Skogsröjning

Röjprestation

5 inlägg 9546 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Röjprestation

Pelleröjkvist  
#459970 Grubblar på var man kan hitta en mall för Röjprestationer. En sådan som visar hur många ha/dag varje röjindivid normalt ska prestera i förhållande till stamantal och höjd på röjda stammar. Senaste området vi hade låg vi på 0,67ha/dag på 24500 röjda och en medelhöjd på 2,4 meter per ha.



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjprestation

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460019 Finns lite olika mallar, här är en som baserar sig på timmar per hektar, du får själv räkna ut hur många ha/dag det blir. När jag hade anställda räknade jag med 6 timmars röjning per gubbe och dag, det går bort mycket tid till flyttar och materialhantering.
Den tar dock inte hänsyn till terrängen, och det påverkar ju tidsåtgången otroligt mycket.
1497623402_tidstg~1.jpg

Användarvisningsbild

Re: Röjprestation

Pelleröjkvist  
#460022 Okej, tack för mallen. Samt informationen om arbetstider. Vi befinner oss i röjningen ca 7h 45min nuförtiden. Går ju bort tid till tankning samt filning och resonemang. Lite gångtid men aldrig mer än 10-15 min.

   TS
Avatar Fallback

Re: Röjprestation

utgård  
#460030 Jag räknar också på det viset att 6 timmars effektiv sågning blir 8 timmar.
Mallarna kan vara bra när man ska lämna fast pris per ha. Men själv jobbar jag oftast löpande per timma.
Verkar som det oftast blir billigare för kunden.

Användarvisningsbild

Re: Röjprestation

Pelleröjkvist  
#460080 Okej, har förstått att många gör på det viset. Röjer effektivt i sex timmar och räknar det som åtta. En del jobbar mer för att kunna sluta tidigare en fredag exempelvis.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).