Sågverk (mindre)

Bättre slipmaskin till bandsågverk

20 inlägg 15951 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Bättre slipmaskin till bandsågverk

småsågarn  
#454960 Hej alla sågare .jag skulle vilja veta om det finns bättre slipmaskin än grindlux till bandsågverk .jag är inte riktigt nöjd med resultatet .man får hela tiden sitta o passa o finjustera så den inte tar för mycket .tycker den är lite för dålig precisiosonmässigt .vad rekomonderar ni för maskin o vad har ni som sågar för utrustning ? Jag sågar med lennartsfors sågverk o med deras band med 25 mm delning .mvh småsågarn. Grindlux är samma som till Logosol fast min är köpt på lennartsfors .



   TS
Woodmizer sågverk
Avatar Fallback

Re: Bättre slipmaskin till bandsågverk

Pabene  
#454979 Jag har erfarenhet av slipning av verktyg för metallbearbetning. Då blir man så besviken då man ser på utförandet hos flera av maskinerna som annonseras för användning till bandsågblad. För att slipa ett bandsågblad med bra resultat behöver maskinen vara stabil, med välbalanserad spindel och slipskiva. Frammatningen måste vara precis och intällningarna för de olika parametrarna ska vara enkla att ändra. Skalor och märkning ska vara tydliga och lätta att förstå. En ändring av bröstvinkel ska inte medföra att alla andra inställningar måste efterjusteras.
Maskiner med slipskiva som slipar bröst och hela tandluckan i ett moment är lätta att använda men medför kraftig begränsning av sågblads utförande.
Jag har modifierat min Metesa slipmaskin och även ett par av Pilous tidiga slipmaskiner. De är av den typ som slipar bröst, tandlucka och rygg med en svepande, kamstyrd rörelse. Sådana maskiner är flexibla och man kan slipa olika vinklar, slipa blad med olika tandavstånd och tandluckans form kan ändras. Jag tycker att det är rätt typ av slipmaskin för oss som sågar lite olika sorts träslag. Jag har sett en slipmaskin som har nästan allt av det jag tycker är bra hos en sågarkompis. Det är en Pilous, som var ny för några år sedan.

Användarvisningsbild

Re: Bättre slipmaskin till bandsågverk

Camwood  
#454981
1494705403_2139085.jpg

Avatar Fallback

Re: Bättre slipmaskin till bandsågverk

Pabene  
#455008 Camwood, Om det är din slipmaskin och du också har bandsåg för bladet som ligger i den så får man gratulera dig.
Jag tror absolut att den "har allt" som behövs för att slipa med bra resultat men den kostar väl mera än 15kkr.
En firma några mil bort, har en stor Resch stockbandsåg, med tillhörande slipmaskin. Den påminner lite om den slipmaskin du visar på bilden här. Jag har hjälpt honom att justera den och slipat blad i den. Den är stabil och slipar naturligtvis väldigt fint. Men för att ändra slip-profilen för tandluckan måste man i den maskinen öppna växellådan. Justerskruvarna är placerade nere i oljebadet.

Avatar Fallback

Re: Bättre slipmaskin till bandsågverk

småsågarn  
#455136 En sådan maskin som camwood visar är säkert extremt bra men kanske lite överkurs till små bandsågverk och säkert dyr .så pllous har en bra maskin hur fungerar den är den vätskekyld ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bättre slipmaskin till bandsågverk

Pabene  
#455141 Småsågarn,
I Pilous broschyr visas två modeller, det är den större OR 71, som jag tycker är riktigt bra. Den slipar tandbröst, tandlucka och tandrygg i en svepande rörelse. Rörelsen styrs av en kam-kurva. Man kan slipa olika typer av sågblad och ganska snabbt ställa om för tex olika tandavstånd. Jag gillade att man med hjälp av de tydliga skalorna kunde "återställa" till slipning av något sågblad från "förra veckan". Det förutsätter ju att man noterat inställningslägena för varje bladtyp. Den slipmaskinen jag såg hade kylvätskepump och jag vet inte vad den kostar.

Avatar Fallback

Re: Bättre slipmaskin till bandsågverk

småsågarn  
#455320 Pabene kan pilous or 71 vara ungefär samma maskin som alboga träteknik säljer som o w 4?den ser stabil ut o är vätskekyld ? Jag har även en Klingslip stående en vollmer cana/e jag skulle behöva ha en instruktionsbok till den .jag har tänkt slipa klingor till min kantbänk som jag köpt .klingslipen ingick i en annan affär men jag har inte vågat prova den utan instruktioner någon som har en bok till en en sådan ?

