Skogsvagn (Huggarvagnar)

Normet!

8 inlägg 4143 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Normet!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44353 Hej alla!
Min gamla Väsekran krånglar, det gör den varje höst men det blir värre för vart år. Måste snart till en uppgradering för utkörningen. Budgeten är dock lite för skral för att köpa huggarvagn o dom flesta begade är för stora för min gamla Major o byta traktor är inget alt heller just nu :sad: .

Jag har dock en gammal hudraulkran av märket Normet som jag funderar på att göra iordning o sätta på min 5,5tonskärra. Den är ganska misshandlad, bla förlängd samt omsvetsade/flyttade kolvfästen. Har letat efter bilder o info men inte hittat nåt om denna kran. Skulle behöva bilder till hjälp om jag ska få nån fason på den. Nån som sett nån eller har nån bild så vore jag tacksam. Den är ganska liten, orginallängd 3,2 meter samt en speciell kransväng, kranpelaren sitter på ett lager o en vanlig kolv vrider den. Kolven sitter framför stolpen i traktorns/kärrans längdriktning. Misstänker att den kan ha suttit på nån maskin typ Terri el liknande.
Skulle oxå vara intressant om nån kört en kran med denna typ av sväng, Funkar den bra/dåligt? Ska se om jag kan fixa en bild i helgen.

Magnus M



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Normet!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44393 HJÄLP! Vad tror ni om denna?
http://www.blocket.se/vi/19542965.htm?ca=13_s
Bara en mil hemifrån. Kan den va ett alt. efter min Fordson? Måttliga lass naturligtvis samt att jag har ganska bra terräng.
Enda bekymret är väl hydraulpump som jag skulle vilja haft på kraftuttaget o där sitter vinchen men det känns lösbart. Antingen frontmontera den eller på remskiveuttaget (på sidan av växellådan). Orginalpumpen ger bara 17 l/m så med den lär det bli lååångsamt :smile: .

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Normet!

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44396 Känns lite dyrt, men å andra sidan slipper du transportkostnaden iom att du kan hjula hem den.
Åk och titta vet jag, kanske finns prutmån också.
Kolla efter glapp, läckage, doseringsfel, sprickor osv, och att du har kraft i kran.
Saknar ramstyrning, vad jag kan se, och mekaniska stödben.

Avatar Fallback

Re: Normet!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44429 Kranen är en Limas SK00, lyfter 375kg på 4meter
Vill ha 20-30 liter o 120 bar.
Vagnen ser ut som en Gisebo med små hjul o utan styrning.
Extra pump behöver du säkert men är den hel o bra slangar så varför inte.

Farsan hade en Lima SK01 påbyggd i takmontage på sin Super Major 62
och de funkade fint dock med frontpump.

Användarvisningsbild

Re: Normet!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44475 Ringde på vagnen nyss men den va såld :sad: . Jaja det dyker väl upp nån mer så småningom.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Normet!

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44828 En liten undran! Någon som kan säga hur mycket en FMV 2000 kan svänga i kransvängen? Då menar jag grader o inte kraft.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Normet!

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44836
Magnus M skrev:En liten undran! Någon som kan säga hur mycket en FMV 2000 kan svänga i kransvängen? Då menar jag grader o inte kraft.

Magnus M



Tjena!

Har lite dålig koll på vad vår FMV heter, men med den kran jag har kan jag i alla fall vara framme vid framhjulen på traktorn och plocka, så den kan svänga rätt möe.

Avatar Fallback

Re: Normet!

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44858 FMV 2000/240 svänger 360grader liksom de flesta utom 1600 som bara svänger 240gr.
290,350,360,460 tar 380gr och 390,490 tar 410 gr

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar