Traktorer och processorer

tid att renovera en TD60?

9 inlägg 13838 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

tid att renovera en TD60?

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33618 lägg denna i rätt kategori om den ligger fel!!!

Finns det nån på forumet som gjort det alternativt fått det gjort av firma?

ja fick fakturan på motor renoveringen på min valmet 2105 å kostnanden (arbetstiden) blev styft 50000 + moms å sen ca 20000 + moms för grejjerna... ja tycker personligen att arbetstiden (nästan 100 timmar) verkar mkt? eller? ska sääga att motorn satt kvar i traktorn å renoverades på plats... nya lager, foder, kolvar, + nya ventiler i toppen + rengöring kylare å byte av alla filter på traktorn... va tycker ni? har nån nån åsikt?

Jag är ganska säker på att ja kräver fast pris nästa gång det blir större haveri... så man kan avgöra om det är lönt på en gammal traktor....



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
stele  
#33634 Hej, renoverade en td 60 för tre år sedan för 26 +moms. då bytte vi kolvar, foder, lager, packningar, översyn spridare mm. jag skruvade rätt mycket själv men tog hjälp vid påmontering. arbetstid ca 30 tim totalt.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33635
stele skrev:Hej, renoverade en td 60 för tre år sedan för 26 +moms. då bytte vi kolvar, foder, lager, packningar, översyn spridare mm. jag skruvade rätt mycket själv men tog hjälp vid påmontering. arbetstid ca 30 tim totalt.


det lät i mina öron mer rimligt, dom ja pratat me säger att td motorerna är som att skruva me volvos b18-b20 motorer dvs enkla å att det inte tar mer än 25-40 timmar att göra det trots att motorn sitter i maskin... men de e väl bara att pröjsa å va gla´ :cry:

   TS
Användarvisningsbild
Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33638 Du nämner topplocksrenovering, filter och kylarjobb det kanske man hade kunnat
separera från själva motorrenoveringskostnaden?
Annars blir det ju svårt att jämföra.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33646 100 h är ju en man i över 2 veckor. lät ju rätt mycke.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33650 Det där ska du bestrida,det är dubbelt för mycket 😈
Vi har fixat 2 TD 70 och dom är också väldigt enkla att skruva fastän man planar topparna och byter spridarspetsarna så är alla delar väldigt billiga eftersom "piraterna" har pressat ner priserna.Nä gå tillbaka och kom överens om ca.halva priset,du ska inte betala nån nybörjares lärotid

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33674
Simba skrev:Det där ska du bestrida,det är dubbelt för mycket 😈
Vi har fixat 2 TD 70 och dom är också väldigt enkla att skruva fastän man planar topparna och byter spridarspetsarna så är alla delar väldigt billiga eftersom "piraterna" har pressat ner priserna.Nä gå tillbaka och kom överens om ca.halva priset,du ska inte betala nån nybörjares lärotid


dom har inte renoverat topparna heller utan bara bytt ventiler, ej planat eller så.... sen att byta filter hade ja kunnat göra själv iof men det kan ja betala en timme för... det är vad det tar när ja gör det själv men ja tänkte medans allt annat blev nytt så skulle även hydraul, å bränslefilter osv bytas, då vet man mer när det blivit gjort me tanke på att ja "bara" haft traktorn 1 år.... så därför lät ja dom göra det... ja tänkte lite att en 1000lapp hit eller dit... men nu när man fått räkningen blir man ju helt paff....

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33675
Henrik K skrev:100 h är ju en man i över 2 veckor. lät ju rätt mycke.


Ja.. det känns som ja hade kunnat va ledig å gjort det själv om ja nu hade haft ngnstans att vara som sagt 2 veckor är mkt i dit...

   TS
Användarvisningsbild

Re: tid att renovera en TD60?

Camaro1969  
#666790 hur gick det? har du renoverat igen?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).