Arbetskläder för skogen

Regnkläder?

53 inlägg 34907 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Regnkläder?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2617 Hej!

Någon som har tips på bra arbets-regnkläder?
Försöker ofta framhålla nyttan med att använda gummi :wink: , men här finns det faktiskt ngra nackdelar.

Skogma säljer ngn typ av membran-kläder, någon som provat?

/Nisse



   TS
Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2620 husqvarnas är väll av bra modell? lite tjockare "galon" ??

Användarvisningsbild
Sundhult  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7078 Jag lyfter den här tråden om regnkläder.

Nu framöver skall jag vara hemma och arbeta i skogen ett par veckor. Tidigare har jag valt att dra ut i skogen när det varit mer eller mindre väder för det, men nu får man räkna med regn och rusk.

Läste i en annan tråd att flera ombyten var att rekommendera framför regnkläder. Finns det fler åsikter i frågan?

Vilka regnkläder skall man fundera på?
Alternativt: Hur många ombyten kör ni med?

//.D

Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7080 problemet med regnkläder som jag ser det, är att man det blir helt tät och man blir dygnblött pga av sveten.

Membranplagg är helt förkastligt, funakr bra då dom är nya men sen när det börjar bli smutsigt så försvinner funktionen.

Jag kör med en huggarblus av grövre tyg som jag impregnera själv med imprenex (för tältduk), det funkar fint. man kan också impregnera huggarbyxorna om man vill.

Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7097 Håller med om att membranplagg inte funkar så bra vid ansträngande sysslor, men trots allt bättre än gummi.Det räcker att skölja upp dem lite nu o då för att undvika igensättning av membranet.
Till jakt gillar jag tensons MPC-ripstop. Ventilerar bra, men är inte 100% vattentätt(som reklamen säger). Lite dyrt att slita på i skogen tyvärr.

Jag gillar annars byxholkar.Billiga o ventilerar hyfsat.

Har i en annan tråd tipsat om utförsäljning av skalplagg typ skidkläder. Bra skurna, slittåliga o hyfsad ventilering(om man gillar hängselbyxor)
Kör med detta till röjning.

/Nisse

   TS
Avatar Fallback

Re: Regnkläder?

stihl  
#56660 Jag kör med regnställ i röjskogen har superbrynja under så blir det inte så varmt.

Didriksson regnkläder jacka byxa håller bra.
det är bättre att bli lite rå i regnstället än blöt och kall utan för kall blir du så fort man stannar och tankar eller filar.
två byten /dag för och efter luch.
kronans regn ställ är åxå bra det som är till m90.

Avatar Fallback

Re: Regnkläder?

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#56790 Skaffade ett ryggskydd nyligen (regnjacka i bak, öppet för magen). Tyckte det funkade riktigt bra. Blev inte blöt och
höll mig lagom varm.
Annars är det väl mest ett val mellan om man vill bli lungsur utifrån eller innifrån.

Avatar Fallback

Re: Regnkläder?

Robertberg  
#56829 Fristads har ju Gore Tex kläder, blandannat ett löstagbart gore tex foder som man sätter i sina byxor, de tycker jag är bra, varmt, vattentätt och vindtätt :grin:

Fast utan sågskydd kanske det inte är aktuellt...

Användarvisningsbild

Re: Regnkläder?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59051 På våren och hösten har jag holkar och regnjacka men på sommarn blir det alldeles för varmt, jag måste sänka tempot nåt fruktansvärt för att klara av att jobba i regnkläder på sommaren.
Fast jag har alltid ganska lite kläder så jag är väl känslig för överhettning :mrgreen:
Brukar röja i kortärmad t-shirt och röjarblus även när snön ligger på backen och nog blir det varmt ändå...

Holkar är jäkligt bra när man har en bit att gå till trakten och daggen ligger kvar, inget kul att bli blöt om byxorna innan man hunnit börja jobba.

Användarvisningsbild

Re: Regnkläder?

Torparn79  
#59083
Palms skrev:På våren och hösten har jag holkar och regnjacka men på sommarn blir det alldeles för varmt, jag måste sänka tempot nåt fruktansvärt för att klara av att jobba i regnkläder på sommaren.
Fast jag har alltid ganska lite kläder så jag är väl känslig för överhettning :mrgreen:
Brukar röja i kortärmad t-shirt och röjarblus även när snön ligger på backen och nog blir det varmt ändå...

Holkar är jäkligt bra när man har en bit att gå till trakten och daggen ligger kvar, inget kul att bli blöt om byxorna innan man hunnit börja jobba.

har du oxå den där genen som gör att du toksvettas bara av att någon säger arbete??
jag brukar ha t-shirt, huggarblus och sen har jag en vinterväst som jag hänger på mig när jag tankar och servar om det är kallt ute, det värsta som finns är ju att kallna på ryggen om man ska igång igen...

Användarvisningsbild

Re: Regnkläder?

Pidden  
#61499 Jag har funderat på att skaffa mig ett par holkar och en kappa, Får väl troligen bli i reflexfärg, eftersom det kan vara bra att ha när man snitslar upp förstagallringar som skördarn är igång i.

Undrar bara hur bra holkar fungerar??


Om det inte blir holkar så blir det väl ett set om kappa och byxor, har kikat på lite olika produkter, (fristads,blåkläder,worksafe,tranemo workwear), Vilket rekommenderas!??

Användarvisningsbild

Re: Regnkläder?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61543 Jag har röjt en del med holkar på, vissa dagar fick de sitta på hela dan mest för värmens skull.
Man får ju rätt mkt fukt via ris man stryker förbi så då funkar holkar perfekt, man kan ju ha
regnrocken i ryggväskan beredd ifall det börjar vräka ner.

Användarvisningsbild

Re: Regnkläder?

totte  
#61545 Förutsättningen är att den regnkappa/rock man har är tillräckligt lång. I så fall är holkar betydligt bättre än hela byxor, du får en helt annan ventilation och blir inte så klibbig om benen och andra kroppsdelar i närheten. Och som Slurfi säger, när det inte regnar men är blött i buskarna är det mycket bra.

Avatar Fallback

Re: Regnkläder?

nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61560 Snart tre år sedan trådstarten. Fast ämnet är förstås aktuellt ännu.

/Nisse

   TS
Användarvisningsbild

Re: Regnkläder?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#61567 Klättermusen har kört med byxholkar + kjol i andasmaterial. Nu hittar jag inte denna kombo på deras hemsida, men väl några recensioner på http://www.utsidan.se/reviews/viewrevie ... 2407&all=1

Är sugen på att införskaffa en sådan kombo för bl.a. röjning och friluftliv.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).