt streck, då går värmaren igång på direktstart.
Trycker du in värm så kommer klockan upp som styr tiden den ska gå igång nästkommande dag. Ställer den med tim och min.
Ska du ha ledigt ett par dagar så använder du Dy funktionen och ställer antal brinnfria dagar, tex på fredagkvällen ställer du som exempel 05.00 på värm, sedan trycker du in Dy och knappar dig fram tills det står 2. Då går värmaren igång på måndagmorgon kl 5.
Ti styr brinntiden, rätt lagom är 2timmar som maxtid tycker jag.

Avatar Fallback

Re: Webasto DBW46 Styrenhet

AndreasOls  
#47033 Stort Tack för alla snabba svar.
Skall prova dessa imorgon och se om den är lite mer startvillig med motorvärmare, var och köpte helt nya batterier till den idag.


Med vänliga hälsningar

Andreas Olsson

   TS
Avatar Fallback

Re: Webasto DBW46 Styrenhet

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#47149
masterchief skrev:Ska du direktstarta värmaren så tryck in värm så den lyser.
Tryck sedan in Dy knappen, då står det alltifrån 0-15.
Stega sedan med tim och min knappen tills då passerar 0 eller 15, då kommer det fram en rad punkter alternativt streck, då går värmaren igång på direktstart.
Trycker du in värm så kommer klockan upp som styr tiden den ska gå igång nästkommande dag. Ställer den med tim och min.
Ska du ha ledigt ett par dagar så använder du Dy funktionen och ställer antal brinnfria dagar, tex på fredagkvällen ställer du som exempel 05.00 på värm, sedan trycker du in Dy och knappar dig fram tills det står 2. Då går värmaren igång på måndagmorgon kl 5.
Ti styr brinntiden, rätt lagom är 2timmar som maxtid tycker jag.


allt mastercief skrivit är "klockrent" :lol: , ... men just detta med batterier är en evig fråga , men jag vill fortfarande påminna om att de "mordernare" värmarna har en inbyggd funktion i styrenheten som känner av batteristyrkan .. och såvida inte denne blir tilfredställd med AMP / batteristyrka ...så avbryter värmaren själv normalt alla "startförsök" .... ett litet tips bara 8)

Avatar Fallback

Re: Webasto DBW46 Styrenhet

621921d8  
#81223 Hej!
Har sökt manual till värmaren på nätet, men ej hittat någon på svenska. Du hade hittat en manual på nätt skrev du, är den möjligen på svenska och var hittar jag den i så fall?
Hälsningar
Tore S

Avatar Fallback

Re: Webasto DBW46 Styrenhet

mimeck  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83776 Jag letar instruktioner till webasto dw80.
Letade bla. här men jag hittade inte rätt. http://techwebasto.com/heater_main/
Någon som vet var man ska leta?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).