Baxi Excellent 40

Svara  7 inlägg  1231 visningar  2 följer

Baxi Excellent 40

#459989 Hej!
står nu inför Pannbyte och har försökt hitta diskussion kring Baxis nya panna Excellent.
Finns det någon här som har erfarenhet av denna panna?
kollade på den på Elmia och keramiken ser rejäl ut. Även att man kan köpa/uppdatera med lambdasond är bra.

Som sagt, önskar höra vad Du tycker om denna pannan.
Själv kollar jag på Excellent 40 170L vedvolym och 30kw. tändlucka.

TS
Användarvisningsbild

Re: Baxi Excellent 40

#459995 Jag tycker du ska kika på värmepump och solel. Sälj massaved istället för att stå i vedhögen.

#460253 Om du köper nytt känns det som om lambdasonden ska ingå från början, någon särskild anledning till att den inte sitter som standard?

#460254 Och bygg systemet så du har så många ben att stå på som möjligt, en tank förberedd för solslinga känns som ett måste.
Vad krävs av ett system för att kunna köra det med luft/vattenpump?

#460621 Hej!
Solvärme passar inte huset, ligger fel i riktning samt att vi har en massa ventilation m.m. som är uppdraget där det skulle kunna funka isf)
Men om man i framtiden skulle satsa på jord/bergvärme så kör man väl inte mot acc-tankar?!
Har funderat på jordvärmen också men enligt offert så kommer det kosta ca 15 000sek/år i drift och då tror jag att kalkylerna är lågt räknade. Samma installationskostnad. Jag har idag väldigt effektivt system för ved med riktig vedmaskin och veden körs fram på pall till pannan.
Nu har man en bra piska att ge sig ut i skogen och hugga, man blir ju lätt lat av sig :-ss

TS

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Energiteknik skrev:Jag tycker du ska kika på värmepump och solel. Sälj massaved istället för att stå i vedhögen.

Blir bara sämre och sämre betalt och el blir inte billigare, skogen ska skötas vilket som, lika bra att elda upp den, fritid som blir över går väl åt till något ointressant som kostar pengar det med i tillägg ^#(^

bengt.a skrev: ......fritid som blir över går väl åt till något ointressant som kostar pengar det med i tillägg ^#(^

Dagen bästa, @bengt.a :-bd

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Köpa Klippo Excellent av viktor meck - lör 09 okt 2010, 21:12
i Inomgårdsmaskiner

12
15 svar
11322 läst
av viktor meck     
tis 08 mar 2011, 20:09
baxi - internet av H-kan - mån 23 maj 2016, 18:54
i Uppvärmning
12 svar