Motorsåg och handhållet

Husqvarna 345fr röjsåg klingstorlek?

7 inlägg 8002 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna 345fr röjsåg klingstorlek?

Anders Engström  
#479893 Igår gick jag ett par tankar i toktät eftersatt röjning med grova björkar och asp. Undrade hur det skulle vara med stora klingan på min 345. Jag upplever att den nästan går bättre med den tunga trekantsklingan, så jag tror den väl skulle orka med, men jag vet inte om man skulle förlora i uppvarvning? Nån som provat?

Mvh
Anders



   TS
Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345fr röjsåg klingstorlek?

Skogen i boden  
#479935 Min Huskvarna rymmer bara 200 klinga jonsereden däremot kör jag 225 strand. Dock inte lika snabb i uppvärmning så gäller att hålla upp varven

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345fr röjsåg klingstorlek?

traktorz  
#479936 Visst skulle du kunna prova med 225 mm klinga, men ditt klingskydd klarar väl bara 200 mm?
Jag har bara kört 200 mm röjklingor på vår 45cc röjsåg, en Jonsered RS44 som motsvarar HVA 245.
Jag skulle stanna på det rekommenderade med 200 mm klinga till din röjare.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345fr röjsåg klingstorlek?

mrvimek  
#479967 De funkar bra med 225 och man få flytta bak skyddet eller köra utan [emoji106]

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 345fr röjsåg klingstorlek?

källefall8  
#479968 225mm och hålla uppe varvet funkar absolut bäst - större svep i klen sly och klarar grövre stammar från ett håll. Visst en 45cc såg känns lite svagare vid acceleration men det gäller bara att hålla uppe varvet och så har du mer rörelseenergi när du sätter an.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345fr röjsåg klingstorlek?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#479992 Jag har haft flera stycken 345 FXT i proffsanvändning med 225-klinga i flera år utan bekymmer, kanske kräver lite mer teknik och förstånd men använder man den större rörelse-energin på rätt sätt så går det mycket snabbare än med lilla klingan. En vinkelväxel har gått sönder men den var på 4.e säsongen redan så det var knappast klingans fel.

Kör inte utan klingskydd utan köp ett större, finns hos Husqvarnahandlarna.

345FR är ju lite annorlunda så jag vet inte vad den tycker om större klinga men troligen går det lika bra där.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 345fr röjsåg klingstorlek?

Anders Engström  
#480013 Tack för all hjälp och synpunkter!

Med vänlig hälsning,
Anders

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).