Avverkning (slutavverkning)

Skogsstyrelsens GD vill nyansera hyggesdebatten

3 inlägg 4498 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsstyrelsens GD vill nyansera hyggesdebatten

Torbjörn Johnsen  
#475240 Skogsstyrelsens GD Herman Sundqvist skriver i sin blogg och frågar sig om hyggesdebatten är kvar i 70-talet?

När jag för ett och ett halvt år sedan i P1:s Naturmorgon sa att: ”…hyggena faktiskt inte är kala längre, det var de på 50-, 60, och 70-talen, men numer lämnas det kvar rätt mycket träd” förvanskades det raskt till att ”det finns inga kalhyggen”. Det här kan verka som en detalj, men frågan är betydligt större än så.


Sedan början på 1990-talet är de hyggen som tas upp inte kala på samma sätt som under decennierna närmast innan. Det innebär att de senaste 25 åren har ungefär 5 miljoner hektar av Sveriges skogsmark omformats till skogar som när de växer upp genomgående kommer att vara mer variationsrika än de 30-70 år gamla skogar vi möts av idag. Och varje år tillkommer ytterligare 200 000 hektar. Detta innebär en gradvis, storskalig och högst påtaglig påverkan på skogslandskapet, helt linje med den skogspolitik som gällt sedan 1990-talets början!


I skogsdebatten verkar detta ofta – medvetet eller omedvetet – förbises. I skogsdebatten talas hellre om ytterligheterna hyggesfritt skogsbruk respektive skogsbruk med (kala)hyggen. Allra mest tydligt blir detta när de två skogsbruksmodellerna ska illustreras i bild. Skogsbruk med hyggen representeras då som regel av en gammal bild på ett riktigt kalt hygge eller en modernare bild där bildvinkeln valts så att inte kantzoner, hänsynsyor och trädgrupper kommer med.


Läs hela bloggen här.



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Skogsstyrelsens GD vill nyansera hyggesdebatten

isteskog  
#475247 Göran Rönning är då definitivt kvar på 70-talet ...... :wink:

Användarvisningsbild

Re: Skogsstyrelsens GD vill nyansera hyggesdebatten

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475254
isteskog skrev:Göran Rönning är då definitivt kvar på 70-talet ...... :wink:

Jag tycker man ska bemöta den personen med enbart tystnad. Inget annat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).