Avverkning (slutavverkning)

Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

15 inlägg 7554 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

Fredrik Reuter  
#471685 Delar av de idag kända fornlämningarna fortsätter att skadas av skogsbruket. Upp till 20% av de fornlämningar som ännu inte är kända förstörs också vid skogsavverkning idag.

P4 Värmland har intervjuat Skogsstyrelsens arkeolog Ulf Eriksson och trenden är alltså att skador på fornlämningar fortsätter att öka. Lite tröstlöst kan tyckas då det enligt honom har jobbat aktivt med att förebygga dessa skador i 20 års tid.

Ett problem är att en avverknings olika faser ofta spänner över en femårsperiod och flera olika entreprenörer kör på avverkningen i omgångar.

En framgångsfaktor borde vara att planera bättre och se till att kulturstubbar huggs ordentligt runt fornlämningen, då kan varken skotare eller markberedare köra i fornlämningen.

Bild


Läs och hör på inslaget här: http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6764775



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471698 Att 80-90% av fornlämningarna skonas helt vid dagens avverkningar är väl en fantastiskt god nyhet, eller?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471701
Niking skrev:Att 80-90% av fornlämningarna skonas helt vid dagens avverkningar är väl en fantastiskt god nyhet, eller?
/Niklas

Att skogsbruket inte klar att en ta hänsyn till befintliga fornlämningar är inget annat än ett misslyckande! :(( Men det finns olika sätt att se en skada på! När jag jobbar med de gröna delarna är även överrisning ett övertramp! Och dä är ju inte fornminnet skadat bara övertäckt! Även en stort fel är att man gör kulturstubbar vid gallring och sedan finns det inga träd kvar vid slutavverkning att göra kulturstubbar av! :-b

Användarvisningsbild

Re: Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471702
Tåndemåla skrev:
Niking skrev:Att 80-90% av fornlämningarna skonas helt vid dagens avverkningar är väl en fantastiskt god nyhet, eller?
/Niklas

Att skogsbruket inte klar att en ta hänsyn till befintliga fornlämningar är inget annat än ett misslyckande! :(( Men det finns olika sätt att se en skada på! När jag jobbar med de gröna delarna är även överrisning ett övertramp! Och dä är ju inte fornminnet skadat bara övertäckt! Även en stort fel är att man gör kulturstubbar vid gallring och sedan finns det inga träd kvar vid slutavverkning att göra kulturstubbar av! :-b

Att 80-90 % av fornlämningarna förblir oskadade vid en avverkning är goda nyheter, tycker jag. Speciellt när samhället inte tar sitt ägaransvar och snitslar in dem i samband med avverkningsanmälningen. Det vore ju ett minimikrav, anser jag.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471703 Vad det gäller är fosil åkermark ett flytande begrepp. Jag som kan både Kronoberg och Jönköpings län vet att gränsen är knivskarp mellan länen då Kronoberg har blivit inventerat men inte Jönköping. Det finns 50-70% mer fornåker i Kronoberg men bara i listorna! Vi har lika mycket i jönköpingslän men det är inte inventerat! :shock:

Användarvisningsbild

Re: Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471704
Niking skrev:
Tåndemåla skrev:
Niking skrev:Att 80-90% av fornlämningarna skonas helt vid dagens avverkningar är väl en fantastiskt god nyhet, eller?
/Niklas

Att skogsbruket inte klar att en ta hänsyn till befintliga fornlämningar är inget annat än ett misslyckande! :(( Men det finns olika sätt att se en skada på! När jag jobbar med de gröna delarna är även överrisning ett övertramp! Och dä är ju inte fornminnet skadat bara övertäckt! Även en stort fel är att man gör kulturstubbar vid gallring och sedan finns det inga träd kvar vid slutavverkning att göra kulturstubbar av! :-b

Att 80-90 % av fornlämningarna förblir oskadade vid en avverkning är goda nyheter, tycker jag. Speciellt när samhället inte tar sitt ägaransvar och snitslar in dem i samband med avverkningsanmälningen. Det vore ju ett minimikrav, anser jag.
/Niklas

Det gör de i Östergötland och även där missar skogsbruket! Är det okej?

Användarvisningsbild

Re: Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471710 Staten får ju snitsla ordentligt så att det syns!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

Tosca  
#471711 Många skogsförare verkar inte bry sig trots att hjulen blir svarta av kolstybb.
Planerare som snitslar avverkningsgräns tvärs över tydliga markformationer tyder ju också på bristande intresse.
Jag har också stött på fornlämningsområden som trots att de funnits på kartan inte ens nämnts i traktdirektivet.

