Motorsåg och handhållet

kedjan blev väldigt varm

13 inlägg 9383 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

kedjan blev väldigt varm

tombe691  
#465127 Glad amatör i sammanhanget. Har en några år gammal jonsered cs 2245 s med verktygsfri kedjespännare. Brukar normalt mest använda sågen för enklare gallring av buskar på tomten eller kapa lite ved till öppna spisen men i helgen blåste en rejäl björk (drygt 50 cm i diameter) av och lade sig över halva tomten. Allting satt i spänn och efter 3 timmars arbete ligger den allafall på marken utan risk för att någon ska få något på sig. Under arbetet fick sågen visa vad den gick för och den fick antagligen jobba lite för hårt. Kedjan hoppade några gånger och blev väldigt varm och nu har jag svårt att få på den igen, känns som den svällt lite och länkarna kärvar. Hade en kedja till och efter en stund blev det ungefär likadant. Är det ny kedja som är lösningen, eller kan även svärdet tagit stryk av värmen. Tacksam för att någon med lite erfarenhet delar med sig!



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: kedjan blev väldigt varm

framhjul  
#465128 Första spontana tanken är att du har slut på sågkedjeolja och därigenom går kedja och svärd varma.
Då lagret längst fram på svärden säkerligen också har gått varmt bör du köpa ett nytt svärd och en ny kedja.

Användarvisningsbild

Re: kedjan blev väldigt varm

tombe691  
#465132 Tack, tror inte oljan var slut då jag fyllde på hela tiden, men nytt svärd och ny kedja är nog en bra start

   TS
Avatar Fallback

Re: kedjan blev väldigt varm

tallen100  
#465134 Se först efter så att oljan smörjer kedjan annars blir det lika dant igen, ta tex en brädbit och håll svärdsspetsen ca 1 dm ifrån och gasa, då ser du om det blir några oljestänk.

Avatar Fallback

Re: kedjan blev väldigt varm

axwell  
#465140
tombe691 skrev:Är det ny kedja som är lösningen, eller kan även svärdet tagit stryk av värmen


Troligen inte värre än att drivlänkarna som går i kedjans spår har fått en del grader i samband med kedjehoppen. Fila bort graderna med en flatfil och försök på nytt.

Grundfelet är den verktygsfria kedjespännaren, ingenting att lita på när du ger dig på större träd.

Har för mig att någon här på forumet beskrev hur man bygger om till riktig fastsättning.

Användarvisningsbild

Re: kedjan blev väldigt varm

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465154 Att det skapas värme är friktion.
Slö kedja, dålig eller ingen smörjning.

Värme längar kedja, kyla kortar...

Defekt kedja, svärd och drev skapar problem med sträckning.

Användarvisningsbild

Re: kedjan blev väldigt varm

tombe691  
#465160 lite fortsättning inom området.. såg nu när jag letade ny kedja att det finns två olika 1,3 och 1.5 mm, vad innebär detta och vad är "normalt"?
http://www.rydalund.se/product/jonsered ... 0325-13-mm
http://www.rydalund.se/product/jonsered ... 0325-15-mm
till 15 och 18 verkar dock 1.5 vara det enda alternativet..

har både ett 13" och 15"-svärd just nu, de flesta jag pratar med förespråkar kortare svärd, vad säger erfarenheten här, några fördelar med 15"?

   TS
Användarvisningsbild

Re: kedjan blev väldigt varm

traktorz  
#465179 Vill du blånera svärdet, använd inkompatibla kedjor och svärd.
Hur osannolikt det än låter, så är det inte helt ovanligt med fel kedja i fel svärd.

1.3 mm kedja av PIXEL-typ rekommenderas till din såg med mindre cylindervolym.
13" svärd är normalt på en 45cc såg, såsom på din Jonsered CS2245S.

Ref:
traktorz - Får inte kedjan vass

Användarvisningsbild

Re: kedjan blev väldigt varm

Vardon  
#465186 Inspektera drivlänkarna så inte de har fått grader på sig. Då kärvar kedjan rejält i svärdet. Jag brukar ta en fil och dra av dem. Det är säkert helt fel men brukar funka.

Användarvisningsbild

Re: kedjan blev väldigt varm

anersimyra  
#465225
Vardon skrev:Inspektera drivlänkarna så inte de har fått grader på sig. Då kärvar kedjan rejält i svärdet. Jag brukar ta en fil och dra av dem. Det är säkert helt fel men brukar funka.

Förfarandet är tvärtom helt i sin ordning.. :-bd

Användarvisningsbild

Re: kedjan blev väldigt varm

svampbob  
#465266
anersimyra skrev:
Vardon skrev:Inspektera drivlänkarna så inte de har fått grader på sig. Då kärvar kedjan rejält i svärdet. Jag brukar ta en fil och dra av dem. Det är säkert helt fel men brukar funka.

Förfarandet är tvärtom helt i sin ordning.. :-bd

Är man lite bekväm så monterar man på kedjan trots graderna. Låter bli att spänna kedjan och startar sågen och efter någon sekund så är graderna bortnötta och det är bara att spänna kedjan och fortsätta.

Avatar Fallback

Re: kedjan blev väldigt varm

Hema  
#465286 Det kan även ha kommit skit i kedjeoljehålet i svärdet. Så börja med att rengöra svärdet och kedjekåpan och motsvarnade sida på sågen.

Användarvisningsbild

Re: kedjan blev väldigt varm

tombe691  
#465291 grader överallt, och svårt att böja kedjan. Den enkla lösningen blev nytt svärd och ny kedja och drog åt rejält och nu funkar allt. Det som ställde till det först var att bromsen slagit i och gjorde att jag inte fick på kåpan först, vet inte om det kan ha varit del av problemet tidigare också och skapat onödig friktion? Får nog kalla det läropengar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).