Föryngring

Böcker

4 inlägg 4030 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Böcker

Skogis  
#1977 Hej

Kan någon tipsa om div böcker som är användbara i skogsbruket. Utvecklingen har gått framåt så det som min far lär mig kanske inte är aktuellt idag. Mats Hagner har ju en åsikt om hur skogen ska brukas och bolagen har en annan. Någon stans mitt emellan kanske sanningen ligger? Man vill ju bilda sig en egen uppfattning om hur man vill bruka sin skog i framtiden och sen om det blev rätt får framtiden utvisa..



   TS
Arevo
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#2024 Tror nog din fars kunskaper står sig hyfsat även idag.
Vill man ta del av senaste forskningsrön et.c så är skogforsk.se ganska bra. Äldre publikationer går att läsa gratis på nätet.
Kunskap Direkt innehåller en hel del grundläggande om skogsskötsel.

/Nisse

Användarvisningsbild
Skogshuggarn  
#2025
nisse skrev:Tror nog din fars kunskaper står sig hyfsat även idag./Nisse


Instämmer till fullo.

Sedan ska man inte ta alla "nycker", som tex Skogsstyrelsen lägger fram på blodigt allvar.
Det som de lägger fram idag, kan lika gärna vara en produkt för papperskorgen i morgon.
Man får alltså "gallra", fram det man själv tycker verkar vettigt för ens egna mål med skogsbruket.

Avatar Fallback

bra bok

JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#5617 Skogsskötsel alternativ av Gotthard Sennblad är en bra och tämligen objetiv bok som kom för några år sedan.
Tar väl mest upp grundläggande saker, men är mer djupgående än t.ex.
SVO´s grundbok för skogsbrukare.
Den riktar sig i första hand till självverksamma skogsägare och är skriven så att man kan ta reda på det man behöver för stunden, utan att man måste läsa hela boken.
För mig var den helt rätt då jag var lagom "okunnig" på området.

Sennblad säljer böckerna själv per post. (ej farligt dyr vad jag minns)
Jag tror att han har en hemsida oxå.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).