Inomgårdsmaskiner

Installera Husqvarna Automover 440?

4 inlägg 4849 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Installera Husqvarna Automover 440?

Hugin  
#461028 Dags att installera nylevererad Husqvarna Automover 440 (ej GPS-försedd). Några frågor, som jag inte lyckas få besvarade av I-boken:
* Kan jag lägga ut 2 st guidekablar, i syfte att skapa 2 alternativ för roboten att gå tillbaka till laddningen då den är trött?
* Kan man programmera (eller på annat sätt), så att den inte klipper vid t. ex övergång av grusgång mellan två gräsytor?
* I-boken anger att den klipper 30 cm utanför begränsningskabeln. Kan man vid programmeringen justera den inställningen?
* Tänker börja med att installera en begränsad del, för att sedan efterhand utöka till ytterligare yta. Är skarvning och tätning med krympslang (begränsnings- och guidekabel) ett alternativ till att nyttja Hq:s dyra skarvdon?
* Andra tips och erfarenheter att tänka på?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Installera Husqvarna Automover 440?

Jim_90  
#461038 Två guidkablar går att sätta ut för att hitta laddstation samt om dy vill den ska börja tex klippa först ena området och efter laddning gå till andra området

Det som du vill den inte skall klippa så ska begränsningskabeln omsluta.

30cm över kabeln är smaktycke. I menyn finns kommandon-trädgård-kör över begränsningskabeln och vald cm

Skarvdonen är ju inte husqvarnas egna
Dom heter 3m scotchlok

http://m.clasohlson.com/se/Skarvkl%C3%A ... Y2/32-5283

Avatar Fallback

Re: Installera Husqvarna Automover 440?

Hugin  
#461089 Tack för svar. Tänkte att efterhand förbättra installationen, men det gäller att komma igång innan allt är perfekt.
Exvis, att först lägga ut begränsningskabeln så att den klipper nära (men kanske inte helt ut mot kanten gräs/grus), för att sedan lägga kantsten och därefter utöka klippbredden över befintlig slinga. Förhoppningen är, att därmed skapa klippning ut över gräskanten, utan att riskera att roboten kommer ut i gruset.

   TS
Avatar Fallback

Re: Installera Husqvarna Automover 440?

Palleman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462017 Det är nog en bra taktik. Allt behöver inte vara klart direkt. Det går utmärkt att ändra och fintrimma när man kommit igång och får lite känsla för hur den fungerar på just din tomt. Att i efterhand lägga ut kantsten för "mekaniskt" stopp och hitta gränserna för att man ska få så lite kantklippning som möjligt är en finlir :wink: Men oavsett blir man nästan alltid förvånad över hur bra resultatet blir.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).