Bioenergi

BIODIESEL UR TRÄVIRKE

110 inlägg 49278 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

BIODIESEL UR TRÄVIRKE

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32471 Hej vad tror ni om att utvinna biodiesel ur trävirke?
Här i Finland tänker åtminstone UPM starta upp en biodieselfabrik placeringsort ännu hemlig men blir väl bredvid något befintligt värmeverk eftersom dom behöver värma upp massan före "destilleringen"
En forskare räknade med att om dieselpriserna håller dagens nivå (tror knappast dom sjunker nå jättemycket i alla fall)så kunde betalningsförmågan för råmaterialet ligga runt 100euro (ca 1000kr) fritt fabrik :shock:
Vad säger massabruken då?



   TS
Användarvisningsbild
masterchief  
#32475 Jag tror inte de ropar HOOAH direkt.
Intressant utveckling.
Antingen måste vi snart börja odla mer träd på denna jord alternativt betala mer för toa papper etc.
Vad händer om tex hela jordens befolkning skulle börja använda toapapper?
Fast jag tror inte dieselsubstitut till framdrivning av fordon är framtidens melodi, utan ett mellanspel till bränslecell/el.
Bekymmret är dock inom sektorn tunga fordon där inget konkurrenskraftigt alternativ är presenterat än.

Avatar Fallback
Nolltax AB  
#32586 Pellets/el torde vara ett alternativ vad gäller tung trafik...

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32594 :lol: nu börjar det likna nåt i prisväg :wink: , men dock en minst sagt knepig ekvation ur miljömässig synvinkel kanske? , ...lite ungefär som med etanolbränslet, gud vet hur mycket vanlig diesel som konsumeras för att producera 1 liter etanol :wink: .. sedan tillkommer all elförbrukning , och det blir nog kanske nåt liknande med biodiesel ? ... men utvecklingen går ju framåt... den som lever får se :wink:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32620 Det åtgår nästan ingen diesel alls för att producera etanol, i alla fall inte från vete i Sverige eller sockerrör i Brasilien.

Vad gäller elförbukning, så har man i de nya etanolfabriknera i Brasilien börjat sälja el också - ungefär som Södra - man använder rester för att elda.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32650
Mangan skrev:Det åtgår nästan ingen diesel alls för att producera etanol, i alla fall inte från vete i Sverige eller sockerrör i Brasilien.

Vad gäller elförbukning, så har man i de nya etanolfabriknera i Brasilien börjat sälja el också - ungefär som Södra - man använder rester för att elda.


det låter minst sagt spännade :lol: ( det går inte åt "fossil" DIESEL ) här enligt ovanstående , :wink: jag vet inte hur det går till ? .. men jag vet att bakom varje T.E.X toarulle när man sitter på dass , och gör nr.2 .. så vet jag att det först skördats , skotats , gått med TUNG lastbil , (ev, fartyg) , hanterats av truckar , kranar , långtradare , omlastningsmaskiner + mindre distrubitionsbilar , dieseltruckar , o.s.v haha! jag gjorde en affär idag med en näringsidkare i södra sverige , och han hade 40 bilar , :lol:

jag vet inte hur du har räknat eller om du ens KAN RÄKNA ut hur t.e.x södra gör med sitt avfall/ biobränsle ..? kanske skogsägarna går med skottkärra ? ..inte ens det håller , för dom tar ju sin bidragsvänliga dieseldrivna bil , :lol:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32660
"spindeln" skrev:
Mangan skrev:Det åtgår nästan ingen diesel alls för att producera etanol, i alla fall inte från vete i Sverige eller sockerrör i Brasilien.

Vad gäller elförbukning, så har man i de nya etanolfabriknera i Brasilien börjat sälja el också - ungefär som Södra - man använder rester för att elda.


det låter minst sagt spännade :lol: ( det går inte åt "fossil" DIESEL ) här enligt ovanstående , :wink: jag vet inte hur det går till ?


Du läser slarvigt, jag skrev NÄSTAN inte.

Det går åt mindre än en tiondel av fossil energi för att få fram en enhet energi bundet i etanol i Brasilien inkluderat transport, skörd etc. Ung. samma förhållande gäller Agroetanol.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32674 ja ok, jag , skyller på solsting :wink: , men jag håller fast vid min teori som står i mitt tidigare inlägg, ..jag är inte så påläst i brasiliens energipruduktion o.s.v , men vad jag däremot vet är att just detta land är en av volvo lastvagnars största export , och de är samma bilar som vi kör här , och det lär väl krävas även andra insatser än just transport ? .. vidare så måste jag ju säga att vetet i sverige , måste man ju plöja jorden , harva , sedan så, (kanske välta) ..skördetröskan kommer , tömmer i en transport, sedan kommer en lastbil till , och i vissa fall , jordar även balpressa halmen och transportera bort den i ett / flera led ..?
helt klart en intressant fråga :wink: vad har du för "källa" ? bifoga gärna en länk ! för det låter lite för bra .. det spelar nästan ingen roll vilken produkt vi pratar om , det mesta gods idag ligger i tradare , container, distrubition .. och det är dagens "just in time" som ligger bakom , och alla tankar och kör 8)

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32678 Jo, men alltså alla dessa moment du nämner drar inte så mycket energi jämfört med det man får ut.

Länkar? Javisst.

