Skogsmiljö och Trädlära

Träffa en mykorrhiza-expert i Skogmas monter på EW 2017

2 inlägg 6218 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Träffa en mykorrhiza-expert i Skogmas monter på EW 2017

Torbjörn Johnsen  
#456231 Skogma meddelar i ett pressmeddelande att man har mykorrhiza-experten Kjell Hedlund på plats i Skogmas monter under Elmia Wood 2017.

Om vi förstår att utnyttja det vi lärt oss om mycel och mykorrhiza så kan vi restaurera våra jordar. Vi kan ge våra träd ett skydd mot patogener. Med mycelens hjälp får kärlväxter den rätta näringen; dessutom tar mycelet upp organiskt kväve och förbättrar upptagningen av fosfor – saker som tillsammans ger ökad kvalitet. Därtill får vi – tack vare mycelen – träd som börjar kommunicera med varandra!


Vad tror ni om det här? Vetenskap eller hokus-pokus? Det verkar ju rätt intressant i alla fall.



   TS
Avatar Fallback

Re: Träffa en mykorrhiza-expert i Skogmas monter på EW 2017

lundqvist.r  
#456249 Såvitt jag kan förstå är det inte alls hokuspokus. Håkan Wallander skriver en hel del om detta med mykorrhizasvamparna i sin bok "Jord - funderingar kring grunden för vår tillvaro", och svamparna verkar vara otroligt många och utbredda i våra skogar. Hundratals meter med svamphyfer i ett gram skogsjord kan det tydligen vara. Fiffig symbios mellan träd och svampar gynnar båda.

Passa gärna på att fråga Kjell H om han vet ifall det går att gynna de nyttiga svamparna i skogsbruket. Tyvärr verkar trakthyggesbruk inte göra det. Om det går skulle det kunna vara ett sätt att gynna skogen och binda ännu mer kol i marken.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).