Föryngring

Södras elitstickling

11 inlägg 8861 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Södras elitstickling

boksson  
#465223 Till hösten ska jag slutavverka ett ca 50 årigt granbestånd som enligt skogsbruksplanen har en bonitet på G34.
Tanken är att plantera Södras elitstickling med +25% i tillväxt jämfört med oförädlat material. Hur mycket ökar bonitetet i teorin mha sticklingsplantor?
Dvs hur mycket ökar G34》G??
Jag vet inte om nuvarande bestånd har planterats med förädlade eller oförädlade plantor men planteringen är gjord i mitten till slutet av 60-talet.



   TS
Arevo
Avatar Fallback

Re: Södras elitstickling

källefall8  
#465230 Jag köpte södra ekebo elit för 2 år sedan, när jag fick dom växte rötterna uppåt ur krukan, planterade bara ngr hundra sedan skickade jag tillbax resten! Håll koll på detta.

Avatar Fallback

Re: Södras elitstickling

boksson  
#465232 Ok. Det ska jag.
Tack

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södras elitstickling

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465236 G34 har boniteten 12,4-12,7 m3 sk/ha/år beroende på var man har sin skog. Du har det högre talet men 25% upp är det 15,9 m3sk, så G37 blir det med det. Det man inte vet är Miller material man hugger mer men mycket av det som finns i norra Skåne är metreal från Klippans bruk och bygger mycket på,nordost material men även nordtyskt! Borde ligga på 6-8% mättare än ortens material.

Användarvisningsbild

Re: Södras elitstickling

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465237
källefall8 skrev:Jag köpte södra ekebo elit för 2 år sedan, när jag fick dom växte rötterna uppåt ur krukan, planterade bara ngr hundra sedan skickade jag tillbax resten! Håll koll på detta.

Viste inte att de gjorde täckrot på ekebo, trodde nere det var de vanliga sticklingarna. Dessa har 35% bättre tillväxt än ortens.

Användarvisningsbild

Re: Södras elitstickling

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465238 Här kommer lite bilder på planterade sticklingar!
1500887465_img_0659.jpg
1500887467_img_0843.jpg
1500887462_img_0860.jpg

Avatar Fallback

Re: Södras elitstickling

boksson  
#465247 Tåndemåla, tack för svar, jag har ett par frågor till. Södra säger +25% och du +35%. Finns det fler än Södra som har elitsticklingar?
Zon 9? Jag trodde att det fanns 8 odlingszoner i Sverige eller hänvisar du till något annat zonsystem?
Fina bilder. Ordentliga toppskott trots förra årets torka :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södras elitstickling

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465255 Det finns 9 zoner i skogen. Det finns två olika sticklingar där ekebo är särplockad och ger 35% den vanliga sticklingen ger ca 25%. Södra har även en plantage på gång som gett lite frö tills nu som också ligger på 25% Sörsgärde utanför Kalmar. Det borde finns fler som sälger sticklingar men de är få som har kunskapen i sverge. Så då blir det nog importerade plantor.

Avatar Fallback

Re: Södras elitstickling

boksson  
#465323 Ok. Men hittar inget på nätet att sticklingar ger +35%. Alla säger 25%. Inte så att jag ifrågasätter dina uppgifter men hittar ingen info om det. Var kommer dina uppgifter ifrån? Vill läsa mer :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Södras elitstickling

Tåndemåla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465356 Jobbar med det så seminarier och så!

Avatar Fallback

Re: Södras elitstickling

boksson  
#465359 Ok. :-BD

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).