Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Mf fe35 ingen gnista!

16 inlägg 8816 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mf fe35 ingen gnista!

Gamez312  
#474956 Tjenare! Jag har en massey ferguson fe35 som inte har någon gnista. Jag körde den för tre dar sen men nu verkat den som att tändspole gick sönder, jag har bytt till den jag hade i mine bil(volvo 240) men den ger inte heller någon gnista fast jag vet att den fungerar! Ganska säker på att föra ägaren bytte brytare och motstånd. Vad kan vara fel?



   TS
Avatar Fallback

Re: Mf fe35 ingen gnista!

Ferguson system  
#474959 Har du sjekket fordeleren? Prøv med ny stift eller sjekk om avstanden er korrekt på den gamle og om den er brent. Prøv også å bytte coil, kondensator og tennplugger. Husk å rengjøre kontaktflatene på alle nye tenningsdeler, da de kan være insatt med olje/fett.

Användarvisningsbild

Re: Mf fe35 ingen gnista!

Gamez312  
#474963 Nu har jag byt tändstift och rengjort så mycket jag kunde på tändningen har även kollat så att alla sladdar var rätt och det var dem, men ändå ingen gnista:(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf fe35 ingen gnista!

halvproffs  
#474965 Kolla kolet i fördelarlocket så det inte är av eller helt borta.

Avatar Fallback

Re: Mf fe35 ingen gnista!

fura  
#474966 Finns det nödstoppknapp som kan påverka gnistan?

Användarvisningsbild

Re: Mf fe35 ingen gnista!

Gamez312  
#474968 Det finns ingen säkerhetsknapp till spolen jag har även testat att dra kabel dirkt till spolen från batteriet och det funkade inte. Är inte helt säker på vad en kol är. Är det den som ger ström till rotorn från spolen i fördelarlocket? Isåfall så sitter den som den ska.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf fe35 ingen gnista!

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475039 Har du bytt rotorn? Har varit med om att ny rotor inte funkat och enligt annat forum så är det mer som råkat ut för det

Användarvisningsbild

Re: Mf fe35 ingen gnista!

Gamez312  
#475042 Jag har inte byt rotorn tror förs ägaren gjorde det jag har bara rengjort den.
Jag ska iallafall köpa ny tändspole hoppas det funkar då!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf fe35 ingen gnista!

kärrabol  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475045 Det är även vanligt att kabelgenomföringen på fördelaren är kortsluten.

Användarvisningsbild

Re: Mf fe35 ingen gnista!

totte  
#475050
Gamez312 skrev:Jag har inte byt rotorn tror förs ägaren gjorde det jag har bara rengjort den.
Jag ska iallafall köpa ny tändspole hoppas det funkar då!


Köp inte ny tändspole. Du skrev ju att du testat med spolen från Volvon och ingen gnista, då är det rätt osannolikt att det skulle funka med en ny. Sätt i den här spolen i Volvon och se om den funkar där.

Har du kollat hur brytarna ser ut och kollat alla kablar och genomföringar, t ex som kärrabol föreslår? Gå igenom det hela ordentligt innan du slänger pengar på att köpa nåt som kanske inte behövs.

Användarvisningsbild

Re: Mf fe35 ingen gnista!

Gamez312  
#475109 Jag tittade nu och det verkar som att tändspolen får ström direkt från generatorn, kan det vara så att generatorn är för svag för att ge ström till tändspolen? Den är ju runt 50-60 år gammal.

   TS
Avatar Fallback

Re: Mf fe35 ingen gnista!

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#475113 ? Hur svårt är det att testa en tändspole? På med en tändstiftskabel med ett stift i andra änden. Jordat. Prova att "starta" motorn. Gnistor?

Om inte - dutta till med strömkabel på rätt anslutning. Gnista? Ja - spolen är iaf inte död. Leta ngn annanstans.

Låter spännande i dubbel bemärkelse om spolen matas från generatorn och inte via tändningslåset. Om du nu menar med en anslutning typ Battery/B+. Då kan man mkt väl elda upp tändspolar om brytaren är sluten.

Morgan

Användarvisningsbild

Re: Mf fe35 ingen gnista!

Gamez312  
#475114 Jag tittade på brytaren och det verkar som att den är körd så jag ska byta den. när jag har tändningen på och jag duttar till med plus på spolen så får jag ingen gnista. ska testa med några andra spolar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf fe35 ingen gnista!

Gamez312  
#475115 jag var och tittade nu med en penna och det verkar som att spolen inte får någon ström alls från generatorn.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mf fe35 ingen gnista!

Gamez312  
#475116 NU fick jag gnista! fats den är gul och om jag gissar så betyder det att den är svag eller?
jag tog ström från batteriet till tändningen sen till tändspolen och sen när jag tittade gnistan så var den gul med lite stött i fingret!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar