Motorsåg och handhållet

Cs 2238 s startar, går ej...

7 inlägg 8412 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Cs 2238 s startar, går ej...

Simiolus  
#468088 Nu tror jag att jag blir galen snart.

Min Jonsered cs 2238 s startar men om jag låter den stå på tomgång så dör den och om jag ger gas så antingen dör den på en gång eller så dör den efter en kort stund.

Den går att hålla igång om man ger lite extra soppa med primern så det är som att den inte får soppa.

Haft in den på rep och det är bytt membran och kolv, tror också att han bytte bränsleslang mellan tank och förgasare men nu har denne mekare gett upp. Han fick den inte att gå alls efter fixet men jag hittade att H-skruven var skruvad i botten.

Efter lite trixande så får jag som sagt den att starta men inte att förbli igång...

Är det förgasaren som gett upp eller vad tror ni är felet?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Cs 2238 s startar, går ej...

totte  
#468098 Om meken har lämnat den ifrån sig med H-skruven dragen i botten så kan det vara precis vad för fel som helst som den klanten har ställt till.

Kanke inte bytt slangen, monterat mebranen fel, inte fått tätt mellan förgasare och cylinder. Kan ju även vara otäta vevaxeltätningar, en riktig verkstad testar med att provtrycka vevhuset. Kort sagt, om du inte själv kan så leta reda på en verkstad som gör ett riktigt jobb.

Avatar Fallback

Re: Cs 2238 s startar, går ej...

Hepo  
#468221
totte skrev:Om meken har lämnat den ifrån sig med H-skruven dragen i botten så kan det vara precis vad för fel som helst som den klanten har ställt till.

Kanke inte bytt slangen, monterat mebranen fel, inte fått tätt mellan förgasare och cylinder. Kan ju även vara otäta vevaxeltätningar, en riktig verkstad testar med att provtrycka vevhuset. Kort sagt, om du inte själv kan så leta reda på en verkstad som gör ett riktigt jobb.

Om meken bedömmer att sågen går om man byter delarna och den inte gör det då ska man väl inte behöva betala för delarna.

Användarvisningsbild

Re: Cs 2238 s startar, går ej...

Simiolus  
#468256 Pengarna är ointressant i sammanhanget, jag vill bara veta hur jag ska få igpng sågen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Cs 2238 s startar, går ej...

traktorz  
#468271
Simiolus skrev:...
Min Jonsered cs 2238 s startar men om jag låter den stå på tomgång så dör den och om jag ger gas så antingen dör den på en gång eller så dör den efter en kort stund.

Den går att hålla igång om man ger lite extra soppa med primern så det är som att den inte får soppa.
...

- Varför inte närmare kolla upp din hypotes med bränsletillförseln?
- Tankluftning, bränslefilter, bränsleslang, impulsledning, pumpmembran, förgasare, ...

Med lite metodik och slutledning torde det vara en baggis att få snurr på den. Förhoppningsvis behöver du inte initialt kompressionstesta, läckage- eller vakuumtesta sågen. Varför byttes kolven? Behövdes inte cylindern åtgärdas på samma gång?

Avatar Fallback

Re: Cs 2238 s startar, går ej...

baabwaf  
#470420 Jag har en gammal 2147 som jag gillar mycket när det är smått. Varvvillig, snabb och behövs inte trugas för att fungera ... Men så en dag började den bära sig åt på ett vis som gjorde att jag fick justera förgasaren. Först lite, sedan lite mer och sedan efter något år lite till.

Sen var den bara besvärlig. Jag plockar nästan alltid isär saker som inte fungerar och försöker ta reda på vad som är fel och till slut köpte jag nya membran och delar till förgasaren. Då gick det något lite bättre men aldrig bra. Plockade isär förgasare igen, provade och plockade isär ytterligare ett par gånger för att försöka hitta det faktiska felet. Har jag börjat leta, så är det väldigt sällan jag inte hittar orsaken men med just denna förgasare kan jag inte förstå vad som faktiskt är fel.

Det slutade med att jag köpte ny förgasare och sågen går precis så bra som den skall och min känsla är att mekandet och tiden med förgasaren inte var värt all energi och funderande.

Under förutsättning att cylindern inte är lös och läcker nere i cylinderfoten eller att fästet förgasare/cylinder inte är trasigt, så liknar det just hur min strulade. Det finns visserligen tändstift och tändspole som kan strula också, så om det finns något vis att försöka utesluta det är det bra. När jag misstänker förgasare och det tjuvstannar så fort man rör gasen, så testar jag ibland med startgas (OBS!!! STARTGAS SMÖRJER INTE OCH SKALL BARA ANVÄNDAS VÄLDIGT KORT TID - det går även att droppa oljeblandad bensin med en spruta och kanyl men startgasen är så enkel) för att se reaktionen. Det räcker med att pysa ½-1 sekund för att se om det blir positiv reaktion.

Jag beställde förgasare hos återförsäljare, trots att jag nästan alltid letar på www först. Dumt av mig men jag var nog bara less och brydde mig inte om priser just då. Det kostar i storleksordningen ca 1000 kr och det är direkt onödigt. Ebay har mängder med sådana här saker till en mer rimlig kostnad.

Exempel (jag tror det är en sådan förgasare du har - dubbel och trippelkolla innan du ev beställer ngt):
http://www.ebay.com/itm/CARBURETOR-Carb ... SwzJ5Xa9IT

Har någon annan andra idéer är det bra att skriva dem, för det är långt ifrån självklart, trots att 2-taktare är enkla i grundidé/konstruktion.

Avatar Fallback

Re: Cs 2238 s startar, går ej...

baabwaf  
#470421 Ytterligare en sak som kan strula är undertryck i tanken men det borde inte vara där på en gång. På någon har jag bytt den lilla ventilen på sidan av tanken som brukar sitta på ställen som "under/bakom" handtagets infästning/tank/chassie. Kolla även slangen från tank och filter i änden på slangen inne i tanken.

Lite bilder och delar att kika på

http://www.jonsered.com/ddoc/JONI/JONI2 ... aa__16.pdf

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).