   TS
Avatar Fallback

Re: Bättre slipmaskin till bandsågverk

Pabene  
#455340 Småsågarn,
Jag vet inte om det är samma maskin. Om jag minns rätt så är Pilous maskin utförd så att maskinstativet har "Fall" i bottenplåten till en slangstos. Kylvätskepump och tank sitter i golvstativet. Kanske kan det vara till ledning om du jämför bilder.
Om du har en Wolmer klingslip tror jag att den kunde modifieras till en utmärkt bra slipmaskin för bandsågblad. Det är naturligtvis en del jobb för en mekanisk verkstad. Det jag sett av Wolmers maskiner har gett ett gott intryck.
Jag har ingen Wolmer manual men du borde kunna hitta någon via "nätet".

Avatar Fallback

Re: Bättre slipmaskin till bandsågverk

småsågarn  
#455349 PabenHej det är två olika fabrikat på slipmaskin den alboga träteknik har verkar också stabil o lätt att ställa in den går också köra med en diamantskiva med fast profil .de påstår att den keramiska slipskivan profilerar sig själv till rätt profil så man behöver inte profilera skivan men det låter konstigt tycker jag för skivan slits ju efter tändernas form så har man nån tand som är konstig i formen så blir väl alla tänder konstig ? Rätta mig om jag tänkt fel! Mvh småsågarn

   TS
Avatar Fallback

Re: Bättre slipmaskin till bandsågverk

lumber  
#455357 Jag har en slipmaskin av den typ som alboga träteknik säljer, och följer man instruktionerna att avverka fem gånger så mycket i tandbotten jämfört med tandbröstet så bibehåller slipskivan rätt profil. Man måste dock som vanligt vara noga med att rensa skivan från beläggningar. Är nöjd med inställningsmöjligheter och precision, slipar även bladen till "snickeribandsågen" med fem millimeters delning.

Avatar Fallback

Re: Bättre slipmaskin till bandsågverk

Pabene  
#455362 Småsågarn,
Det finns många påståenden här på forumet och det är inte alla man känner igen sig i. Men om man inte vet så ska man inte säga att det är fel. Jag tycker att keramisk eller bornitrid-skiva är lämpligast för oss som sågar olika träslag och då man vill använda blad med olika tandavstånd. I den Pilous-maskin jag såg och fick slipa lite med, monterade vi en diamantslipskiva, av "tallrikstyp", för att kunna slipa de hårdmetallbestyckade och tunna blad som de använde. Det var blad som också hade varierande tandavstånd vilket ställer lite extra krav på slipmaskinen.
Som jag skrivit tidigare så är skivor som har hela tandluckans form dyra och du behöver flera skivor för att kunna slipa olika bladtyper. Jag tror att man kan köra med sådana skivor i flera typer av slipmaskiner med slipspindeln måste ha så lång axelände att det bredare navet kan fästas. De är nog bra om många lika blad skall slipas, alla med samma vinklar. Som kylvätska används då speciell olja.

Avatar Fallback

Re: Bättre slipmaskin till bandsågverk

småsågarn  
#455369 Jag kör ju bara med en sorts blad o samma vinkel så en skiva som tar en hel tandlucka verkar bra .alboga trätekniks hemsida har en film på den slipen om någon är intresserad se den .jag tycker det verkar knepigt med en skiva som profilerar sig till rätt form automatiskt !finns det någon bra skränkmaskin ? Jag har bara en tång .jag har ett lennartsfors sågverk.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bättre slipmaskin till bandsågverk

Hobbysågare  
#456116
1495378099_dsc_2685.jpg
Oo intressant detta ämne.
Jag slipar i och försig enbart klingor på min, band slipsatsen köpte en annan. Men kan säga att det var väl investerade pengar att köpa slipmaskinen. Såg en likadann på Blocket två veckor senare till rätt pris oxå 6000kr. Men den hann jag inte på att köpa.

Avatar Fallback

Re: Bättre slipmaskin till bandsågverk

småsågarn  
#456307 Hej hobbysågare vad är det för klingslipmaskin du har ? Jag har en vollmer cana/e som jag söker efter en instruktionsbok till .mvh småsågarn

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bättre slipmaskin till bandsågverk

Hobbysågare  
#456312 Jo en vollmer cana/e.
årsmodell 1975
Suverän slipar både kolståls klingor och stellite

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).