Skogsvagn (Huggarvagnar)

Hemmabyggd skogsvagn

10 inlägg 7276 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hemmabyggd skogsvagn

Mats KarlssoTFnSYH  
#46385 Vad tycks om denna hemmabyggda vagn?

Det är inte jag som tillverkat den, tycker den är välgjord, bra svetsad och tillräckligt grov utan att bli för tung. Kollade på en hel del vagnar innan denna, tänkte köpa en ny, men köpte hela "ekipaget"(ink traktorn) på bilden, för lite mer än en ny vreten 900.Problemet med begagnat är ju att det kan uppstå lite bekymmer och det hände mig, det är hydrauliken som strular lite, men det verkar som det gör det även på nya vagnar ibland.
P1030006.JPG
P1030007.JPG
P1030010.JPG




   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Hemmabyggd skogsvagn

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46388 ser ju inte helt dumt ut du :)

Avatar Fallback

Re: Hemmabyggd skogsvagn

MasseyFerguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46396 Tjusigt bygge :!:
Grattis till ett köp som du verkar vara nöjd med :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hemmabyggd skogsvagn

halvproffs  
#46401 Såg ut att vara en proffsig man som har tillverkat den så den får du nog mycket nöje o nytta med.

Avatar Fallback

Re: Hemmabyggd skogsvagn

OlaE  
#46411 Jag är lite motståndare till dubbelram - har fått för mig att den mattas med tiden då det är mycket mer påfrestningar på en sådan än på en enkelram - men vagnen ser ju inte ut att ta alltför stora lass så det håller nog för vanlig körning! :smile:

Användarvisningsbild

Re: Hemmabyggd skogsvagn

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46421 Den ser rymlig ut under, lång kran, verkar fint det man kan bedöma av bilderna.
Är det vändbart i traktorn?
Blir nästa steg vagnsdrivning?

Avatar Fallback

Re: Hemmabyggd skogsvagn

XPG  
#46499
OlaE skrev:Jag är lite motståndare till dubbelram - har fått för mig att den mattas med tiden då det är mycket mer påfrestningar på en sådan än på en enkelram - men vagnen ser ju inte ut att ta alltför stora lass så det håller nog för vanlig körning! :smile:


Kan du förklara orsaken till din uppfattning? :shock:
Alla större vagnar har ju H ram för att ha bättre vridstyvhet och därmed klara större belastningar :wink:

Avatar Fallback

Re: Hemmabyggd skogsvagn

OlaE  
#46523
XPG skrev:Kan du förklara orsaken till din uppfattning? :shock:
Alla större vagnar har ju H ram för att ha bättre vridstyvhet och därmed klara större belastningar :wink:


Dubbelramar är rejält svetsade, ofta stabila som tusan - det förnekar jag inte. Men i skogen behöver stålet vara lite följsamt också - som man tänker sig vårt balsläp.

Ett renoverat och förlängt lastbilssläp. Och när man kör över åkrar, kullar, diken, o.s.v. så vrider sig ramen, och följer.
Det blir ju samma princip i skogen, även om vagnen är kortare, men man har ju ännu större påfrestningar i skogen.
Därmed mattas ramen, medan en enkelram följer bättre.

Dessutom tror jag inte alla större vagnar har H-ram. ;)
Moheda kör ju med fyrkants-centralram.
Min ram har ett yttermått på 300x300mm, och hur tjock balken är vet jag inte, men den är grovt dimensionerad, men ändå inte H-ram. ;)
Jämförde med Mohedas hemsida, och det står att det ska vara 250x250mm, men jag sprang ut och mätte och fick det till ca 300x300.

Men jag vet inte om vagnen är förstärkt, i och med det sjukt grova krantornet, eftersom vagnen är anpassad efter kranen, som jag förstått när förra ägarna, Högsby Gård, beställde vagnen.

Avatar Fallback

Re: Hemmabyggd skogsvagn

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#46576 De finns olika skolor på enkel el dubbelram, jmfr Moheda med Hypro el Svensson maskin(fd SP)
Var o en blir salig på sitt vis :lol:
Är det hydralisk boggieförskjutning på din vagn?

Avatar Fallback

Re: Hemmabyggd skogsvagn

OlaE  
#46581
gnisten83 skrev:De finns olika skolor på enkel el dubbelram, jmfr Moheda med Hypro el Svensson maskin(fd SP)
Var o en blir salig på sitt vis :lol:
Är det hydralisk boggieförskjutning på din vagn?


Om du menar våran vagn, så nej, den är så fast den kan bli, den boggien. :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).