Motorsåg och handhållet

Klippa gräs i dike?

11 inlägg 5556 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Klippa gräs i dike?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482464 Nån som har nån idé om vad för redskap man skulle kunna använda för att få av o upp gräs som växer i diken som ses på bilden!
DSC_0939.JPG

Magnus M



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Klippa gräs i dike?

vajnis  
#482467 Jag hade ett dikesproblem för ett par år sen, fast då gällde det att diket var igenslammat. Diket var ca 2 meter djupt med branta sidor av lera som hela tiden föll ner. Då tog jag en vanlig biltema-vinsch(bilbatteri) och bultade fast den på en europapall som jag sedan la på tvärsan över diket ett par decimeter över slammet. Ut med all vajer och fäste den i en stor sten som jag borrat in en expander-ögla i. Stenen hade lämplig form, lite som en flatbottnad båt. Sen började jag vinscha och stenen "plogade" en perfekt fåra i slammet.
Jag hade inte gräs i mitt dike men jag tror att jag skulle tillverkat något harv-liknande som snarare drog bort skiten med rötterna hellre än att klippa det. Då slipper du problemet i ett par år. Kanske en slags stor och tung kratta. Hoppas du förstår vad jag menar, är lite trött just nu. Är det inte mer grästuvor än på bilden kanske en grepe och starka armar räcker långt.

Avatar Fallback

Re: Klippa gräs i dike?

jannee  
#482485 Bara att ta skeden i vacker hand och rensa, hur du sedan genomför det hela är upp till hur arbetsam du vill vara.
På den gamla goda tiden ingick dikesrensning när det blev en stund över.
Söndagar (efter kyrkobesöket), den dagen man egentligen skulle vila eller efter det man kört korna till vall - sommartid.
En liten grävare med profilskopa rensar diket snabbt, oftast också till ett human kostnad.
Klippa gör varken till eller från eftersom gräset ändå till slut hamnar på botten av diket.

Avatar Fallback

Re: Klippa gräs i dike?

ÅsaNisse  
#482503
1511688451_dsc_0249.jpg
1511688470_dsc_0250.jpg
1511688500_dsc_0248.jpg
Så här gjorde jag. Ett par plåtar i gripen och sen bara att ösa.

Användarvisningsbild

Re: Klippa gräs i dike?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482508 Här har du en bra film på olika metoder, kanske inte så mycket som passar i skogen, men man kan ju i alla fall få lite tips...


Användarvisningsbild

Re: Klippa gräs i dike?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482512 Ja rensa med grävmaskin är ju bäst men detta är inte på min mark utan nedströms mitt. Jag har precis rensat hela dikessystemet på mitt med grävmaskin. Se Bygga väg eller betala grannen?

Så här ser det ut nu där det går över till grannen, gränsen är mitt i bild vid träddungen
DSC_0938.JPG


Orsaken till mitt vägbygge är från början att grannen kört sönder den väg vi hade till området och inte brytt sig om att rätta till den så den är oanvändbar för mig.
Det är väldigt lite fall över ganska lång sträcka efter mitt. Gick hela vägen igår o plockade lite grenar o sånt men såg samtidigt att gräset bromsar nog flödet en hel del. Har varit en stor bäverdamm här för 10-15 år sen. Där hyddan låg är det lite tajt men jag tänkte gå dit med spade o hacka o göra en insats. Grenarna o riset där börjar bli ruttet o lätt att få upp.
Funderar på om nån typ av häcksax på stång med en uppsamlingspåse eller nåt åt det hållet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klippa gräs i dike?

JensSkoog  
#482522 Jag använder min KM130R med slysax när jag ska ta gräs och sly i dike
och i dikeskant. Men man måste ju dra undan med en räfsa efterpå.
1511695215_krattkniv.jpg


http://www.stihl.se/STIHL-produkter/Kom ... r-145.aspx

Användarvisningsbild

Re: Klippa gräs i dike?

Andreas99  
#482527 Bästa är väl att prata med grannen. Jag har ju för mig att man får rensa på grannens så att man får fall. Men är inte säker och hur som helst så måste man ju prata med grannen. Jag hade börjat i den ändan och försökt få till en riktig maskin rensning av diket.

Användarvisningsbild

Re: Klippa gräs i dike?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482529 Jo ja vet men han skiter fullständigt i mig o min skog. Har försökt med vägen nu i 4år o det låter bra när man pratar med han men sen händer inget.
Vi är 3st mindre markägare kvar i området, resten har han köpt så det är nog en strategi från hans sida att vi ska lessna o sälja.
Utav oss 3 är jag mest aktiv, en sköter skogen men lejer för det mesta o den 3dje gör inte nåt.
På bilden i tidigare inlägg ser man närmast kameran mitt rensade dike o markberedning, vid den lilla dungen mitt i bild är gränsen. På hans sida är först ett hygge, 4 år gammalt, det var då vägen kördes sönder. Längre bort är ett stort område som var damm o där granskogen dog för 15 år sen
Finns inte en planta varken på hygget eller där dammen var.

Jag skulle bara vilja få lite bättre flöde neråt så nivån sjunker lite hos mig

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klippa gräs i dike?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482533 Tror Jens har nåt där, någon form av klipp på en stång, sen får man väl gå 2st, en som klipper o en som rakar upp.
Detta ska jag nog spåna vidare på.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Klippa gräs i dike?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#482536 Kanske skulle prova denna?
http://www.vassklippare.se/vasskrattan_kniven_HANDY.htm

Magnus M

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).