Användarvisningsbild

Re: Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

DrW  
#471720 Jag har lite svårt med själva formlämningsdefinitionen. Det kan ju bli lite lustigt.
Jag har på min mark grunder efter torp som är från före 1850 och därför anses som fornminnen. Oklart när de övergavs men sannolikt i början på 1900 talet. Marken brukades längre och det finns därför kvar raserade lador och en halvt rasad ladugård som rimligen är grundlagda samtidigt. Dessa räknas inte av lst som fornminne. På samma sätt räknas en grusgrop/stenbrott som fornminne men en annan som övergavs kanske 50 år senare inte som det.
Det arbiträra årtalet 1850 är satt som gräns. Varför? Skapas det alltså inga nya fornminnen? Varför är våra spår av verksamhet (sandgrop tex) onda medan ett stenbrott från 1830 kraftigt skyddat?
Sedan kan man ju ha invändningar mot att rätt mycket är slarvigt utmärkt på kartor. Har fornlämningar som syns tydligt som ligger säkert 50 m fel på kartor och områden som efter kontakt med länstyrelsen i samband med avverkningsanmälan visar sig vara utlagda rätt grovt och basera sig på hörsägen. Vill jag få detta ändrat får jag dock bekosta inventering och utmärkning själv. Sedan skulle jag gärna vilja veta varför alla dessa tusentals kolbottnar är så viktiga. Har inte riktigt förstått det.

Användarvisningsbild

Re: Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471749
DrW skrev: Sedan skulle jag gärna vilja veta varför alla dessa tusentals kolbottnar är så viktiga. Har inte riktigt förstått det.


Jag med! Finns ju hur många som helst. Tycket de har samma status som gamla älgpass.

Avatar Fallback

Re: Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

tallen100  
#471750 Nja vore inte kolbottnarna skyddade så skulle det nog inte finnas just några kvar idag, själv tycker jag det är riktigt roligt dom få gånger man hittar "spisen" efter kolarkojan... man kan undra vilken dramatik som utspelat sej där för länge sen, det är ju gammal skogshistoria.

Användarvisningsbild

Re: Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

T Landström  
#471754
Uvskogen skrev:
DrW skrev: Sedan skulle jag gärna vilja veta varför alla dessa tusentals kolbottnar är så viktiga. Har inte riktigt förstått det.


Jag med! Finns ju hur många som helst. Tycket de har samma status som gamla älgpass.


Kan inte annat än hålla med...det kryllar av dom på våran mark finns även 2-3 grunder efter kolarkojor...visst ska man bevara en del till efter kommande generationer men alla???...
Sedan har vi en kolbotten som blivit klassad som fångstgrop...antagligen en kolmila som fått brinna ut...

Avatar Fallback

Re: Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

bgl  
#471764 Vid en orienteringstävling nån gång på 1970-talet samlade nitiska funktionärer ihop lösa stenar som låg på den kommande startplatsen och la dom i en hög vid sidan om. Drygt 30 år senare passerade en kuturminnesinventerare och kom fram till att hen såg ett gammalt odlingsröse!!
Hen var mer än tacksam att av en passerande få veta bakgrunden innan hen hann registrera "fyndet"!

Avatar Fallback

Re: Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471767
bgl skrev:Vid en orienteringstävling nån gång på 1970-talet samlade nitiska funktionärer ihop lösa stenar som låg på den kommande startplatsen och la dom i en hög vid sidan om. Drygt 30 år senare passerade en kuturminnesinventerare och kom fram till att hen såg ett gammalt odlingsröse!!
Hen var mer än tacksam att av en passerande få veta bakgrunden innan hen hann registrera "fyndet"!


Det har skett något liknande här på trakten. Något arbete ska ske med vägen, alla milstenar, stenmurar e.t.c har märkts ut väldigt noga, men också där folk som helt nyligen har rensat gräsmattan från sten så det blivit ett röse eller en stensträng (utan att vara speciellt lik en stenmur) har fått dessa tydligt uppmärkta med käppar och snitslar.

Eller ja, jag kanske får pudla på detta. De kanske är registrerade på olika sätt, om syftet är att göra avkörningszonen säkrare så kanske den gamla stenmuren får ett vägräcke och den oäkta grävs bort. :-?

Avatar Fallback

Re: Skador på fornlämningar i skogen fortsätter öka

tallen100  
#471775 Det är ju som med allt, det går till överdrifter.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).