tor 18 dec 2008, 16:15#44317
Turbin kopplingar är i princip underhållsfria. man skall byta olja i dem ca var 4000 timme. Det är vanligt ATF-olja ("rödolja")
Har en Case-IH 1455 med turbinkoppling och det är suveränt att kunna smyga iväg utan en massa ryck.
Det man kan märka om turbinkopplingen börjar att ge med sig är: yttre oljeläckage en massa klet och "rödolja som droppar från traktorn.
Inre oljeläckage. - Då måste man kolla det sk stall-varvet. Med det menas vid vilket varvtal som kopplingen blir stum, dvs låser.
Det kollar man genom att lägga i högsta växel på traktorn, bromsa fast traktorn med fotbromsen släppa upp kopplingen och trampa gasen i botten. OBS!(Denna prossedur får inte fortgå längre än ca 10-15 sek därefter riskeras varmgång i turbinen).
Under tiden tittar man på varvräknaren- den skall stanna kring 1200 varv. DVS det varv som traktorn orkar varva upp till innan kopplingen låser. Detta är det sk stall-varvet. Det kan man justera med hur mycket olja man har i turbinkopplingen. Mer olja lägre stall-varv. Mindre olja högre stall-varv.
Det viktiga är att motorn inte ökar i varv under de 10-15 sek man kontrollerar stall-varvet. Om motorn går upp till 1200 varv i början på perioden och ökar i varv mot slutet indikerar detta på att det är ett inre läckage i turbinkopplingen. Då finns det inte så mycket mer att göra än att byta kopplingen.
Hoppas att denna beskrivning hjälpte lite.