Skördare

Grop i sågsvärdet

9 inlägg 3326 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Grop i sågsvärdet

Supereva  
#33166 Hej!

Har läst lite om svärd och kedjor här på forumet. Fler än jag verkar ha problem med att det blir en grop bakom noshjulet.

Finns det någon som vet vad detta beror på. Kan det bero på för låg kedjespänning? Kör med ett 746B och Swedolsvärd+kedjor. Har trycket ställt enl instr.boken (28 Bar) men gropen kommer redan efter 2-300m3.

Tacksamn för tips.



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#33167 Jag skulle tippa på lite förlåg kedjespänning.
Samtidigt så upplever jag som Swedolsvärden är lite mjuka, dvs en grop kommer tidigare på dem än tex iggesunds svarta R-serie.

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33170 Pratade med precis detdär med en som sålde sträckere på Nolia,han säger att de beror på att det sträcker lite för dåligt.

Användarvisningsbild
masterchief  
#33171 Vi märker skilnad på 5005an och 2004an i gropbildning.
På 5005an är det hydraliskt medan på 2004an är detfjäderbelastat om jag inte minns fel.
Prova att ställ upp trycket lite ock se hur det ter sig.
Fipplade lite med det på 5005an for skojs skull, tryckte loss manchettpackningen på kolven till sträckaren :oops:
Jaja en times onödigt stillestånd sedan var man ihop :lol:

Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33177 Har manuell sträckare på logmax aggregaten vi kör och vi kör med windsor svärden på 22" har vi inte överhuvudtaget någon gropbildning men på 25" 2mm svärden så e de viss grop efter kanske 1000+ m3[/list]

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33183 Är ju sällan man kör så svärdet blir slut utav att de blir helt nernött. Oftast så kröker man ju det eller topptrissan sticker. Iaf. i slutavverkning.

Avatar Fallback
sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33217 Jag skulle kunna tänka mej att ett förstort underställ + kanske för högt svärd tryck kan vara orsaken.Understället bör inte vara större än 1,3-1,5mm och matningstrycket inte mera än max 310N.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33243 Har oxå fått lära mig att gropar är = för lågt tryck.

När kedjan är för dåligt spänd å kommer runt noshjulet i en sjujäkla fart så vill kedjan fortsätta runt hjulet å då blir det ner i svärdet.
Men har man tillräckligt högt tryck så dras kedjan rät å vill i stället mot drivhjulet i stället för å dyka ner i svärdet.

Avatar Fallback
Supereva  
#33296 Hej

Tack för era bra svar. Har skruvat upp trycket lite och samtidigt justerat strypventilen lite så att tiden till trycket blir 0 efter sågning har ökat. Ingen bra körning just nu så vi får väl se till hösten om det har någon effekt.

Finns det någon som känner till en övre tryckgräns när topptrissorna börjar ryka?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).