Traktorer och processorer

Hypro 300 vs skogsolle 40

21 inlägg 21627 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hypro 300 vs skogsolle 40

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33517 vilken av dessa maskiner tror ni är bäst http://www.bjmmaskin.se/?page_id=5 eller http://www.hypro.se/m_pr300.html vad tyvker ni om dessa maskiner. Någon som har några erfarenheter om dessa? vilken är bäst?



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33522 hade hypron varit med kran skulle jag ha föredragit den, men som det är nu så skulle jag sätta hypron på andra plats. på 300 måste man ju följa med spakarna vilket jag inte skulle gilla alls. skogsolle tillåter ju att man sitter inne, men då blir det ju mycket springande om man ska vincha. kan ju jämföra fördelar och nackdelar hit och dit. utan kran ,, nej tack.

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33529 Hejsan, jag lånar tråden till en liten följdfråga och hoppas det går bra.

Har någon en uppfattning om hur mycke m3f i timmen dennna typ av maskin kan leverera :?:
Vi får förutsätta att den person som handhar maskinen är någorlunda inövad :|
Vi kan också sätta en grovleken på rotsnittet till Max 40 cm och nedåt..... med säg 27 cm som medel......

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33537 Hypron är ju unjefär 50 000 kr billigare men den tar ju bara 30 cm. Skogsolle är ju bra för man kan sitta i traktorn och köra och den tar 40 cm men den kostar :? Jag föredrar nog hypron för det varkar vara en bra och hållbar maskin. Undra hur det går att plocka stickvägsträd med hypron?

   TS
Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33539 visste inte att hypron var den billigaste av dom 2. då är det hypron som gäller om jag skulle välja.
ang träd där man ska köra så är det bara å gå före med motorsågen och ta dom. kapa första stocken med sågen och dra undan den förhand. det kan tyckas drygt att behöva göra men det får man stå ut med om man inte vill investera i en skördare.
det där med kubik har jag inte en aning om. är ju inte så lätt å veta eftersom man inte har någon dator som tänker.

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33579 Angående kubik var det inget exakt värde jag var ute efter. 2,5-5m3f?
Det jag mera såg framför mig var någon som hade använt denna typ av maskin och sedan sålt virket, sedan sittandes på kammaren med leveransbeskedet i näven och begrundar hur pass bra "manicken" man köpt fungerat :)

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33750 [quote="kl-820"]Angående kubik var det inget exakt värde jag var ute efter. 2,5-5m3f?
Det jag mera såg framför mig var någon som hade använt denna typ av maskin och sedan sålt virket, sedan sittandes på kammaren med leveransbeskedet i näven och begrundar hur pass bra "manicken" man köpt fungerat :)[/quote]

5 mf3 /h för upparbetnig processor är nog en bra gissning. Har läst nånstans att man bör köra 300 m3f per år för att kunna räkna hem en processor.Det var en par år sedan, så det kanske krävs mer nu.

Användarvisningsbild
Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34412 ni som har en processor hur går det att vincha in träden blir det inte en del skador på rotben mm

   TS
Avatar Fallback
getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34416 visst kan det väl bli någon skada någonstans men det är inte alls mycket om man bara planerar och får träden åt rätt håll. själv orsakade jag skador på ca 10 träd i vintras (som jag såg då) vilket inte är någonting alls.
tog då ut ca 70 m3 underväxt gran. skadorna som blev var inte på rotbenen utan 1 m upp där linan hade skurit sig in i träden, orsaken var då att jag inte använde blocket på längre avstånd.

Avatar Fallback
kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34451
5 mf3 /h för upparbetnig processor är nog en bra gissning.

Jaha, det var ju ganska mycke det.

Jag har aldrig sett någon sådan här sak i aktion. Lite som 88-65 fast mindre och trevligare :) Det där med wire såg ju riktigt felsäkert ut. Men barmark eller åtmindstonde bara små snömängder är väl kanske en fördel?

Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#34577 5 m3f Kräver nog rätt gynsamma förhållanden. Ska man fälla träden samtidigt så blir det mindre. Hade en bra liten skrift om detta av en skogsgubbe i Dalarna. Den innehåll siffror från praktiska försök med småskalig skogsutrustning. Kan tyvärr inte minnas vad jag gjort av den.

Användarvisningsbild
stegmaster  
#38674 Her er video av båda maskiner
hypro 300

bjm skogsolle 40

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 vs skogsolle 40

Christer j  
#44351 Hadde en svart niab tidigare i några år o den snittade ca två fub i timmen i prod på en man.

Avatar Fallback

Re: Hypro 300 vs skogsolle 40

Anse  
#621369 Försöker skaka liv i tråden då jag går i samma funderingar som trådstartaren och har fastnat för Hypro 300. Sen var det någon som påpekade att en kran underlättar livet betydligt så då är ju nästa steg Hypro 450 XL. Dock tycker jag att prissteget mellan de båda modellerna är väl högt, ca 150 000, för att motivera utnyttjandet. Då finns som sagt Skogsolle 40, som ligger mitt emellan Hypro 300 och 450 rent prismässigt. Dock finns det dåligt med information (tillskillnad från Hypro) på nätet om Skogsolle 40. Det enda man i princip hittar är en skakig gammal film som de har klippt i stup i kvarten. Undrar därför om det är någon här på Skogsforum som har erfarenhet av denna traktoprocessor?

Användarvisningsbild

Re: Hypro 300 vs skogsolle 40

Mossebo  
#621407 Skiljer ju en del i vikt på en 300 å en 450 med kran. Vad har du för traktor? Kör en hypro 300 efter en valmet 865. Men den går ju en del på bakhjulen. Har dock inga frontvikter på den. En 450 hade aldrig gått på den traktorn. Även haft hypron på vår 6350 å på den märks det inget.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).