Skogsnyheter

SCAs första delårsrapport som skogsbolag

2 inlägg 1710 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

SCAs första delårsrapport som skogsbolag

Torbjörn Johnsen  
#464832 SCA presenterade sin första delårsrapport idag efter delningen. Nu är SCA ett renodlat skogsindustribolag med skog, sågverk och cellulosaindustri. Rapporten visar ett sämre resultat än vad motsvarande verksamhetsdelar gjorde föregående år men det tillskrivs kostnader kopplade till företagsdelningen samt underhållsstopp.

Företaget anger att efterfrågan och konjunktur är god för allt utom tryckpapper och man ser positivt på framtiden. Man anser också att råvarusituationen är "balanserad" vad det nu innebär ur en virkesköpares perspektiv?

Se hela rapporten här:
https://www.sca.com/globalassets/sca/fi ... 017-se.pdf



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: SCAs första delårsrapport som skogsbolag

husqvarna_med_sthil  
#464971 Nu har jag läst den, mycket siffror... Efterfrågan på massa borde ju öka. Undra hur man har löst detta egentligen när för ca 10 år sedan var den trängsta flaskhalsen just råvaran, den flaskhalsen blir man inte av med hur som helst tänker jag. Den praktiska hanteringen på plats Östrand måste bli besvärligt, speciellt vid produktionsstörning när bufferten i "lagret" bör bli försvinnande liten i fråga om platsbrist. Nyfiken hur man löst detta.
Rent praktiskt för mig är SCA helt suveräna att ha med att göra och nu har man öppnat kontor i kanten på vischan där jag bor. De hämtar virket snabbt och jag känner köparen sedan barnsben. Har sålt till dem två ggr nu och det har fungerat mycket bra. Mycket respektfullt bemötande/service trots att mina poster bör vara försvinnande små i jämförelse med de flesta andra.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).