Skördare

Hydraulik problem Tj758

37 inlägg 12695 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hydraulik problem Tj758

Stenbacke  
#478847 Hej alla glada
Har nyligen blivit ägare till en Timberjack 1270B och ett 758 aggregat.
Har problem med att matningen går mycket långsamt, ca 1/3 av normalt skulle jag tro. Finns det någon som har en aning om vad det kan vara för fel? Har mätt trycket på basmaskinen och det är ok
Har någon ett hydraulschema eller inställningsinstruktioner vore jag väldigt tacksam



   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulik problem Tj758

Fredrik Reuter  
#478850 Hej,
Hur går rullarna i tomme, lika sakta och jämnt eller någon som går fortare?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik problem Tj758

Stenbacke  
#478858 Alla går lika både fram och back

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulik problem Tj758

skogsjan695xl  
#478890 Är det bara valsarna som går sakta?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik problem Tj758

Stenbacke  
#478900 Jo i övrigt går såg och kvistknivar, valsarmar normalt
Jag kan ju också tillägga att det är tj 300 system på denna

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulik problem Tj758

dirtypete  
#478908 är det samma sak om du väljer matningsknapparna på höger och vänster palett?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik problem Tj758

Stenbacke  
#478909 Jo det är samma med båda och också på automatik

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulik problem Tj758

dirtypete  
#478911 prova att höja Ma till spolarna för att se om sliden öppnar helt. Finns de på spolarna en liten knapp som går att trycka in? isåfall prova trycka in den å kolla om den matar fortare.

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik problem Tj758

Stenbacke  
#478917 Jag tror inte att det finns någon sådan knapp, spolarna till matningen är jättesmå jämfört med de andra spolarna, undrar om de är någon typ av servoventil som öppnar den stora ventilen
Har provat öka på strömmen utan resultat

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulik problem Tj758

dirtypete  
#478928 Det är nog proppventiler som ställer farten men de brukar finnas en knapp på dessa för att köra dom manuellt. Men om du ställt upp strömmen så borde ju sliden öppna helt. Låter det på dieseln som om det går tungt eller låter den inte påverkad när du matar?

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik problem Tj758

dirtypete  
#478933 Sitter även tryckbegränsare för matningen

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik problem Tj758

Stenbacke  
#478934 Nej dieseln går hur lätt som helst
Det finns ett mätuttag på matningsblocket och en tryckjusterare men jag vet inte vilket tryck det ska vara där..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hydraulik problem Tj758

dirtypete  
#478938 Den ska gå på högtrycket på maskinen mätuttaget å skruven är nog för huvudöverströmmaren. Om du lossar kontakten för matning framåt och kopplar in en mätare på uttaget och matar framåt så bör du få högtryck där direkt från pumpen.

Avatar Fallback

Re: Hydraulik problem Tj758

AKKAMAAN  
#478950 Det är ju en proportionell el-servoventil som styr huvudventilen för matningen.
En viss strömstyrka motsvarar ett visst utstyrt servotryck som i sin tur flyttar/öppnar huvudsliden.
Om du har full strömstyrka till el-servoventilen, (vilket inte är så lätt att mäta med ampere-meter om man inte har en speciell adapter), så beror huvudslidens öppning på tillgängligt servotryck. Om detta servotryck generellt ligger på en för låg nivå, t ex 8-10 bar i stället för 25-35 bar, så spelar det ingen roll hur mycket ström som går till el-servoventilen. Det blir ändå bara 8-10 bara i servotryck på huvudventilen och den öppnar bara till hälften och matningen går långsamt.
1. Försök att få hjälp med att mäta amper-styrkan som kommer till elmagneten vid full hastighet. Ska troligen ligga på 350-500mA. Jag har själv tillverkat egan adaptrar för att mäta "live" under Hirschmann-kontakter. Bifogar lite bilder nedanför på lite olika byggen jag gjort. I princip behöver man en Hirschmann-hane och en Hirschmann-hona, lite elkabel och en lödkolv.
2. Kolla det generella servotrycket på aggregatet. Det bör ligga på 25-35 bar.
Om det finns rätt servotryck på aggregatet så kan det vara fel på elmagneten, men eftersom samma fel gäller både matning framåt och bakåt så är det osannolikt just nu.
2. El-servoventilen skall gå att "tvångsstyra" som någon nämnde. Det gör man genom att trycka in en 5-6mm "mässing-knapp" i änden på elmagneten. Använd ett plast eller träföremål för detta. Med en skruvmejsel är det lätt till att man repar insidan på elmagneten och dess funktion kan kärva.
3. Om rätt matningshastighet uppnås med tvångsstyrning Så kan det vara elmagneten som är lite kortsluten. Det kan man kolla med en Ohm-meter genom att lyfta av Hirschmankontakten Vanligen står det på ventilens typ-bricka hur många Ohm magnetspolen skall ha. 35-50 Ohm är vanligt.

Hirshmannkontakter hane-hona hittar man på skrotade elventiler, annars finns hanar att köpa på ELFA
1509412863_female_male_hirshmann.jpg

Enklast är att tillverka en adapter för Ampere och en för Volt (om man nu behöver en sån på en proportionalventil)
1509412863_amp_volt_hirshmann.jpg


Den här adaptern har en LED för indikering tillsammans med 3 utgående sladdar, grön, röd och blå. Med den kan man mäta alla tre, Volt, Ampere och Ohm, med adaptern påsatt. Man måste dock veta vad man håller på med när man mäter med denna. Det här är en kopiering av en Fluke-adapter som inte finns att köpa längre.
1509412864_hirschmannadapterfluke.jpg


Den här adptern är mera avancerad, men har inget mätuttag för Ohm...
1509412864_hirschmannadapterelfa.jpg

Användarvisningsbild

Re: Hydraulik problem Tj758

Stenbacke  
#478975 Tack för tipsen!! Då har jag en del att kolla

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).