Motorsåg och handhållet

Ny model Husqvarna röjsåg

9 inlägg 5877 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Ny model Husqvarna röjsåg

Kalleskog  
#472984 Husqvarnas röjsågar 545 och 555 har funnits ett bra tag på marknaden och man misstänker att de snart lanserar nya röjsågs-modeller. Någon som sitter på info om det är nya röjsågar på gång och när de isf lanseras?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Ny model Husqvarna röjsåg

skogjussi  
#472997 Har hört att de haft autotune motorer på test men inte fått dem att fungera tillräckligt bra, tillbaka till ritbordet.
Gör om, gör rätt.

Avatar Fallback

Re: Ny model Husqvarna röjsåg

Amatörhuggare 62  
#473023 Bara dom inte gör som m Jonsereden.
Nyaste sågen.
Varvet sänkt m 500.
Märks i underröjning å grov röjning.

Tur min gamla 555 a. Håller än.
Den är d örrr i .
:-bd

Användarvisningsbild

Re: Ny model Husqvarna röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473030 Vilken jonsered är det?

Avatar Fallback

Re: Ny model Husqvarna röjsåg

Amatörhuggare 62  
#473047 Hej Mange

Är nya 2256 W.

Anledningen enligt verkstaden.
När jag efter 10 tankar, ville ha den.
Upptrimmad.
Californien emissioner, därför sänkt.
Mvh Amatörhuggare

Användarvisningsbild

Röjsågsjämförelse

traktorz  
#473067 Har visserligen enbart kikat på Husqvarnas modeller, ej på Jonsereds dito.

Påståendet kanske stämmer om man jämför mot dagens modeller med friskluftsmotorer? Kanske den gamla motortypen varvade mera?

Dagens modeller har sin maxeffekt specad vid 9000 rpm.
Toppmodellen (53cc) är dock ensam om att prestera maximalt varvtal 10500 rpm på utgående axel, medan 45cc-modellerna båda mindre med sina 8800 rpm.

Ref:
http://www.husqvarna.com/se/produkter/r ... =966629001

Användarvisningsbild

AutoTune med 10x snabbare reglering

traktorz  
#473069 Har för mig att Husqvarna har haft en 545RXT med AutoTune, men hittar den inte längre på deras sidor. Mervärdet med AutoTune kanske hittills har varit marginellt? AutoTune/M-Tronic ökar även komplexiteten och försämrar därmed driftsäkerheten. Bränslesolenoiden är förmodligen den detalj som först behöver bytas.

Nyligen presenterade Husqvarna en uppgraderad variant av AutoTune i de nya motorsågarna 565 & 572XPG. Kanske kommer förhoppningsvis dessa förbättringar nu även till röjsågarna.

En tiofaldigt snabbade luft/bränsle-reglering torde därvid minska risken för att röjsågen kan kännas slö vid acceleration.

traktorz - Drömsågen. Hur ser den ut?
traktorz - Drömsågen. Hur ser den ut?

Användarvisningsbild

Re: Ny model Husqvarna röjsåg

Mats_Orberga  
#473083 Om du vill ha högre toppvarv så borde det gå att lösa med en annan tändspole. På motorsågarna är det iaf där varvstoppet sitter och den är ju enkel att byta.

Användarvisningsbild

Re: Ny model Husqvarna röjsåg

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#473115 Rusvarv/Toppvarv är väl kul o höra på när det är obelastat, men så fort det belastas sjunker varvtalet till en punkt det ger bäst effekt. Detta kallas Arbetsvarv och ligger normalt 15-25% under toppvarv.
Detta varv bestäms inte av tändning.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).