Agroetanol (mer än jag trodde, runt 20%)
http://www.agroetanol.se/aetanol.nsf/19 ... enDocument

Brasilien:
http://www.sekab.com/Sve2/Informationss ... _Facts.pdf

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32681 ok! men med dagens transportpolitik och bränsle / energiskatt så lär det nog dröja en ansenlig summa i antal ÅR , innan denna fantasiverksamhet är omsatt till verklighet, ta t.e.x en motortillverkare ? .. hur många år måste dom testa sin produkt innan dom ger en garanti ? .. betänk även att t.e.x volvo , scania inte ens nämnt , etanol i branshpressen speciellt mycket . och vem ska köpa dom första "spökena " som garanterat har en massa barnsjukdomar? , och en massa urea/ AD-blue tillsatser och j-velskap :lol: ..nej jag tror att det är bara CAT med sina "acert" -motorer som ligger främst :lol: godkända till 2014 i EU , och en ny 24 tons hjullastare drar 4-5 liter mindre i timmen idag jämfört med en -06a :wink: så dieseltekniken är nog den mest överlägsna kraftkällan i fordon vad det gäller miljö , titta bara på BMW :wink:

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32682 Jamen vänta nu.

Kan vi vara överens om att det inte alls åtgår mycket fossil energi för att producera etanol?

Bra, över till biodiesel.

Biodiesel ersätter vanlig diesel, kan köras i vanlig dieselmotor. Och då får man dieselmotorns fördelar (effektivt) med dess nackdelar (dyr, partiklar, NOx), men slipper (det mesta av) fossildelen.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32686 Jo och det som är på gång nu så är den sk."andra generationens"biodieselframställnig.Dom ska på nåt vis få ännu mera biodiesel ur tex. trävirke än med gamla metoder,för närvarande så finns en provfabrik i USA där finska ingenjörer är inblandade och lärdomen från detta ska dom nu ta hem till Finland.Fortsättning följer... :D

   TS
Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32689 hej simba, det låter helt intressant :wink: , och ännu en gång ligger USA före , ...jag vet att bara utvecklingskostnaden för CAT`s nya motorprogram
ACERT kostade miljoner varje dygn, såna resurser kommer aldrig övriga tillverkare ens i närheten av ,..titta bara på mercedes som hädanäfter kommer att ha CUMMINS i sina lastbilar :lol: .. men det är olika marknader , och vad det beträffar skogen och utveckling för kortvirke / bioenergibränslen så ligger nog FINDLAND steget före i alla lägen :lol: :lol:

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32754
"spindeln" skrev:det låter minst sagt spännade :lol: ( det går inte åt "fossil" DIESEL ) här enligt ovanstående , :wink: jag vet inte hur det går till ? .. men jag vet att bakom varje T.E.X toarulle när man sitter på dass , och gör nr.2 .. så vet jag att det först skördats , skotats , gått med TUNG lastbil , (ev, fartyg) , hanterats av truckar , kranar , långtradare , omlastningsmaskiner + mindre distrubitionsbilar , dieseltruckar , o.s.v haha! jag gjorde en affär idag med en näringsidkare i södra sverige , och han hade 40 bilar , :lol:


Nu är det så att om man producerar vete så går det åt en viss mängd energi till den produktionen, så är det. Men det går inte åt mer energi om man kör vetet till en etanoltillverkare än vad som går åt då vetet körs till en kvarn.

Samma är det med virket. Det går inte åt en droppe mer diesel i skogen om man gör diesel av virket än vad som går åt då virket körs till ett sågverk/massabruk.

Avatar Fallback
"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32816
Ernst skrev:
"spindeln" skrev:det låter minst sagt spännade :lol: ( det går inte åt "fossil" DIESEL ) här enligt ovanstående , :wink: jag vet inte hur det går till ? .. men jag vet att bakom varje T.E.X toarulle när man sitter på dass , och gör nr.2 .. så vet jag att det först skördats , skotats , gått med TUNG lastbil , (ev, fartyg) , hanterats av truckar , kranar , långtradare , omlastningsmaskiner + mindre distrubitionsbilar , dieseltruckar , o.s.v haha! jag gjorde en affär idag med en näringsidkare i södra sverige , och han hade 40 bilar , :lol:


Nu är det så att om man producerar vete så går det åt en viss mängd energi till den produktionen, så är det. Men det går inte åt mer energi om man kör vetet till en etanoltillverkare än vad som går åt då vetet körs till en kvarn.

Samma är det med virket. Det går inte åt en droppe mer diesel i skogen om man gör diesel av virket än vad som går åt då virket körs till ett sågverk/massabruk.


nu räknar du nog lite enkelt , ur våran MILJÖTOKIGA sammhälls /transport /entrepenad/ företagsfientliga politik i det här landet :wink: , .. vad krävs för volymer av massaved , för att utvinna en enda liter etanol/ biodiesel , ...och sedan hur kvaliteten måste vara ? det lär väl vara som vanligt "just in time" typ FFG , bara där ser jag en kostnadsökning för bilarna idag hinner icke 8) det är garanti på att åkarna måste ha mera bilar , för att t.e.x kunna tillfredställa dagens industrier , finns ett åkeri hemma som hade 8 gruppbilar - idag är dom 14 :wink:

likadand med vetet , (om det nu blir "så feta" ax i år) det är ju allmänn foderbrist i många håll ...
och samma där , hur många ton vete , går åt för att producera en liter av dess "avkomma" .. och hur mycket har det körts av alla sk. spannmålsbilar och tröskor + all övrig hantering ? ... en helt ohållbar ekvation enligt mig !
drivmedel är bara att glömma med dagens teknik i transport och logistikväg men flisning av grot , till värmeproduktion o.s.v det tycker jag funkar bra om man har rätt folk på det och , och inga konstiga "kontorschefer " som alltid vet bäst av det dom läst i en GAMMAL högskola .. :wink: , det finns nog ingenting i detta land som kommer att öka så mycket som transporter av olika material , och det är alla kategorier :!:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).