Skotare

Skotare för självverksam

13 inlägg 12237 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skotare för självverksam

Raffe  
#34575 Hej
Leker ibland lite med tanken att byta ut skogsvagnen + kran mot en äldre medelstor/mindre skotare. Det som talar emot är dyra reservdelar + att en skotare är mer svårskruvad, dessutom svårflyttad längre sträckor.

För att komma upp i samma komfort/egenskaper med traktor+vagn+kran skenar priset iväg. Skulle gärna ha en lantbrukstraktor som man kan köra bakåtvänd men....priset 😡 Är väl nyare valmetar som då kommer på tals?

Vilken maskin anser ni är säkraste valet för en självverksam? enkel att skruva + tillgång till reservdelar. Helst inte en svensktillverkad :lol: Med tanke på reservdelar etc (bor i Finland). Prisklass under 300.000. Lämplig kran att montera klipphuvud på.

Förslag mottages tacksamt



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34584 det finns bara två säkra skotare som är grymt slitstarka o det är ÖSA 250 och valmet 862, det är bara dom man vet håller bra och extremt länge o ÖSA delar är lätta o få tag på tack vare ALfta Forest Parts o de tar inte så lång tid o frakta delarna mellan sverige o finland

Avatar Fallback
Raffe  
#34632 Hej Huggarn

832:an är väl till tekniken ganska långt samma som 862:an? 832:an skulle kanske lämpa sig bättre för mig. Vad skall man kolla extra noga på dessa?
Vad väger en 832:a resp 862:a ?

Finns det någon bra sajt med info om dessa äldre valmet skotare?

   TS
Användarvisningsbild
huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34659 832 vet jag inget om den är väl ungefär som FMG/Lokomo 910, numera John Deere 1010D som verkar vara en väldigt populär maskin i finland, 862 och ösa 250 är ju väldigt bra allround maskiner dom lastar 10- 12 ton ungefär o är ca 2,6 meter breda så dom är väl lämpad för gallringar o slutavverkningar, 1010 an har jag varit intresserad av ett tag men JD lanserar inte den i sverige verkar det som

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34800 Synd att inte svensktillverkad var ett krav för en Rottne blondin skrotas inte dessa repareras och används fast de äldsta är från 70 talet. Byggda på Ford 5000.
Mycket populära bland självverksamma pga lätt meckade och forddelar.

Avatar Fallback

Köp beganat från skogsskolor

AKKAMAAN  
#35234 Håller med Huggarn82 att ÖSA250 är en bra maskin för självverksamma, Prova att få tag på en från en av de många skogsskolorna runt om i sverige....välskötta, mycket lite timmar per år, typ max 500 per år, 5000-8000 timmar totalt för en 15 år gammal maskin. Vet att de är eftertraktade. Tycker du ska ringa runt och höra dig för .....alla telefonnummer finns på denna länk....
http://www.naturbruk.se/redirect.asp
klicka i boxen för Skogsbruk och sen Sök....alla skogs skolor listade...
Anledningen jag nämner detta är att jag själv varit ansvarig för att sälja skotare på en av dessa skolor i slutet av 90-talet, köpare reste från hela sverige för att se maskinarna, 2 st minibrunetter........

Avatar Fallback

Re: Köp beganat från skogsskolor

dag-man  
#35237
AKKAMAAN skrev:Håller med Huggarn82 att ÖSA250 är en bra maskin för självverksamma, Prova att få tag på en från en av de många skogsskolorna runt om i sverige....välskötta, mycket lite timmar per år, typ max 500 per år, 5000-8000 timmar totalt för en 15 år gammal maskin. Vet att de är eftertraktade. Tycker du ska ringa runt och höra dig för .....alla telefonnummer finns på denna länk....
http://www.naturbruk.se/redirect.asp
klicka i boxen för Skogsbruk och sen Sök....alla skogs skolor listade...
Anledningen jag nämner detta är att jag själv varit ansvarig för att sälja skotare på en av dessa skolor i slutet av 90-talet, köpare reste från hela sverige för att se maskinarna, 2 st minibrunetter........


Välskötta vetefan, inte våra brunetter i alla fall. gammel skit.. :D

Avatar Fallback

Re: Köp beganat från skogsskolor

AKKAMAAN  
#35241
dag-man skrev:
AKKAMAAN skrev:Håller med Huggarn82 att ÖSA250 är en bra maskin för självverksamma, Prova att få tag på en från en av de många skogsskolorna runt om i sverige....välskötta, mycket lite timmar per år, typ max 500 per år, 5000-8000 timmar totalt för en 15 år gammal maskin. Vet att de är eftertraktade. Tycker du ska ringa runt och höra dig för .....alla telefonnummer finns på denna länk....
http://www.naturbruk.se/redirect.asp
klicka i boxen för Skogsbruk och sen Sök....alla skogs skolor listade...
Anledningen jag nämner detta är att jag själv varit ansvarig för att sälja skotare på en av dessa skolor i slutet av 90-talet, köpare reste från hela sverige för att se maskinarna, 2 st minibrunetter........


Välskötta vetefan, inte våra brunetter i alla fall. gammel skit.. :D

well, vi fick nästan 300 000 SEK per styck för de vi sålde, tror det var-98.
naturligtvis är brunetten "gammel skit" idag, men vi pratade 250 denna gång.... :lol: :wink:

Avatar Fallback
Raffe  
#35281 Ja visst kan man ha turen att hitta en lite körd maskin från exempelvis skogsskola. Kollade lite på en gammal kockum med ca 8000h om jag kommer rätt ihåg. Den var dock lite för stor. Dom begärde 250000+moms för den. Det skulle ha varit en evighetsmaskin men tyvärr lite för stor.

Man kan ju inte heller förvänta sig att få så väldans mycket heller för ca 300.000. Men det tål att jämföras med huggarvagn/kran/traktor. Komforten och effektiviteten är också bättre trots att det är gamla grejer vi talar om.

   TS
Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35284 Skotare har jag. Men ibland blir jag så jävla trött på allt buller, diserök, pigg- kedjor, hydrauloljor, pungteringar, verktygslådor osv att jag funderar på en skogshäst. Problemet med en sådan är att jag klarar väl inte av att köra den.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35285 Jo men hästen ska skötas varje dag,morgon,middag kväll,har själv 4 som står å gnäggar i stalletså det är nog enklare att sköta maskinerna :D

Användarvisningsbild
970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35287 Hej vet inte hur långt du bor från Halmstad? men är i allafall en ösa 250 på skolan som är till salu snart vilken dag som helst... har gått 7000 timmar tror jag det var... om du nu är intresserad :)

Avatar Fallback
RMskog  
#36047 Hade en svensk maskin varit aktuell så är rottne rapid ett bra alternativ med tanke på att rottne har utbytessysten på reservdelar = relativt billigt om man jämför med tex ösa

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).