Uppvärmning

Fläkt som inte startar efter jättehög rökgastemperatur

7 inlägg 7303 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fläkt som inte startar efter jättehög rökgastemperatur

sofiahidling  
#490237 Eldade som vanligt i min Vedolux 30 idag, men glömde den en stund när jag startat elden så rökgastemperaturen var jättehög. Typ 500 grader. Vände elden och gjorde annat några timmar. När jag kom tillbaka gick det inte att starta fläkten igen och det går fortfarande inte. Har tagit bort den och den ser hel ut. Luktar inte bränt. Men det sitter någon typ av grej precis innan strömmen går in i fläkten. (Ser ut som ett jättemotstånd.) Kan det vara något fel på det? Bytte fläkt så sent som i maj. Störande då det börjar bli kallt ute och är helgdag. Har ni några teorier om vad felet är och om det går att åtgärda utan ny fläkt ?



   TS
Avatar Fallback

Re: Fläkt som inte startar efter jättehög rökgastemperatur

Avslutat-03  
#490241 Grejen som sitter innan fläkten är en kondensator. Och visst kan den gå sönder. Men kolla först så du inte har något överhettningsskydd som slagit till. Då kan du behöva återställa det för att fläkten ska funka. Borde vara en knapp att trycka in.

Användarvisningsbild

Re: Fläkt som inte startar efter jättehög rökgastemperatur

ananders  
#490243
Andreas77 skrev:Grejen som sitter innan fläkten är en kondensator. Och visst kan den gå sönder. Men kolla först så du inte har något överhettningsskydd som slagit till. Då kan du behöva återställa det för att fläkten ska funka. Borde vara en knapp att trycka in.


Återställningen av överhettningsskyddet sitter till höger om vredet där du ställer in när fläkten ska stanna. Tror det står reset under knappen. Det sitter en hätta över knappen som man måste skruva av för att komma åt knappen.

Användarvisningsbild

Re: Fläkt som inte startar efter jättehög rökgastemperatur

sofiahidling  
#490267 Har kollat överhettningsskyddet, det hade inte löst ut. Tack för svar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fläkt som inte startar efter jättehög rökgastemperatur

Fredrik Reuter  
#490268 Hej,
Du kan kolla om det är kondensatorn som gått sönder genom att starta igång pannan (så att fläkten ska starta) och samtidigt mekaniskt spinna igång fläkten. Startar den då och går av sig själv efter detta så har kondensatorn gått sönder. Kondensatorn fungerar som en starthjälp kan man säga.

Användarvisningsbild

Re: Fläkt som inte startar efter jättehög rökgastemperatur

tumpi  
#490297 Gör som Fredrik skrev, jag hade en högtryckstvätt som jag gjorde på samma sätt med. Där satt en stor kondensator. Den var inte dyr att byta.

Användarvisningsbild

Re: Fläkt som inte startar efter jättehög rökgastemperatur

sofiahidling  
#490447 Det är kondensatorn som är trasig. Fläkten fungerar när vi startar den för hand. Tur det är vardag imorgon. Tack för hjälpen!

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).