Skogsvagn (Huggarvagnar)

Aut vagnsstyrning?

13 inlägg 4935 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Aut vagnsstyrning?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
FTG
Avatar Fallback

Re: Aut vagnsstyrning?

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44101 Ser ut som den ska leda strax framför kranen men ska man trä på lyftarmarna på hornen :lol:
mellan draget o leden :???:
Lite konstig...

Användarvisningsbild

Re: Aut vagnsstyrning?

Torparn79  
#44109
gnisten83 skrev:Ser ut som den ska leda strax framför kranen men ska man trä på lyftarmarna på hornen :lol:
mellan draget o leden :???:
Lite konstig...


verkar så, funkar väl som på Hardi-sprutorna med "ramstyrning"...
ser ut att vara lite kinkigt med justering av dragstången bara, frågan är ju vad som händer när man ska uppför eller nedför typ ett dike eller liknande, det kan ju bryta utav helvete i hydraularmarna då...

Avatar Fallback

Re: Aut vagnsstyrning?

orre  
#44130 Verkar vara ett sätt att flytta "vridpunkten" bakåt för att få ekipaget att spåra bättre. Flytläge på lyftarmarna är nog ett måste om man inte tar bort "stängerna" som lyfter armarna. Då kan de ju röra sig obegränsat uppåt-neråt men är fortfarande låsta i sidled.

Avatar Fallback

Re: Aut vagnsstyrning?

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44134 jag gissar på att hylsan "hornen" sitter på kan glida på draget - annar lär det bli spännande.... Lär också vara spännande om man glömmer koppla bort detta när man åker ut på landsvägen och kärran lägger sig i första svängen :grin:

MVH
MN

Avatar Fallback

Re: Aut vagnsstyrning?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44194
gnisten83 skrev:Ser ut som den ska leda strax framför kranen men ska man trä på lyftarmarna på hornen :lol:
mellan draget o leden :???:
Lite konstig...


Undrar hur länge en sån konstruktion håller? Man kanske får prova :grin:

   TS
Avatar Fallback

Re: Aut vagnsstyrning?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44226 Är det ingen mer än jag som såg den boggistyrda SM vagnen på blocket.
Det är en höjdarvagn jämfört med andra mer eller mindre bisarra styrda vagnar.

Användarvisningsbild

Re: Aut vagnsstyrning?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44230
Morgan Nordin skrev:jag gissar på att hylsan "hornen" sitter på kan glida på draget - annar lär det bli spännande

MVH
MN


Jo ser ut så.

Men vad händer då traktorns bakhjul kör över stora stenar...
hydraularmarna kan ju inte lyfta sig var för sig. Då bryter man ju sönder något.
finn ju så man kan ha lite flytläge på en hydraul arm men det lilla lär inte räcka.

Avatar Fallback

Re: Aut vagnsstyrning?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44258
Henrik K skrev:
Morgan Nordin skrev:jag gissar på att hylsan "hornen" sitter på kan glida på draget - annar lär det bli spännande

MVH
MN


Jo ser ut så.

Men vad händer då traktorns bakhjul kör över stora stenar...
hydraularmarna kan ju inte lyfta sig var för sig. Då bryter man ju sönder något.
finn ju så man kan ha lite flytläge på en hydraul arm men det lilla lär inte räcka.


Men om man helt kopplar bort hydraliken till lyftarmarna, stagen som lyfter alltså. Då borde det ju flyta.

   TS
Avatar Fallback

Re: Aut vagnsstyrning?

Tobias  
#44267 Har sett samma konstruktion fast med en dund dragbom då kunde hylsan som stången till hydraul armarna vrida sig på stången på så vis försvinner problemet med om man kör aver en sten med traktorn...

Användarvisningsbild

Re: Aut vagnsstyrning?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44271
roten skrev:
Henrik K skrev:
Morgan Nordin skrev:jag gissar på att hylsan "hornen" sitter på kan glida på draget - annar lär det bli spännande

MVH
MN


Jo ser ut så.

Men vad händer då traktorns bakhjul kör över stora stenar...
hydraularmarna kan ju inte lyfta sig var för sig. Då bryter man ju sönder något.
finn ju så man kan ha lite flytläge på en hydraul arm men det lilla lär inte räcka.


Men om man helt kopplar bort hydraliken till lyftarmarna, stagen som lyfter alltså. Då borde det ju flyta.


Så sant som du säger. Då borde de fungera!

Avatar Fallback

Re: Aut vagnsstyrning?

mårten  
#44440 jag har moderniserat ett sånt här system genom att montera 2 ankarkättingar från dragöglan till dragarmarna så att man kan "spänna in" dragarmarna mot varandra. Genom att sänka lyftarmarna så får du ju automatiskt flytläge (ifall du inte har belarus). Kunden hade ändrat från det här systemet till hydraulisk tvångstyrning för att det inte fungerade. När vi monterade ankarkättingar så fungerar det bra." Håljärnet" kan rotera runt dragbommen så det uppstår inga brytningar ifall man kör över stubbar å stenar.

Avatar Fallback

Re: Aut vagnsstyrning?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#44454
mårten skrev:jag har moderniserat ett sånt här system genom att montera 2 ankarkättingar från dragöglan till dragarmarna så att man kan "spänna in" dragarmarna mot varandra. Genom att sänka lyftarmarna så får du ju automatiskt flytläge (ifall du inte har belarus). Kunden hade ändrat från det här systemet till hydraulisk tvångstyrning för att det inte fungerade. När vi monterade ankarkättingar så fungerar det bra." Håljärnet" kan rotera runt dragbommen så det uppstår inga brytningar ifall man kör över stubbar å stenar.


Du råkar inte ha en bild?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).