Bioenergi

pris på grot??

9 inlägg 13174 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

pris på grot??

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32389 blir lite nyfiken och undrar vad olika skogsbolag betalar för groten till er markägare? och får ni betala ett högre avverknings pris för det som är avverkat grot anpassat??

tror markägarna här får ca 2000kr/hektar och med en förhöjd avverkningskostnad på ca3kr/kubiken



   TS
Avatar Fallback
nisse  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32434 Fast nettopris 1300:-/ha är vad jag fått.Inget att hurra för alltså.
Det stora utbud av bioenergi från skogen som det talas om kommer knappast bli verklighet med dessa priser.

/Nisse

Avatar Fallback
mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#32450
nisse skrev:Fast nettopris 1300:-/ha är vad jag fått.Inget att hurra för alltså.
Det stora utbud av bioenergi från skogen som det talas om kommer knappast bli verklighet med dessa priser.

/Nisse


nä håller med dig jag tror det blir svårt att kunna motivera ett uttag av grot med de priserna och måste de sedan gödslas eller återföras aska så har ju man gått back på hela affären

   TS
Avatar Fallback

Re: pris på grot??

skotarjanne  
#42607 Jag har kört grot åt norrbränsle i sex år å har då aldrig hört att någon fått betalt överhuvudtaget.Men det är ju sca ägt så vad kan man vänta sig?

Användarvisningsbild

Re:

Thunborg  
#42633
nisse skrev:Fast nettopris 1300:-/ha är vad jag fått.Inget att hurra för alltså.
Det stora utbud av bioenergi från skogen som det talas om kommer knappast bli verklighet med dessa priser.

/Nisse


Vad grundar dom ett fast pris på , var i landet . Här i sörmland med omnejd köps groten antingen på kilowatt eller kubik själptmått. Priset beror mycket på hur det ser ut men mellan 40 och 60 kr kubiken betalas mot markägaren.Vill ha för mig att ett snittuttag är 100 kubik/ha.

Avatar Fallback

Re:

Felix  
#51898
nisse skrev:Fast nettopris 1300:-/ha är vad jag fått.Inget att hurra för alltså.
Det stora utbud av bioenergi från skogen som det talas om kommer knappast bli verklighet med dessa priser.

/Nisse


Jag har fått pris på alla mått, m3, m3fub, Ha och ton. Hur ska man kunna veta vilket som är bäst för mig. Bolagen vet inte själva vad som gäller. Räknat ut att det ligger på snittet ca 1300-1500 kr per ha.
//Felix

Användarvisningsbild

Re: pris på grot??

Skogshuggarn  
#64780 Vad pröjsar man i Värmlandsområdet för grot resp energived "på rot",,,,"netto"?.

http://svtplay.se/v/1429431/varmlandsny ... kogravaran

Avatar Fallback

Re: pris på grot??

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68238 I mina trakter har det lokala värme och energibolaget startat en egen skogsavdelning. Dels förvaltar de skog men köper även in rotposter. Allt för att säkra tillgången på flis förstås. Ansvarig där har, inofficiellt, sagt att de i princip kan elda timmer och ändå få ekonomi. Om det är sant, ska jag låta vara osagt, men är det sant är groten idag väldigt underbetald.
Min högst personliga åsikt är att så länge branschen inte enats om ett sätt att mäta och ersätta energisortimentet får de vara utan mitt ris iaf.
Tycker hela energifrågan har fått en lite osund hype över sig.

Användarvisningsbild

Re: pris på grot??

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68263 ett mindre värme-värk här i området betalar 150 kr / torrtonn på hygget och 350kr vid bilväg har jag för mej...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).