Skogsekonomi

E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän väg

22 inlägg 10947 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän väg

nilsszzon  
#471802 Undrar om ngn besitter kunskap om vad som gäller då E-ons arbete har skadat mina större bokträd längs en allmän grusväg ute på landet.

3 st av träden har slag från skopan , ca 5x5cm jack.
drygt 50 träd är grävda närmre än 30 cm där jag tror att rötterna kommer få allvarliga skador då en hel del rötter är uppgrävda och ligger kvar öppna vid fyllning.

vet ngn vad som gäller och hur man äskar ersättning för dessa träd?
eller det är bara att fälla dessa själv så snabbt som möjligt och ta tillvara på dem innan de börjar få röta.

Tacksam för svar



   TS
Landshypotek Bank
Användarvisningsbild

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

Vedproducent  
#471805 Är det allmän väg så finns ju regler om vägbankens bredd mm. Du får väl kolla om dina träd står för nära. Gör dom det så får dom nog vara väldigt vänliga om du ska få någon ersättning men är dom utanför så får du väl höra vad dom har att säga.

Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

nilsszzon  
#471808 Jag misstänker att det är så med, jag ska se om jag får tag i folket där och höra vad de har att säga annars får jag strunta i det bara.
E-on är ett skitföretag att ha och göra med så inget jag orkar lägga energi på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

Vedproducent  
#471816 Du ska be att få se hur vägplanen ser ut för den aktuella vägen. Där bör du kunna läsa ut alla mått så kan du gå ut och mäta och se hur dina träd står.

Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

nilsszzon  
#471818 är det ngt som linjemontörerna på plats / grävmaskinisten på plats har att visa om man frågar? eller ska ha åtminstonde sen om de visar eller inte är upp till dem

Bra tips stort tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

Vedproducent  
#471820
nilsszzon skrev:är det ngt som linjemontörerna på plats / grävmaskinisten på plats har att visa om man frågar? eller ska ha åtminstonde sen om de visar eller inte är upp till dem

Bra tips stort tack!

Nej det tror jag inte. Den ska göras av väghållaren när vägen görs när det är fråga om allmän väg. Finns det tillägg senare så ska det registreras.

Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

nilsszzon  
#471821 vet du var man kan få tag i en vägplan eller det är transportstyrelsen man får ta kontakt med då?

   TS
Användarvisningsbild

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

Vedproducent  
#471823
nilsszzon skrev:vet du var man kan få tag i en vägplan eller det är transportstyrelsen man får ta kontakt med då?
Jag vet ju inte vad det är för väg men det är ju väghållaren som har ansvaret för vägen som bör visa den om du frågar.

Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

nilsszzon  
#471824 okej , jag ska luska fram det.
men mkt konstruktivt tips ang. vägplanen tack!

   TS
Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

jannee  
#471832 Mark som hör till vägen avgörs nog lite på hur det ser ut. Bakslänt tillhör alltid vägen annars kan man för övrigt på en höft räkna med att 2 meter ut från släntens nedkant hör till vägen.
Så har jag i alla fall räknat när jag satte staket - för att slippa få det nedmejat när vägkanterna klipps :mrgreen:
Bygator är annorlunda där äger markägaren marken fram till slänten oberoende om det finns någon bakslänt eller ej.
Så resonerar jag men även vi andra som bor runt omkring. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

nilsszzon  
#471833 jag är med på ditt resonemang jannee , jag håller den grusvägen som är aktuell som löper genom våra skogar som att vi äger marken ut till vägbanken så att säga.
vi har bla stengärden som ligger ca 1m ut från vägbanken och där är träd mellan vägen och stengärdet och har alltid varit.
jag ska ta ett snack med killarna som utfört jobbet, jag förstår att man slår emot ett träd när man sitter i maskinen 8 timmar om dagen absolut, men man ska kunna ha en diskussion ang det efteråt och inte hetsa upp sig. så jag ska kolla läget med boysen.

   TS
Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

oxen1  
#471839 Man får inte glömma att det är tur E-on gör det dom gör. Titta på hur bredbands utbyggnaden fungerar. Ska vi ha en levande landsbygd så är det tur att E-on gör något.

Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

nilsszzon  
#471842 skönt du är nöjd med E-on , man har alltid olika upplevelser av företag.
jag har själv arbetat som linjemontör åt E-on och deras ext. entreprenörer och det var kanon dock tar de ingen hänsyn till kunder enligt mig.... väldigt svårt att få tag i rätt kontaktperson osv.
och fast jag var anställd tyckte jag att det var tråkigt att uppleva på ett så stort företag, uruselt kundbemötande

   TS
Avatar Fallback

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

jannee  
#471847 Sydkraft var bra, fanns montörer/reparatörer lite varstans. Därefter blev det Eon och när man nu gör en felanmälan blir man inte sällan idiotförklarad.
Har du kontrollerat säkringarna?.
Har du bytt säkring?
Har du kontrollerat om verktyget fungerar i ett annat uttag?.
Använder du dig av förlängningssladd?
- Du varken jag eller grannen har någon ström.
Svaret kommer då omgående att om felet är på min anläggning ska jag stå för utryckningskostnaden + att de har inte fått in någon felanmälan.
För övrigt har de för stunden ingen reparatör ledig.
- Du måste väl själv fatta att det är något fel på er leverans eftersom min elmätare står precis still och gjort så i flera timmar - DUMSKALLE.
Detta har då självklart tjejen jag pratar med ingen aning om och kan ej heller kontrollera detta. Men har har nu i alla fall mottaget min anmälan.
Sedan kan det ta allt från 1 timme till något dygn innan strömmen är tillbaka - så är det att bo på landet :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: E-on gräver ned kabel , skadat mina trädd längs allmän v

lerbo  
#471850 Har dom grävt så nära som 30cm kan du nog räkna med att dom inte överlever tyvär.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).